recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kampagne mod fysiske butikker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKampagne mod fysiske butikker

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
quadrago Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 504
Direkte link til dette indlæg Emne: Kampagne mod fysiske butikker
    Sendt: 28-Januar-2010 kl. 11:32
Der har senest spredt sig en tendens til at medierne er uforstående overfor de fysiske butikkers priser ligger højere end internetbutikkerne. Senest har Politiken kaldt tilbud i tre større danske kæder for tilbudsfup, da tilbudsprisen stadig lå højere end den billigste netpris.

http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/article887515.ece

Aviserne her rammer netop den almene forbruger, som ellers gerne går i fysiske butikker. Det er selvfølgelig op til forbrugerne selv, men jeg frygter nu alligevel at vi indenfor kort tid ender med at non-food varer udelukkende skal købes på nettet. Den her medieomtale kan butikkerne i hvertfald ikke være glade for.

I dag fik butikkerne så lov til at være fornuftens stemme, i stedet for da artiklen oprindelig blev bragt, modsat al god journalistik i øvrigt:

http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/article888894.ece

Hvad tror I?
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 12:08
det er på en måde fair nok de hiver internet butikkerne frem, og viser at de der spar 2-3k tit er overgearet, også i forhold til den reelle butiks før pris.

dog er der i mine øjne store fejl, når man tager tyske firmaer og parallel import og sammenligner med..

Fleggaard er en fin forrentning, men det er tyske varer, så der er forskel på en vaskemaskine der og i dk. selvom jeg har haft suveræn support på mine fleggaard hvidevarer, den ene gang der var problemer. der kom Voss jo stadig med deres service tekker og skiftede det.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 12:17
Der er to bolde i spil her

1) Fysiske butikker vil generelt ikke kunne levere til de samme priser, som netbutikker der bare sender papkasser videre (Bilka o.lign. kan dog af og til). Det er helt korrekt, men hvis de fysiske butikker ønsker at tage en højere pris end netbutikken, må de forklare forbrugerne hvilken value-added service de leverer. Det nytter ikke at jamre over høje omkostninger.

2) Visse fysiske butikkker er meget slemme til at lave farvestrålende annoncer, hvor den aktuelle pris sammenlignes med nogle totalt fiktive før-priser. Den slags ser du ikke i netbutikkerne, i hvert fald ikke i samme omfang. Det skyldes formentlig den mere gennemsigtige prisdannelse på nettet.

Jeg synes problemet med fiktive "før priser" er blevet så omfattende, at man burde overveje at forbyde den typer annoncering, så kun den aktuelle pris angives. Det er jo den som forbrugeren betaler.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

Fleggaard er en fin forrentning, men det er tyske varer, så der er forskel på en vaskemaskine der og i dk. selvom jeg har haft suveræn support på mine fleggaard hvidevarer, den ene gang der var problemer. der kom Voss jo stadig med deres service tekker og skiftede det.

Det ville også være en Voss teknikker som kom til dig hvis du havde købt i den lokale hvidvare biks...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

1) Fysiske butikker vil generelt ikke kunne levere til de samme priser, som netbutikker der bare sender papkasser videre (Bilka o.lign. kan dog af og til). Det er helt korrekt, men hvis de fysiske butikker ønsker at tage en højere pris end netbutikken, må de forklare forbrugerne hvilken value-added service de leverer. Det nytter ikke at jamre over høje omkostninger.

Det er jeg 100% enig i. Men jeg mener rent faktisk ikke butikkerne jamrer her, i det nævnte eksempel forsøger butikkerne netop at argumentere for hvad det er man får når man går ind i en fysisk forretning, som man ikke får på nettet. Problemet som OP ganske fornuftigt lægger op til, er at medierne har en ensidet dækning der forherliger internet-butikker frem for fysiske butikker, uden at tage hensyn til de fordele der rent faktisk er ved de fysiske butikker. Jeg er helt enig i den problemstilling, langt de fleste artikler om butikkers prissætning er opstået på samme måde, en journalist har indsamlet nogle priser, så slår han lige varerne op på EDBpriser eller tilsvarende, og koger noget suppe på dét, oftest uden at undersøge noget som helst om hvilke forskelle der kunne være som retfærdiggør prisforskellen. Det er jo ret svært for butikkerne at argumentere seriøst for deres fordele, når de kun får lov til at gøre det gennem (kostbare) annoncer, mens internet-butikkerne får al den gratis goodwill i artiklerne.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

2) Visse fysiske butikkker er meget slemme til at lave farvestrålende annoncer, hvor den aktuelle pris sammenlignes med nogle totalt fiktive før-priser. Den slags ser du ikke i netbutikkerne, i hvert fald ikke i samme omfang. Det skyldes formentlig den mere gennemsigtige prisdannelse på nettet.

Jeg synes problemet med fiktive "før priser" er blevet så omfattende, at man burde overveje at forbyde den typer annoncering, så kun den aktuelle pris angives. Det er jo den som forbrugeren betaler.

Det er jeg som sådan ikke uenig i. Det har bare ikke så meget med problemstillingen i en ensidig presse at gøre.
Til top
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-September-2008
Sted: Nordsjælland
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 13:34
... for slet ikke at tale om det tvivlsomme i ukritisk at henvise til den billigste netbutik uagtet dens ry:

Ikke at Trustpilot er ufejlbarlig - men i dette tilfælde ville jeg ikke tøve med at give 300 kr. ekstra for et tv og så være nogenlunde sikker på, at det rent faktisk kunne leveres, og at det ikke ville koste en formue i udlandsopkald, hvis noget gik galt i handlen.

Og det kan næppe harmonere alt for godt med Politikens ambitioner for deres forbrugerjournalistik, at man gør indirekte reklame for den slags foretagender.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Wheels Wheels skrev:

Og det kan næppe harmonere alt for godt med Politikens ambitioner for deres forbrugerjournalistik, at man gør indirekte reklame for den slags foretagender.

Der findes også billigere alternativer på nettet sammenlignet med at købe en fysisk udgave af Politiken! Big smile

Folk der kun går op i pris kan handle billigt på nettet.

Folk der gerne vil se på varen og pille ved den, eller gerne vil have hjælp, eller vil have produktet NU istedet for at få det sendt med post eller fragtmand, kan med fordel handle i fysiske butikker.

Der hvor kæden hopper af for mig, er når folk synes det er i orden at bruge fysiske butikker som gratis udstillingvinduer, hvor de kan se og pille, hvorefter de forlader butikken og køber varen på nettet for at spare penge; det er for sølle efter min mening, og hvis mange gør sådan, så dræber man lige så stille de fysiske butikker.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu