|
Kan det være rigtigt? Mister man garantien når.... |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
johnny57 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 963 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-November-2012 kl. 16:56 |
|
Som jeg har forstået det er der forsikring på så længe mobilaftalen kører dvs op til 24 mdr, men jeg selvsagt ikke om man skal være kunde også, i så fald er det noget som står med meget småt.
2400 for en skærm er rent røveri, prisen ligger på 800-1000 kr de fleste steder.
|
||
Med venlig Hilsen
Johnny |
||
![]() |
||
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Alle teleselskaber benytter sig af ombytning af iPhone. Dvs. hvis du sender en iPhone til reparation vil du altid modtage en ny (refurbished) enhed.
Er der fysisk skade på den du ønsker sendt til reparation bliver du bedt om at selv betale for ombytningen. Prisen virker dog noget høj. Da jeg arbejde hos 3 lå prisen på omkring 1700 kr. Hvis du derimod får den repareret uautoriseret mister du garentien (såfremt det er noget værkstedet kan se). Så hvis den senere får problemer (home knap i stykker, hardware som brænder af eller lign.), vil dette ikke være dækket af garentien som det normalvis ville. Hvis du ønsker at bibeholde garantien anbefaler jeg du hører forskellige teleselskaber hvad det koster hos dem at få den repareret/ombyttet. Jeg ved at hos 3 og Telenor er de ligeglad med hvem telefonen er købt hos så længe der kan fremvises gyldigt garantibevis. Håber det gav nogen afklaring. Mvh. Michael |
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Hvis vi skal være helt krakilske, så er "garanti" noget sælgeren giver som ligger ud over reklamationsretten. Principielt kan sælgeren stille de betingelser han vil for en "garanti", så længe det stiller kunden bedre en reklamationsretten. Det interessante er dog nok hvad der sker med reklamationsretten, og nej det kan ikke passe - reklamationsretten gælder fortsat, selv om produktet har været skadet og repareret. Blot ikke på den reparerede del - men der har du jo så reklamationsret på selve reparationen, som du jo har købt og betalt. Der er dog et væsentligt "men" - reklamationsretten foreskriver at du selv skal påvise at fejlen skyldes en mangel ved produktet som eksisterede ved købstidspunktet - oversat til dansk, at fejlen ikke skyldes den skade der har været påført. Det kan jeg sagtens forestille mig kan blive et issue, især når Telia allerede på forhånd indikerer at de har tænkt sig at antage at alle kommende fejl skyldes skaden.
|
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Hvis du har en af de købsafteler hvor du betaler af på telefonen i 6, 12 eller 24 måneder, så har du altså udvidet garanti i hele den periode. Også selvom abonnementets bindingsperioede er udløbet og du derefter har opsagt det. Så det vel sige, at du ikke skal af med en øre, hvis telefonen går i stykker. Også selvom du har tabt telefonen, og skærmen går i stykker.
Betaler du derimod ikke af på telefonen længere, så skal de kun dække de ting, der er under reklamationsretten, og det er en smadret skærm ikke, da det selvfølgelig ikke er en fejl i produktet. |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Ja, hvis de ombytter den, for de 2400, skal du også have en ny kvittering. Og dermed følger også 2 års REKLAMATIONSRET. Det er dog slet ikke det samme som garanti. Men undersøg lige din købsaftale. Hvis du har købt den på afbetaling, har du som sagt en hel anden dækning i hele afbetalingsperioden. Så inden du betaler noget som helst, så undersøg lige om du i din kontrakt, ikke har ret til reparation uden omkostninger. Og skulle du nu få en ny på den måde, så skal du også have en ny kvittering, som giver dig 2 års reklamationsret igen. Du skal huske at adskille de to ting, det er langt fra det samme.
|
||
![]() |
||
Louring ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 133 |
|
Nu ved jeg ikke hvornår du har købt telefonen (oprettet mobilaftale). Men hvis man kigger på Telias egen hjemmeside så skriver de følgende:
Se det hele her: http://telia.dk/mobil/kundeservice/spgogsvar/mobilaftale/forsikring/ Mvh. Louring Redigeret af Louring - 26-November-2012 kl. 20:16 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
|
Har du dokumentation for dette? Den praksis som du beskriver er nemlig ulovlig efter købeloven. Ombytning må kun ske til en fabriksny vare hvis du har købt en fabriksny vare. Reparation skal ske på din vare, ikke ved at køre refurbished enheder rundt i systemet. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2822 |
|
Det kan jeg da kategorisk afvise som værende den endegyldige sandhed, jeg har fået byttet en defekt iPhone til en sprit ny enhed.
|
||
![]() |
||
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
|
Hvis du spørger teleselskabet vil du få svaret at det er en fabriksny vare. Hvis du undersøger sagen til bunds finder man ud af at enheden man får i ombytnings sager ofte er iPhones samlet sammen af dele fra iPhones man har sendt til reparation. Fordi at disse iPhones bliver samlet på ny, bliver de betegnet som fabriksny. Jeg ved denne politik som udgangspunkt bliver brugt ved 3, Telenor, TDC og Telia. Enheden kommer i fejlseglet embalage (plastik), men ikke original embalge som havde man købt en ny. Jeg har som tidligere kundeservice medarbejder behandlet mindst 100 af sager vedr. ombytning af iPhone og sammenlignet med HTC, Samsung og Sony Ericsson er det for kunden en god aftale. Jeg har tidligere behandlet reparation af HTC Wildfire for 1800 kr. fordi skærmen skulle skiftes. Jeg har aldrig hørt negativ feedback fra kunder som har fået ombyttet iPhone - tværtimod.
|
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
|
Hvis der er ridser eller skrammer på telefonen, må det være svært for sælger at argumentere for at det er en fabriksny vare. Får kunden en ny to-årige reklamationsperiode ved ombytning? Det er et andet krav hvis sælgers mangelafhjælpning sker ved ombytning. Redigeret af JesperLund - 26-November-2012 kl. 23:17 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
|
Jep. Køber får 2 års ny reklamations periode. Hvis nu at home knappen ikke virker, så får kunden en ny telefon. Hvis der er tegn på fysiske skader (flænge i glasset eller lign.) så bliver de som udgangspunkt afvist at blive lavet på garantien og der bliver tilbudt ombytning for et beløb omkring 17-1800 kr (Så vidt jeg husker). Der er dog tilfælde som hvis det er en sammenhænge ridse uden "løbere" (andre ridser som fremspringer fra samme ridse), at den er dækket af garantien. Endvidere er der tilfælde hvor kunden bedes betale fuldpris for ombytning. Dette er f.eks. hvis der er lavet ændringer af uautoriseret værksted, man selv har skiftet glasset, skiftet til rødt glas eller lign. Sådan var det i hvert fald hos 3.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |