recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibreringsudstyr - Spyder4Elite?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibreringsudstyr - Spyder4Elite?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KAM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Januar-2013
Sted: Frederiksberg
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KAM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibreringsudstyr - Spyder4Elite?
    Sendt: 08-Januar-2013 kl. 23:49
Kære med-recordere

Jeg har for nylig købt en JVC X30 projektor, demomodel, med et 106" Lissau California tab-tension lærred. Bruger den til Bluray fra en PS3 samt streaming fra et AppleTV (Netflix, iTunes, AirPlay). 

Jeg overvejer nu, hvordan jeg kan optimere kalibreringen og vil blive super glad, hvis nogen har lyst til at komme med input!

Der er selvfølgelig den nemmeste mulighed, at få en prof. kalibrering, hvilket allerede er et veldebatteret emne her på sitet, så det vil jeg ikke spørge mere ind til. 

Jeg vil derfor hellere høre om jeres erfaringer med DIY kalibrering og hvilket udstyr, I har brugt og kan anbefale/fraråde. Min primære interesse er, at finde en god løsning der er billigere end en prof. kalibrering men tråden bliver selvfølgelig ikke mindre spændende af evt. også at høre om mere hi-end erfaringer.

Jeg ved, der er flere Bluray kalibreringsdiscs på markedet, har I nogen erfaringer med disse - pros and cons ved de forskellige? 

Derudover har jeg set hardwaren Spyder4Elite annonceret som en billig hardware kalibreringsløsning også til projektorer men kan ikke rigtig finde info om, hvor god den reelt er til formålet. Nogen erfaringer derude? Også gerne med alternative løsninger i samme prisklasse.

Al input er meget kærkommen!
Karsten

Redigeret af KAM - 08-Januar-2013 kl. 23:50
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 15:55
Jeg har en Spyder 4, og mener ikke rigtig softwaren er meget bevendt.. Eller også er jeg bare håbløs til at bruge den.

Et godt sted at starte er med HCFR software, det er gratis, og kan stortset alt.

Du lære ikke at kalibrere fra den ene dag til den anden, men har man tid og lyst kan man komme rigtig langt på lang tid..Wink

Start med denne disc..

Og få styr på kontrast og brightness.. Læs og find ud af hvad de forskellige test billeder viser og kan bruges til.

Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Point: 845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 20:40
Hvad skal man bruge i stedet for Spyder 4? Jeg kan se de mener EyeOne Display LT er et godt sted at starte, er du enig i det?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Hvad skal man bruge i stedet for Spyder 4? Jeg kan se de mener EyeOne Display LT er et godt sted at starte, er du enig i det?

Aner det ikke, jeg har klaret mig med Spyder 3 og fik aldrig min Spyder 4 til at virke ordentlig med HCFR.. Men når jeg er klar igen køber jeg  cromapure og en Eye one display 3 pro.

Jeg skal bruge det sammen med min radiance for at lave en auto calibrate.

Men der går lige lidt tid inden det er proben der udgør den største forhindring.. Så alt er vel bedre end ingenting.. Og en spyder 3 koster vel efterhånden under 500kr løs, så kan man jo se om man har vilje og evner til at kalibrere inden man ofre formuen.Wink

Kan være jeg software korigere spyder 3 når jeg har en kalibreret probe at sammenligne med..

Redigeret af stridsvognen - 09-Januar-2013 kl. 20:49
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Aner det ikke, jeg har klaret mig med Spyder 3 og fik aldrig min Spyder 4 til at virke ordentlig med HCFR.. Men når jeg er klar igen køber jeg  cromapure og en Eye one display 3 pro.

Jeg skal bruge det sammen med min radiance for at lave en auto calibrate.

Men der går lige lidt tid inden det er proben der udgør den største forhindring.. Så alt er vel bedre end ingenting.. Og en spyder 3 koster vel efterhånden under 500kr løs, så kan man jo se om man har vilje og evner til at kalibrere inden man ofre formuen.Wink

Kan være jeg software korigere spyder 3 når jeg har en kalibreret probe at sammenligne med..

Jeg syntes bare jeg læser på forumet at mht spyder så er ca 1/3 ret præcise - 1/3 ikke præcise og den sidste 1/3 helt skæve og man har ikke en chance for at vide hvilken tredjedel man er den heldige køber af?? Men Eyeone koster det dobbelte, til gengæld er man sikker på den er rimelig præcis
Til top
KAM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Januar-2013
Sted: Frederiksberg
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KAM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2013 kl. 00:47
Tusind tak for jeres input og gode links! Jeg er helt med på, at kalibrering er et håndværk og ikke noget, man kommer til at mestre over night.

Interessant, men mærkeligt, at du (Stridsvognen) har haft mere held med Spyder 3 end 4, når den sidste har mere følsom hardware og ligefrem er optimeret til også at kunne håndtere projektorer! gad vide, om det har at gøre med den "1/3 forklaring" som Schulz henviser til. Kunne være spændende at høre, om andre har lign. eller anderledes erfaringer..

Ud af de Bluray kalibrerings discs, der er på markedet, så er det DVE: HD Basics, du vil anbefale?

Endnu en gang tak for jeres input - super brugbart!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2013 kl. 00:53
HD basic er glimrende sammen med HCFR discen, som du selv downloader og brænder.

Mit problem med spyder 4 var at den ikke kunne køre sammen med den oprindlige HCFR, og den nye udgave som den skulle virke med, havde de fjernet mulighedenfor at justere reed time ved 0-30% IRE, og standard setting var for kort til at performe en bare nogenlunde gentagelig måling op til ca 30% IRE.

Jeg skal som sagt have en bedre probe, men indtil videre har jeg kunne nøjes.
Jeg har nu udstyr til at udnytte en kalibreret probe.
Til top
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2005
Point: 155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 14:02
Jeg vil ikke anbefale at koebe en spyder eller Eye1 Display lt/2 de er ganske enkelt ikke praecise nok (Eye1 Display 2 drifter for meget), derimod er der flere andre loesninger alt efter budget. Nu siger at du gaar efter en loesning der er billigere end en pro kalibrering derfor et budget paa hoejest ~2500
mit bud er derfor foelgende
HCFR Gratis eller

eller
Chromapure med i1 Display pro ~2600 (husk at tilfoeje software ogsaa) - du kan saa for yderlige 500 faa den kalibreret

du kan finde en guide til HCFR her
dog er baade calman og chromapure noget bedre.
du kan IKKE koebe en i1 Display pro til chromapure andre steder end Cromapure da chromapure kun understoetter OEM meteret hvor Calman understoetyter baade OEM or retail versionen.

ang disks vil jeg ogsaa anbefale AVS709, GCD og spears and munsil
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2013 kl. 18:37
Dvs minimum budget er 1500,- for at komme i gang med noget billedkalibrering. Hvis man køber i1 Display Pro og bruger HCFR, så kan man godt efterfølgende købe Calman basic og bruge med denne, men man kan ikke efterfølgende købe Chromapure og bruge sammen med, så skal man købe i1 Display pro ved chromapure, er det korrekt forstået? Hvad er forskellen på Calman og Chromapure og hvilken er bedst til begyndere? 
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2013 kl. 11:37
Det er korrekt.

jeg har både chromapure og calman men hvilket der er bedst er ikke til at sige. Hvis du har planer om bare at starte uden nogen baggrunds viden er calman nok bedst, men hvis du bruger den guide jeg linkede til sammen med hcfr og søger en opgradering vil jeg nok anbefale chromapure.

jeg startede selv med hcfr og en display2 for en del år siden, men var usikker med kvaliteten så skiftede til chromapure med i1 display pro, med "pro" opgradering. Og var egentlig meget godt tilfreds men i forbindelse med noget arbejde med spectracal fik jeg en enthusiasts licens til calman og bruger det sammen med en i1 pro. Jeg bruger nu mest calman da jeg bedre kan gå i dybden (dette er dog ikke en del a basis pakken). Men jeg ser det nok som følgende.

ingen viden før begyndelse: calman basis
viden med hcfr og guide fra curtpalm: chromapure (du kan det samme med calman men opbygningen i chromapure er meget den dæmme som hcfr/guiden
top og the range: calman med enthusiast licens/pro.

dog er en kalibrering nok lidt hurtigere med chromapure, men det skyldes nok mere en vane dag.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2013 kl. 11:48
Du kan evt kontakte Ricky fra kalibrate.co.uk sales@kalibrate.co.uk om muligheden for at købe meteret ved ham uden en licens (det vil nok koste lidt mere) da det vil give dig muligheden at vælge software senere.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu