recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan ikke høre hvad de siger...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan ikke høre hvad de siger...

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
optionen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan ikke høre hvad de siger...
    Sendt: 20-August-2009 kl. 18:48

-- hvilket ikke så sjovt når man ser fjernsyn.

Faktum er at vi for ca. ½ år siden købte et Pioneer lx5090, hvilket vi er meget glade for. Men design fylder en del her i hjemmet, hvilket medførte at vi satte et par mikropod direkte til fjernsynet - et meget dårligt valg særligt når vi sidder omkring 5-6m fra fjernsynet i et stort rum (ca. 30m)med 3½-4m til loftet.

Så undertekser er at foretrække pt, men nu har vi fået nok. Jeg har ladet mig fortælle i TC at man ikke behøver en receiver for at løse dette problem, men blot nogle gode højtalere, hvor de forslog Monitor Audio R 90 til 1399 kr. pr stk. Mit spørgsmål til jer er 2-fold:

1) tror I også at man kan løse dette problem uden en receiver?

2) Hvis man skal købe små "design" højtalere hvilke ville i så anbefale? Har selv set på B&W M-1, Scandyna Smallpod/Minipod/The Drop samt Monitor Audio R 90, men aner intet om teknik.

Håber I kan guide lidt.

Redigeret af optionen - 20-August-2009 kl. 18:49
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 3730
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 19:10

Det burde ikke være nødvendig med en receiver til tv brug. Jeg bruger selv den originale højtaler til mit tv, og min stue er lidt større end din dog lidt lavere til loftet, og jeg har ingen problemer overhovedet. Og det burde ikke være et problem at finde en højtaler der yder det samme som de originale.

Men hvis design betyder meget for jer, hvorfor har I så ikke købt de originale højtalere?

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 19:25
Er problemet, at tale ikke er tydelig nok, eller at højttalerne ikke kan levere tilstrækkelig lydstyrke med TV'ets forstærker?

Hvis det er det første, kunne du evt. prøve et par Focal Sib eller Focal Sib XL. Deres største styrke er efter min mening menneskestemmer. De koster hhv. 1000,- og 1600,- pr. stk., hvis jeg husker rigtigt.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 20:21

1) Nej. tv'et yder 18 watt per kanal, det er vel og mærke ved 6 ohms belastning og 10% forvrængning, det er på ingen måde tilstrækkeligt til at spille højt nok til at man kan sidde 5-6 meter væk, og slet ikke med små højttalere der er ineffektive (dvs skal have meget effekt). Mit gæt er at de originale højttalere omvendt er meget effektive, hvorfor at den indbyggede forstærker er nok til dem.

Enten skal i have en forstærker af en art, eller også må i acceptere nogle større højttalere. men da i sidder så langt væk skal der spilles relativt højt, så i sidste ende må i nok have en forstærker af en slags.

2) jeg vil anbefale at i prøver højttalerne derhjemme først, uanset hvad, for i skal kunne bruge noget der kan spille rent i den afstand i sidder i, kan de ikke det er det ligegyldigt at de er pæne.

ps: mit bud er demme her: http://www.earthquakedanmark.dk/produkter/hoejttalere/platin e-noiree---pn-2515.aspx

Redigeret af kim olsen - 20-August-2009 kl. 20:28
Crown - there is no substitute.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 20:38
Hvorfor ikke bare flytte højttalerne tættere på siddepladserne?
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 21:02

De originale Pioneer højtaler blev fravalgt eftersom vi gerne bare ville have fjernsynet hængende uden andre ting - herunder højtalere og gerne ville have nogle mindre højtalere. Det var måske ikke så smart set i bakspejlet :-)

Allan det er et rigtig godt spørgsmål du stiller og svaret er at talen ikke er tydelig nok og for at kompensere bliver vi nød til at skrue højt op (har normalt den oppe på 16-17 på fjernsynet og vi har ikke problemer med hørelsen :-)

Hvis Focal laver gode højtaler med klar tale, kan det så anbefales at tage Dome udgaven selv om de er en lille smule dyrere? Vil de kunne drives at den indbyggede forstærker i fjernsynet i de rammer jeg har skitseret?

Tak for jeres svar.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2009 kl. 22:45
Ok, jeg har min på mellem 15 og 18, alt afhængig efter hvillken tid på dagen og aktivitetsniveau (fx larm udenfor, og om jeg lige har været ude og cykle., hvilket jeg har lagt mærke til får mig til at skrue op.) , så jeg synes ikke 17 virker ret vildt
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2009 kl. 01:30
Anima, det afhænger jo også af højttalernes følsomhed. Hvis jeg forstår Optionen ret, så er det mere et spørgsmål om, at lyden føles for høj, når der er skruet så højt op, at talen er forståelig. Det oplever jeg selv tit med indbyggede TV-højttalere.

Optionen, jeg kan ikke svare dig vedr. Focals andre serier. Sib-serien er vistnok lidt for sig selv i Focals program. Men HifiFreaks, som importerer Focal, reklamerer med, at man kan prøve deres produkter derhjemme.

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2009 kl. 08:47

De 17 stykker er også når vi fx ser tv-avis etc. Når vi fx ser film særligt film med "brag og kugler" går talen så dårligt igennem grundet alle de andre effekter, at vi ofte har den oppe på mellem 22-25 for at kunne høre talen. Det lyder måske underligt for ummidelbart burde alle de andre effekter jo også blot blive højere, men det hjælper af en eller anden grund :-)

Men som Allan skriver føles lyden meget høj og "uskarp", hvilket formentligt også skyldes den ringe kvalitet, som de micropod har.

Jeg må prøve nogle andre højtalere og se om det løser problemet.

Tak for hjælpen

Redigeret af optionen - 21-August-2009 kl. 08:49
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2009 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af optionen optionen skrev:

De 17 stykker er også når vi fx ser
tv-avis etc. Når vi fx ser film særligt film med "brag og
kugler" går talen så dårligt igennem grundet alle de
andre effekter, at vi ofte har den oppe på mellem 22-25
for at kunne høre talen. Det lyder måske underligt for
ummidelbart burde alle de andre effekter jo også blot
blive højere, men det hjælper af en eller anden grund :-)

Men som Allan skriver føles lyden meget høj og
"uskarp", hvilket formentligt også skyldes den ringe
kvalitet, som de micropod har.

Jeg må prøve nogle andre højtalere og se om det løser
problemet.

Tak for hjælpen

Jeg har akkurat det samme problem medmit 508XD. Måske
ligger problemet i de lydformater de forskellige kanaler
udsender. Jeg har den org. underliggende soundbar og
stemmerne er til tider vildt dårlige:-(
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top