recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan det betale sig at skifte til 4k Blue Ray?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan det betale sig at skifte til 4k Blue Ray?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2022 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af rafgut rafgut skrev:


Hvorfor skal du bruge sådan en Lumagen Radiance Pro til mindst 20k for at få UHD på hele?


Fordi kalibrering i projektoren er ikke godt nok. Hvis man laver gammakorrektion introducerer man helt vildt meget banding, hvilket den har nok af i forvejen.

hvilket software bruger du til kalibrering? personligt bruger jeg ColorSpace HTL, og gaa med planer om at koebe en blackmagic design mc bidirect. sdi/hdmi 12g til ca 1000kr den har en 33^3 3dLut og bruger .cube format. maaske det kalibrerings program du bruger allerede kan ekspotere det? det eneste du skal vaere opmaerksom paa er an den ikke kan behandle hdcp. men en hdcp stripper koster heller ikke det vilde fra Kina

Redigeret af Visca Blaugrana - 29-April-2022 kl. 14:02
Til top
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2022 kl. 14:03
Hvordan sletter jeg dette?

Redigeret af Visca Blaugrana - 29-April-2022 kl. 14:03
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2022 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af Visca Blaugrana Visca Blaugrana skrev:

hvilket software bruger du til kalibrering? personligt bruger jeg ColorSpace HTL, og gaa med planer om at koebe en blackmagic design mc bidirect. sdi/hdmi 12g til ca 1000kr den har en 33^3 3dLut og bruger .cube format. maaske det kalibrerings program du bruger allerede kan ekspotere det? det eneste du skal vaere opmaerksom paa er an den ikke kan behandle hdcp. men en hdcp stripper koster heller ikke det vilde fra Kina


Jeg bruger Calman 2017 sammen med Lumagen Radiance 2123. Det kører mere eller mindre af sig selv.

Jeg har overvejet sådan en Blackmagic dims, og jeg har en HDFury Vertex 2 der kan tage sig af HDCP, men det er ikke en løsning der dur hos mig, er jeg kommet frem til.

Alt skal i scaleren laves om til 4K SDR BT.2020. Jeg har observeret at projektoren behandler 1080p og 2160p forskelligt, hvor sidstnævnte er tydeligt lysere, så der må kalibreres til 4K og kun 4K input.

HDFurien kunne velsagtens opskalere til 2160p, men den kan ikke konvertere til SDR. Det kan min UHD-afspiller selvfølgelig godt, men som jeg forstår det gør Lumagen Radiance Pro det bedre.

Jeg har også læst, at visse streamingtjenester på Apple TV (eller hvor man nu får dem igennem) kun har 4K i HDR, og hvis man indstiller ATV’et til f.eks. 2160p og SDR, så får man faktisk kun 1080p SDR. Apple TV’et kan ikke konvertere fra HDR til SDR.

Vertex 2’eren bruger jeg lige nu kun til at fjerne et irriterende HDCP-problem jeg har med Apple TV’et, men med dens evne til at pakke Dolby Vision ind i et normalt HDR10-signal skal den nok få mere at lave senere.

Redigeret af Naiera - 29-April-2022 kl. 18:58
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2022 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Visca Blaugrana Visca Blaugrana skrev:

Hvordan sletter jeg dette?


Brugere kan ikke slette indlæg.
Til top
Zombie1343 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Marts-2017
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zombie1343 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 13:16
Det hedder hhv. Blu-ray og UHD.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2022 kl. 13:31
Til top
martin_dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2022 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Den førnævnte UB450 understøtter Dolby Vision, men konverterer ikke HDR til SDR, ligesom 424 og 824. Hvis ikke afspilleren kan konvertere (GODT) til SDR, så kan vi 1080p-folk ikke bruge dem til UHD Blu-ray. Andre afspillere kan konvertere til SDR, men ikke nær så godt som de to heromtalte fra Panasonic.


Håber det er ok jeg genopliver tråden :)

Jeg overvejer en UB450 til mit Philips 65OLED706. Betyder den manglende HDR scaler noget i mit tilfælde?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2022 kl. 14:16
Nej.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu