|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
JENC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
![]() Sendt: 12-April-2010 kl. 11:46 |
|
Hej
Jeg overvejer at købe mig en NAS. Forventeligt en Synology DS110j.
Det jeg ønsker, kan jeg bedst forklare med analogien ud fra hvad jeg gør i dag.
I dag har jeg en stationær PC, en bærbar og en WDTV Live. På den stationære har jeg partioneret harddisken og har et D:\ -drev. På dette har jeg 5 delte foldere, med fuld læse skrive adgang. Dette gør, at alle på mit hjemmenetværk kan anvende disse delte data under Network Neighborhood (sålænge min stationære er tændt, selvfølgelig).
På den stationære er der to windows-brugere, og den bærbare starter direkte op i windows uden nogen oprettede brugere. Begge kører XP.
Når jeg læser brugervejledningen til DS110j skrives der skridt for skridt hvad man gør, men absolut intet om hvorfor man gør de forskellige ting, og hvad man opnår ved det. (Som så mange andre vejledninger er den tydeligt skrevet af nørder
![]() - Det jeg vil er, at på min nye NAS er der delte mapper der kan ses af alle på hjemmenetværket. Og hovedpointen er, at det skal gøres uden at jeg skal til at oprette brugere, oprette brugergrupper, tildele rettigheder og la-la-la.
Ganske simpelt -> tillader jeg en PC at sætte et kabel i min router eller giver jeg min kode til mit trådløse net til en pc/bruger, så får de også adgang til data på min NAS via Network Neighborhood eller mappede drev. Altså at alle der kører på 192.168.1.xxx har adgang til NAS'en, og jeg skal ikke bøvle med brugerstyring.
- Kan man det?
Altså at en NAS kan virke som Network Storage
![]() Når jeg vil tilgå data på NAS'en fra internettet, skal der være en adgangskode man skal angive. Men kun en adgangskode - der er jo ingen brugere.
- Det understøttes vel også?
Thanx
Jens
|
||
![]() |
||
jjmikkel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2009 Status: Offline Point: 104 |
![]() |
|
Jeg har selv købt en Synology DS210J, og den kan begge de ting du beskriver (og meget andet). Tænk på den som en harddisk der hele tiden er tændt og tilgængelig for alle der er på netværket. Når du logger på fra internettet skal du bare skrive din adgangskode og så har du adgang til alt. (Hvis ikke du gider fumle med brugere).
Redigeret af jjmikkel - 12-April-2010 kl. 11:59 |
||
![]() |
||
JENC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
![]() |
|
Og den kan det helt uden brugerstyring?
Kan jeg få dig til at sætte ord på, hvordan det oprettes. Er det "Windows filservice" med SMB/CIFS, og så Delte Mapper/Shared Folders?
|
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
det nemmeste er ved egentligt du selv kigger på deres testdrive http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php der kan du såmænd både oprette foldere og brugere og selv sidde og lege med det inden du køber den.. log ind og gå mod managment og privilegier så er du på rette vej
|
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
![]() |
|
Jeg tvivler at du kan UDEN bruger styring.
Du har altid bruger på en Synology boks. Der er admin og gæste brugerne er oprettet fra start.
|
||
![]() |
||
jjmikkel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-December-2009 Status: Offline Point: 104 |
![]() |
|
|
||
![]() |
||
hedberg ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2911 |
![]() |
|
Du vil altid have noget brugerstyring, men hvis du slår guest brugeren til og dermed accepterer den sikkerheds risiko det giver så vil det fra bruges synsvinkel fungere uden brugerkonti.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |