|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
|
Hvis det skal være helt uden forvrængede proportioner kan det kun gøres ved at klippe af i top og bund. Det kan medføre at f.eks. undertekster bliver delvist beskåret og for ikke letterboks forsvinder en del af billedet.
Jeg tvivler på at der er fokus på det område. Tendensen er at flere og flere kanaler udsendes i HD, som jo pr. definition er 16:9 og nyere tv produceres som regel i 16:9. Læg dertil at vi stadig er mange, der helst ser gamle 4:3 udsendelser uden forvrængninger og beskæringer.
|
||
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
||
![]() |
||
Peter Pan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8212 |
![]() |
|
endnu nogle kanaler tilbage. Men det viser sig jo at hver gang de digitale kanaler øges, tages pladsen fra analog kanalerne. Denne gang forsvandt 3 kanaler i Nordsjællands området, men nok også andre steder. Kunne man forestille sig en normal HDMI kabel tilslutning fra YouSee digital boks til TV.
+ HDMI kabel til en video D/A konverter, og almindeligt antenne kabel herfra til TV. På TV vælges så mellem HD kanaler via første tilslutning. Og alt andet via tilslutning 2.
Dette for stadig at kunne benytte tv'ets zoome funktion i analog, men samtidigt få alle kanal udvidelser med. Også i husets øvrige ældre analog tv via antenne kabel, efter det analog signal forsvinder. Redigeret af Peter Pan - 09-December-2010 kl. 10:00 |
||
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
|
||
![]() |
||
dkscan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1333 |
![]() |
|
Kan sidstnævnte ikke erstattes af scart-kabel mellem YouSee-boks og tv?
|
||
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information |
||
![]() |
||
Peter Pan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8212 |
![]() |
|
Måske dkscan, men det vil give mange meters træk af Scart kabel hos mig, hvor der nu allerede er antenne kabel af god kvalitet. Redigeret af Peter Pan - 09-December-2010 kl. 10:10 |
||
|
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8682 |
![]() |
|
Det vil jeg nu ikke ligefrem sige. |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8682 |
![]() |
|
Du vil altså "tilføre" to kvalitetsforringelser til billedet?
Du skal have en boks pr. tv, og de skal forbindes via scart, hvis du vil se digitale kanaler analogt. Redigeret af lunddal - 09-December-2010 kl. 11:25 |
||
![]() |
||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
|
For over 10 år siden skrev man om Tv udsendelser blev udsendt Digitalt, og ændret de forskellige steder til analogt (i samtlige kabelanlæg), som om ingenting var hændt.. I alle tilfælde blev det direkte omtalt, at det var de færreste som havde digitale Tv dengang i 1998____ Således jeg virkeligt har problemer med ordet transparent.
Transparent gælder jo i dette tilfælde, sort kant hele vejen rundt, hvor tingene så skal zoomes op; til et i forvejen vel temmelig komprimeret signal.
|
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Der må Remoduleres, men derudover må formidlerne ikke foretages ændringer i signalet.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
|
Argumentet om HDTV pr definition skulle være 16:9 er nu noget af en tilsnigelse. Et gammeldags billedrørs Tv var vel hvad man havde i tankerne dengang man overvejede noget med HD. Og CRT Tv er ret kolde overfor hvilket format der udsendes, liniefrekvens og billedfrekvens mæssigt.
Konkluderende i stedet for sende 4:3 med korrekte brede søjler i siderne, så lav samme søjler lidt smallere, men dette ville for mig blive som slå i en dyne. Derfor holdt DR fast i letterboks, i stedet for sende anamorfisk, til glæde for de som havde VHS bånd, og senere anskaffede sig 16:9 Tv, men dette løb ER kørt.
DR for eks kunne med alverdens lethed ændre 4:3 på 16:9 skærmene til formatet 14:9, samme forvrængning ville blive minimal, men jeg ved det godt, ønsketænkning og ørkesløst hvis jeg ville igennem med dette. Redigeret af moho - 09-December-2010 kl. 14:51 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Nej. Du vrøvler som sædvanligt. HDTV signalet er 16:9. |
||
![]() |
||
![]() |
|
boks til en "Input digital HDMI 1.3 to analog RF Coax output converter", (Den har jeg ennu ikke fundet) og derfra et almindeligt antenne ud til de ældre analog TV. Dette for stadig at kunne benytte tv'ets 16:9 zoome funktion (MX B&O tv), men samtidigt for at få alle digital kanal med, også udvidelserne, som analog kanaler. Også efter det analog signal forsvinder om et par år. Dette er bestemt ikke for bedre billede kvalitet, men for alle stadig kan se alle YouSee kanalerne på det gamle fjernsyn, med kun 1 digital HD boks. Redigeret af Peter Pan - 10-December-2010 kl. 00:48 |
||
|
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Den box du har vist på tegningen, med HDMI In og RF Out, gør så vidt jeg kan se det samme som en almindelig FR modulator, slutresultatet vil være det samme. ? Eller har jeg misforstået meningen med den.
|
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |