Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Hessi
Guld medlem
Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
|
Emne: Kan det fikses uden at ødelægge noget? Sendt: 07-November-2011 kl. 22:40 |
Hejsa folkens,
Forestil jer lige det smil jeg fik i fjæset da jeg kom hjem med et par QLN 606 og en QLN 600 center, til en "vild lav" pris (synes jeg i hvert fald selv) og satte dem til. Men der var en grund til de var "billige". Her er historien...
Jeg skyndte mig at pakke dem ud, stille dem godt 1,20 meter fra bagvæggen og lagde mærke til at bassluserne var helt løse. Jeg fortsatte alligevel med at sætte et par kabler i (Marantz SR5004 receivere, Van Den Hul CS-122 Hybrid kabel med argon bananer) og fandt ud af at bøjlerne mangler (dog aner jeg ikke om de overhovedet fulgte med fra starten). Jeg fortsatte alligevel og sat noget musik på.
Og damn.... de spiller fantastisk og ser fantastiske ud.... her kom det over-mega-store smil... de lyder bare så dejlige og ser ud af noget. Heldigvis rasler sluserne ikke, selvom jeg spiller højt. Og receiveren har ikke givet op endnu selvom det er 4 Ohm's højttalere. De lyder bare mere velopløste, mere defineret, mere detaljeret og har mere fylde og punch end mine Dali Concept 6'ere. Lydbilledet er blevet bredere og mere markant. Bassen som jeg synes jeg manglede med mine Concept 6'ere er så meget federe med disse højttalere. Fed er faktisk en god måde at beskrive det på, mere fyldig, rund og blød med god blød slag så stortrommen kan mærkes og høres uden den bliver for voldsom og mekanisk. De er også både bredere, dybere og højere end Concept 6'erne. De vejer mere og der er sand i dem. Men enhederne har samme størrelse... de går bare helt ned til 30Hz hvor Concept 6'erne går til 41Hz. Tror Concept 6'erne kunne komme til at lyde bedre end de gør nu med en anden delefilter (der kunne dæmpe diskanten en smule) og lidt større kabinet (evt. med lukket konstruktion). Dertil kommer at kalibreringen er lavet til Concept 6'erne og deres placering, i stedet for bøvlen er der brugt en flad, solid-core argon kabel og de er dermed ikke bi-ampet endnu. Damn glæder mig til at tweake på det sidste, lyder jo allerede super dejlige.
Nok om det... tilbage til problemet.... bassluserne. Kan man lime dem fast uden at ødelægge højttalerens karakteristika eller andre ting? Jeg tænkte nemlig bare på at tage lim-pistolen og smide et par klatter på og sætte den fast. Lige nu har jeg bare tapet dem fast (midlertidig løsning).
Takker for interessen og hjælpen.
Hessi
Redigeret af Hessi - 07-November-2011 kl. 22:54
|
|
|
Irenicus
Guld medlem
Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 22:45 |
Tillykke!
Kører du uden bøjler og med et single-wire kabel?
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 22:50 |
Irenicus skrev:
Tillykke!
Kører du uden bøjler og med et single-wire kabel? |
Hessi skrev:
Dertil kommer at kalibreringen er lavet til Concept 6'erne og deres placering, i stedet for bøvlen er der brugt en flad, solid-core argon kabel og de er dermed ikke bi-ampet endnu. Damn glæder mig til at tweake på det sidste, lyder jo allerede super dejlige. |
Yes, singlewire kabel.
Rigtig mange tak!
Redigeret af Hessi - 07-November-2011 kl. 22:51
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 23:10 |
Hessi skrev:
Nok om det... tilbage til problemet.... bassluserne. Kan man lime dem fast uden at ødelægge højttalerens karakteristika eller andre ting? Jeg tænkte nemlig bare på at tage lim-pistolen og smide et par klatter på og sætte den fast. Lige nu har jeg bare tapet dem fast (midlertidig løsning).
|
Lim du bare.
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 23:15 |
Otto J skrev:
Lim du bare. |
Tak for hjælpen Otto.
Ville ellers lige høre om du kan genkende nogle af de træk jeg nævner om QLN'erne?
Og ved du om der fulgte bøjler med til terminalerne? Sælger fortæller mig nemlig at han havde dem fra ny af, men fik ikke bøjler med??
|
|
|
Irenicus
Guld medlem
Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 23:16 |
Lige en observation i så fald. Hvis du kører med single wire og uden bøjle, kører du uden bas/mellemtone eller diskanten. Så skal et sæt kabler mere, og brug disse som jumpers, eller kør noget biwire eller biamp, så burde det løfte billedet betragteligt.
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 23:26 |
Irenicus skrev:
Lige en observation i så fald.Hvis du kører med single wire og uden bøjle, kører du uden bas/mellemtone eller diskanten. Så skal et sæt kabler mere, og brug disse som jumpers, eller kør noget biwire eller biamp, så burde det løfte billedet betragteligt. |
Hessi skrev:
Dertil kommer at kalibreringen er lavet til Concept 6'erne og deres placering, i stedet for bøvlen er der brugt en flad, solid-core argon kabel og de er dermed ikke bi-ampet endnu. Damn glæder mig til at tweake på det sidste, lyder jo allerede super dejlige. |
Måske står det lidt kringlet, men jeg bruger en stump kabel, som er solid ligesom en bøjle, i stedet for bøjlen.
Men kommer til at skifte kablet ud med en Dali Python twisted solid-core 4-leder kabel så jeg kan bi-ampe dem.
EDIT: Måske noget Tara Labs solid-core 4-leder kabel.
Redigeret af Hessi - 07-November-2011 kl. 23:30
|
|
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19514
|
Sendt: 07-November-2011 kl. 23:40 |
Hessi skrev:
Nok om det... tilbage til problemet.... bassluserne. Kan man lime dem fast uden at ødelægge højttalerens karakteristika eller andre ting? Jeg tænkte nemlig bare på at tage lim-pistolen og smide et par klatter på og sætte den fast. Lige nu har jeg bare tapet dem fast (midlertidig løsning). |
Brug noget trælim......
Klaus
|
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 08-November-2011 kl. 00:22 |
KlausDM skrev:
Brug noget trælim......
Klaus
|
Pillede dem ud, drejede dem lidt og satte dem i igen... de sidder fast nu.
Havde nok ædt sig lidt ind i træet.
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 08-November-2011 kl. 09:20 |
Hessi skrev:
Otto J skrev:
Lim du bare. |
Tak for hjælpen Otto.
Ville ellers lige høre om du kan genkende nogle af de træk jeg nævner om QLN'erne?
Og ved du om der fulgte bøjler med til terminalerne? Sælger fortæller mig nemlig at han havde dem fra ny af, men fik ikke bøjler med?? |
Din beskrivelse passer fint med hvordan jeg oplevede dem, ja. Bøjlerne fulgte naturligvis med fra starten, men bare sørg for at der er kontakt mellem terminalerne, så er det ikke noget problem. Hvis du ikke har forbindelse i begge terminaler endnu, så har du en meget mærkelig lydsmag for så spiller diskanten ikke EDIT: Læste ikke lige tråden færdig før jeg svarede - det er fint med en stump kabel, det er der nogle der bruger som opgradering i stedet for de originale bøjler...
Redigeret af Otto J - 08-November-2011 kl. 09:21
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 08-November-2011 kl. 09:24 |
Og hvis jeg så lige den snobbede rettelse af dit sprogbrug, af hensyn til fremtidig forståelse: Det hedder basporte, ikke sluser (alle ved jo godt hvad du mener, men det skader jo ikke at bruge de rigtige termer).
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 08-November-2011 kl. 09:41 |
Så er det ikke "bare mig".
Mht. bassluser/basporte... startede egentlig med at kalde det basporte, men et eller andet sted brugte de sluser og så hang det ved. Så bruger det lidt blandet... nogle gange porte andre gange sluser.
Men skal nok prøve at vende mig selv til at bruge porte igen.
|
|
|