recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan i høre forskel? 320 kbit vs lossless
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan i høre forskel? 320 kbit vs lossless

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan i høre forskel? 320 kbit vs lossless
    Sendt: 22-Juli-2015 kl. 23:45
http://www.hifi-testen.dk/result

Kan I høre forskel? Jeg fik blot 3/5 i første runde.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 05:55
Tror ikke jeg kan høre forskel med mine ipad
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 11:06
5/5 på Xtz Divine. Men jeg skal sidde i sweetspot og lytte rimelig godt efter.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2006
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 11:30
Det er meget godt gået. Prøver igen med lidt mere volume på højtalerne. Dali royal towers, NAD c510+NAD 214.
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 11:44
Kender ikke dine Royal towers, men umiddelbart vil jeg mene de burde kunne afsløre foreskellen. Jeg fornemmer lidt mere "liv" i lydbilledet, som om rummet bliver større. Mere luftige og klare transienter i de høje toner.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 11:57
Jeg vil også prøve testen igen. Har lavet en del forbedringer siden sidst jeg tog den. Kan være det er blevet endnu nemmere og spotte nu.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 12:15
Det vil jeg da lige teste i min bio i aften ;-)
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 13:45
Da jeg for noget tid siden havde Wimp og jeg lige havde været forbi Accord og købt LP med Joe Coecker, prøvede jeg at sammenligne LP med Wimp, deres udgave i Loseless og der var bare så stor forskel.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 14:05
Det ville da også være underligt, hvis to så vidt forskellige medier/kilder lød ens.
Til top
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2008
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd2100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 14:30
Fik 4/5, men er lidt i tvivl om jeg kunne høre forskel eller om det måske bare bar gætværk. Under ingen omstændigheder er det for mig de ekstra penge værd.
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 15:44
Fint lille reklamefremstød, men på ingen måde en test af hørelse.

Redigeret af wernermeyer - 23-Juli-2015 kl. 15:44
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2417
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 16:27
Jeg kan lave 5/5 med lyden slukket.

Der er en hel stribe problemer ved den "test".

1) Det er ikke en test, det er et reklamefremstød. Wimp står bag testen og har økonomisk interesse i at flest muligt kan høre forskel og får lyst til at betale ekstra for lossless, så er vi rent faktisk sikre på at det ER 320 kbps vs lossless og at der ikke er fusket for at gøre den dårlige version dårligere?

2) Antal gæt er for lavt, jeg lavede 4/5 i første forsøg, med lyden slukket, altså rendyrket gætteri. Statistisk set burde jeg ramme 2/5 eller 3/5, men jeg havde åbenbart held i sprøjten i første hug.

3) Testen er ikke tilfældig, dvs. når du først har ramt 5/5 kan du ramme 5/5 hver gang, også med lyden slukket.

Sagt på en anden måde kan "testen" ikke bruges til andet end skæg og ballade, samt sandsynligvis at få flere til at købe lossless wimp.

Ideen fejler dog ikke noget, men lav testen selv i stedet for at bruge en der er "sponseret".

1) Hent og installér foobar afspilleren fra http://www.foobar2000.org/
2) Hent og installér abx comparator fra http://www.foobar2000.org/components
3) Smid en musikcd i din computer og rip den i lossless med foobar
4) Tag de rippede filer foobar lige har lavet og bed foobar om at konvertere dem til fx. 320 kbps mp3
5) Hold CTRL nede og klik på to lossless udgaven og mp3 udgaven af samme nummer for at markere dem begge. Højreklik når de er makerede og vælg abx comparator fra den menu der kommer frem.
6) Sæt dig til rette og lyt dig frem til hvad der er lossless og hvad der er mp3. Fortæl foobar hvad dit bud er.
7) Gentag punkt 6 en 10-15 gange - jo flere gange du prøver, des mindre bliver risikoen for at du bare er skidegod til at gætte.

Prøv også gerne med andre musiknumre, nogle musiknumre er nemmere at høre forskel på end andre.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu