recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan en eller anden forklare mig om lyd ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan en eller anden forklare mig om lyd ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Quicksilver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2005
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan en eller anden forklare mig om lyd ?
    Sendt: 18-Marts-2009 kl. 21:36

Hejsa

På mit nuværende mediacenter køre jeg med normal analogt output fra lydkortet til en Y spltter og phone stik til fjernsyn og forstærker. Men nu er jeg som tidligere nævnt ved at opgradere og efter at have læst en del på dette forum, er det gået op for mig at det ikke er den bedste løsning.
Jeg mangler lige lidt overblik over hvordan tingene hænger sammen, så jeg håber en venlig sjæl vil forklare det til mig.

1.       Jeg regner med at købe et ”Sapphire RADEON HD 4550” grafik kort med HDMI udgang. Som jeg har forstået, så er det også muligt at køre lyden gennem denne HDMI udgang. Hvordan virker det?  Og kan dette grafik gøre det ?

2.       Jeg vil også gerne have signal over i min forstærker, som desværre kun har analog indgang (gammel Luxman). Vil det kunne lade sig gøre at sende lyd på 2 forskellige udgange?

3.       Jeg vælger sikkert at udskifte forstærkeren. Hvilken indgang skal den nye have? Skal det også være HDMI indgang og så en HDMI splitter boks efter media centeret ?

4.       Jeg kan også se at SPDIF ofte bliver nævnt. Jeg har et SPDIF stik på mit bundkort. Men der skal vel sættes et eller andet mellem dette stik og bagpladen i kabinettet. For at jeg kan koble en forstærker på.

Håber en eller anden kan forklare mig det. Jeg har forsøgt at søge en del her i forum’et. Jeg har blandt andet været denne tråd igennem. Det er lige nøjagtigt dette setup jeg gerne vil have http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56896& PN=2 
Men det tyder på at jeg mangler lidt grundlæggende viden for at forstå det.

Redigeret af Quicksilver - 18-Marts-2009 kl. 21:36
Til top
wizdk79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Point: 479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 22:10

1. Ja der kommer lyd ved at  sætte et spdif kable fra grafikkort til lydkort.

2. det ved jeg ikke.

3. bruger du suround?

4 se 1

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 04:14
1.Ja,  Ati kort kan både køre med SPDIF loopkabel(intern kabel fra et lydkort over i grafikkort) og som separat lydkort(Her bruges Grafikkortet direkte som lydenhed, ingen kabler)

2. Ja det er lad-sig-gøreligt, men på Vista er det ikke nemt. Det kan heller ikke tilrådes, med mindre man bruger en hardwareenhed som den jeg har beskrevet i den tråd du linker til. Problemet er at du skal køre analogt og digitalt på samme tid, hvilket betyder to lydkort på samme tid. Dette er Vista ikke direkte designet til, men afhængig af hardware og software kan det lade sig gøre. Software løsningen er kompliceret og kræver at man laver nogle virtuelle lydkort og så sætter et repeater modul op.

3. Køb dig en Sony STR-820 eller en Onkyo SR-606.... De ligger i 3-4000krs klassen og du får meget for pengene.

4. Jae, men hvis du kun har en analog forstærker er SPDIF ikke aktuelt.

Du kan dog koble et almindeligt mono RCA stik på SPDIF headeren og sætte den i coax ind på forstærkeren(hvis der er en Coax SPDIF indgang] hvis det skal være billigt...

Klip et RCA/Phono kabels ene ende af - afisoler.... Inderleder på SPDIF - Yderleder(Skærm) på ground på motherboardets SPDIF header...

Redigeret af Patriarken - 19-Marts-2009 kl. 04:17
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Quicksilver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2005
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 08:25

Patriarken:
kl 04:17 !! gå dog i seng

Mange tak for svarene begge to.

Jeg bruger ikke suround i øjeblikket. Konen og jeg er ikke helt enige om vigtigheden af højtalere rundt i hele stuen. Men jeg har et par store Dali gulv højtalere stående i stuen til at spille musik fra media centeret.

1. Vil normal musik CD, mp3 osv. også kunne spilles via HDMI eller SPDIF til forstærkeren ?

2. Er der rigtig forstået at man kan køre SPDIF til forstærker enten via coax eller lysleder ?
Coax kan jeg lave et kabel som Patriaken beskriver. Men hvis det skal være lysleder, så skal jeg vel bruge et eller andet som jeg kobler i bundkortets SPDIF og sætter i PC'en bag panel. Hvad hedder det ?

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu