|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
uffesteenberg ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2006 Status: Offline Point: 28 |
![]() Sendt: 19-August-2007 kl. 08:18 |
For at gøre en lang historie kort: Fik vistnok noget snavs på mn bærbare (XP Home) og efter noget tid gik den i sort. Kunne godt ramme login-ikonet på skærmen, men ikke komme videre, da jeg jo ikke kunne se noget... Vil MEGET gerne have adgang til harddisken indhold inden jeg sender maskinen til reparation (hvis nu de kommer til at slette den). Har forbundet til en anden bærbar (Vista Home Premium), men det eneste jeg opnår er, at den siger "Indsæt en disk i Flytbar Disk (F)"... kan heller ikke vælge at formatere (det vil jeg nu heller ikke - vil jo gerne have fat i indholdet). Det er som om den godt kan se usb-kassen, men ikke harddisken i den.
|
|
![]() |
|
Matzon ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 345 |
![]() |
ja, det burde virke...
eneste vrøvl kan være hvis ntfs er krypteret - så er det ret svært at gøre noget ved uden nøglen. |
|
![]() |
|
uffesteenberg ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2006 Status: Offline Point: 28 |
![]() |
Tak :-) Har ikke sat kryptering til... Var ikke sikker på man sådan bare lige kunne komme ind på den, når den var installeret med styresystem osv på en anden pc... Men så må jeg jo næsten gå ud fra, at det enten er usb-boksen eller selve harddisken, den er gal med... |
|
![]() |
|
plouger ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 206 |
![]() |
Burde virke uden problemer. Nu da din NB er gået død, kan det så evt. skyldes at det er harddisken der er stået af ? Det ville jo forklare hvorfor den ikke virker i en eksterne box.
|
|
Hilsen
Plouger |
|
![]() |
|
![]() |
Det er selvfølgelig ikke umuligt, men jeg havde ikke bemærket problemer med den. Det sidste var at skærmen frøs totalt, så jeg måtte slukke på power-knappen. Derefter sort skærm fra start.. Men jeg kan jo godt starte op og ramme mit login-billede selv om der ikke kan ses noget på skærmen... men det er måske ikke ensbetydende med at harddisken fungerer??
Jeg kunne selvfølgelig prøve at sætte min kærestes harddisk i boxen (nyere model af samme bærbar) og se om man kan kome ind på den... |
|
![]() |
|
Zagadka ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 446 |
![]() |
Hvis harddisken havde været i fin form burde du ikke have haft nogle problemer med at sætte den til en anden maskine forudsat at filsystemet er understøttet af den maskine du sætter harddisken til.
Din fejlbeskrivelse lyder som dem man finder når det er harddisken der er stået af. Heldigvis for dig lyder det ikke som en kritisk hardware fejl, da den starter op til login skærmen. En mulighed er at problemet er en fejl i filsystemet, hvilket betyder at data ikke er tabt men ikke umiddelbar tilgængelig. Jeg har ingen erfaring med at redde data i disse tilfælde, men løsningen kunne være et program som SpinRite der tilgår harddisken på et niveau der er under hvad dit operativ system normalt gør. |
|
![]() |
|
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
![]() |
Det lyder som en typisk bad sector fejl på disken, derfor melder den at den ikke kan læse noget på den, da den mener at der ikke er noget på den. Det bedste man kan gøre i denne sitaution er at få nogle prof til at kigge på den. Det er gratis at få den analyseret hos http://www.dkcdata.dk/cms/main.php det koster omkring 650 kr. for en 120 gb at få udreddet sine data fra. håber at det hjælper. |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
Der er også den løsning / forklaring at din bærbare benytter en nøgle som ligger i din bios på din bærbar (især ubredt på IBM/Lenovo maskiner) som gør at harddisken ikke er krypteret, men hardware mæssigt har biosen sikret at data på disken IKKE kan læse på andre maskiner. Du skal søge på nettet efter WinPE som kan installere WinXP på en USB nøgle. Fra WinPE kan du få adgang til din harddisk, som jo så sidder i den rigtige bærbar med korrekt bios, hvis situationen er som jeg formoder udfra at du ikke har navngivet maskin type. |
|
![]() |
|
![]() |
Gode ideer - tak skal i have. Kenzo85, kan det virkelig passe med ca. 650 kr. for en 120 gb disk? Jeg har engang tidligere checket priser og det var langt over 10.000 for det billigste? Hvis din pris passer nogenlunde, så vil jeg prøve dem, hvis de andre metoder ikke virker :-) |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
Den her løsning er kun brugbar hvis der er sector fejl på harddisken. er din hd krypteret via bios, vil de aldrig kunne genskabe dem uden at bruge flere timer end du vil betale for :-) Har flere pc'r afvist at læse den via USB boksen, og at du stadig godt kan sætte den i din bærbare hvor fejlen er opstået og stadig starte op til login skærm. Så bør du også kun kunne få adgang til den via en usb nøgle boot/startup. og det vil det her firma nok også råde dig til eller kunne gøre for dig, for 650,- og det råd har du så fået gratis :-) .. de skal dog så bruge den bærbare for at få adgang til data på hd'n, og så afsløres løsningen! Vi har prøvet sådanne firma'r engang og betale 3500,- for en undersøgelse og de kunne ikke redde data pga sektor fejlene som var for udbredt, så man skal passe på med sådanne løsninger. |
|
![]() |
|
MoeKim ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 20-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8 |
![]() |
En anden og nemmere løsning er at boote fra en Linux live CD, og så flytte data over på enten et netværksdrev, eller en USB nøgle.
Knoppix er en god allround distro som har en live cd der genkender det meste hardware http://www.knopper.net/knoppix/ Håber det kan hjælpe dig videre, jeg har reddet data mange gange på denne måde fra bærbare. ![]() |
|
![]() |
|
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
![]() |
Læg mærke til at analyseringen er gratis, så det er jo bare at sige nej hvis det bliver i nærheden af de 10000, men det kommer helt an på hvor fejlen ligger og hvor højt de skal priotere dig.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |