|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Brianigenigen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 624 |
![]() Sendt: 01-Oktober-2010 kl. 18:48 |
Hejsa med jer.
Jeg har lige modtaget mit fibernet idag, damn det er Nice.
Har genstartet alle maskiner og de har alle fået en Ny IP (Via DHCP). Problemt er at jeg har en maskine hvor der er installeret unRAID på (Media lageret).
hvis jeg skriver //tower i explorer så kommer jeg fint til webinterface, og alt ser fint ud
HVIS jeg åbner stifinder og trykker på netværk...så dukker den ikke op.
Hvis jeg vil tilføje et netværkdrev, og skriver //tower og derefter trykker på gennemse, så kan man godt se alle mapper og filer.
Hvis jeg højreklikker på netværk og vælger egenskaber, og øverst i højrehjørne trykker på "Se hele kortet" så dukker den bare ikke op.
Problemet er at når min HTPC ikke kan se maskingn med unRAID på og derved heller ikke se de mapper som den skal bruge når den skal gemme optragelser, eller vise optagelser som den har gemt. ALT har virket perfekt før Hvad gør jeg galt ........................ |
|
![]() |
|
mm-bob ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Marts-2010 Status: Offline Point: 436 |
![]() |
Du skal skrive \\tower i stifinder. (Ikke // Dette er prefix for web protokollerne...)
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Brianigenigen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 624 |
![]() |
ok ok skrivefejl, men det er jo ikke DET der gør at jeg IKKE kan se min maskine når jeg trykker på "se hele Kortet"
eller ikke kan se maskinen i stifinder, den burde dukke op som alt, som før jeg fik den nye fiberkasse fra Energi midt
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
Faste ipnumre er din ven.
Din nye fibernetrouter har en dhcp pulje, dvs. en stribe ipnumre den deler ud til maskiner der beder om et ipnummer. Det kan fx. være numrene fra 192.168.1.100 til 192.168.1.150, så den første maskine du tænder får nummer .100, den næste får .101 osv.. Dagen efter tænder du måske maskinerne i en anden rækkefølge og så bytter de numre.. For en maskine der ikke skal dele drev med andre er det fint nok med dhcp tildelt ipnummer, men på en server eller nas er det bare meget federe at den har samme ipnummer HVER gang.. Hvis din routers dhcp pulje går fra 192.168.1.100 til 192.168.1.150 (det kan du se på routerens setup side), så kan du i netværksopsætningen på din nas fortælle nas'en at den skal have ipnummeret 192.168.1.20. På den måde holder din nas op med at spørge routeren om en dhcp tildelt adresse og hedder 192.168.1.20 hver dag. Nummeret .20 valgte jeg lidt tilfældigt, det gælder bare om at finde et nummer der ikke bliver brugt til noget andet. 192.168.1.1 er routeren selv, så det nummer er optaget. En del routere har prædefinerede portopsætninger for numrene .2, .3, .4 og .5 så de er også værd at styre udenom. .20 er tilpas langt oppe i rækken af ipnumre til at det sandsynligvis ikke bruges til noget. Lad være med at give den et nummer mellem .100 og .150 hvis de numre er forbeholdt din dhcp pulje.. Det gælder om at vælge et nummer til din nas som ikke risikerer at blive brugt af andre enheder på dit lokalnet. Det fede ved at have et fast ipnummer på din nas er at du slipper for at være afhængig af om windows netværksfidus har lyst til at finde din nas med den der svingende lommelygte. Lommelygten er, for at sige det ligeud, ikke specielt stabil.. I stedet for at bede lommelygten finde //tower skriver du //192.168.1.20 så er din nas fundet lige med det samme.. Din htpc beder du også bare lede på 192.168.1.20 så finder den også tingene.. På min router starter min dhcp pool på 10.1.0.100 og har en "pool size" på 32, dvs. min router deler ipnumre ud fra 10.1.0.100 til 10.1.0.132. Min nas har jeg givet fast nummer 10.1.0.20, så den er nem at finde. Start med at logge ind på din router for at se hvilke ipadresser den deler ud af, led efter noget der hedder dhcp starting address, ip pool start address eller noget i den stil. Der bør også være noget der hedder pool size som fortæller dig hvor mange ipnumre der er i den pulje den deler ud af. Tilbage er så bare at beslutte dig for et ipnummer der ikke bliver brugt til andet. Hvis du er i tvivl, så skriv hvilke ipnumre du finder i dhcp afsnittet på din router, så kommer jeg gerne med et godt forslag. |
|
![]() |
|
![]() |
Strandvasker ............ Mange tak , vil jeg gøre (sætte min IP på min "NAS" til en fast) imorgen tidligt. Der sover huset, og så er der ikke nogen der vil opdage at jeg har ændret den og på HTPC også. Vender tilbage med svar :)
|
|
![]() |
|
mm-bob ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Marts-2010 Status: Offline Point: 436 |
![]() |
@Strandvasker: Jeg er fuldstændig enig. faste adresser er en god ting.
Men maskinen havde jo resolved ip nummeret fra hostname.
Så det burde jo være muligt at mappe drevet ved at skrive share direkte i stifinder. Denne metode går også udenom "lommelygten". Også selvom man bruger hostname istedet for ip nummer.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Har nu sat det op til en fast ip for min media nas
Nu kan de se hinanden
har også ændre det i Mediaportal til at de skal kigge på \\xxx.xxx.xxx.xxx Film forx, og det virker. Kan dog ikke fortække Media Portal at optaget tv skal ligge på \\xxx.xxx.xxx.xxx\optaget tv, af en eller anden grund skal man skrive " \\tower\optagettv " for at kunne se den MEN er det generelt nemmer/smarter aat bruge faste IP'er til sit eget lille hjemmenetværk?? eller er det fløjtende.. ligemeget? Redigeret af Brianigenigen - 04-Oktober-2010 kl. 16:08 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |