recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg reklamere pga. banding&buzzing?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan jeg reklamere pga. banding&buzzing?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zubzer0 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan jeg reklamere pga. banding&buzzing?
    Sendt: 30-Oktober-2007 kl. 08:44

Hej Gutter

Jeg har nu haft mit Sharp 46 XD1E i knap en måned, men jeg er begyndt at irritere mig over at billedet ligner en pc med 16-bit farver i mange situationer hvor der er gradienter (det hedder vist "banding") - og det er der sgu ofte når man begynder at ligge mærke til det. Jeg har læst rundt omkring om det og nogle siger at det er noget alle LCD tv har problemer med mens andre siger det er en fejl i tv'et og man kan godt få modellen uden dette problem.

Jeg vil så lige høre jer inden jeg kontakter min forhandler om det er noget jeg har krav på at få ombyttet/repareret jf. min reklamationsret.

TV'et har desuden lidt buzz som tydeligt høres på 3 m afstand når alt lyd er slået fra, men det er svært at høre hvis lyden er slået til. Jeg kan leve med det men vil nu helst have det væk.

Lige til sidst vil jeg også lige nævne at der er en smule ujævn backlight, hvilket dog kun anes ved vertikale panoreringer på ensfarvede baggrunde.

Det virker for mig som om at Sharp har problemer med at levere ordentlig kvalitet på disse eller ganske godt TV. Den svinger tilsyneladende meget fra tv til tv.



Redigeret af zubzer0 - 30-Oktober-2007 kl. 08:46
Sharp LC46XD1E
Denon AVR1801
Sagem 81 HD (pubad bras)
DALI 808|SC-7|R1000
HTPC: E6600|2GB RAM|1.1TB HD|X800XT
BioBaren
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2007 kl. 11:04

Fra hvilken kilde oplever du banding?

Jeg har konstateret, at med mit PX70 og Sagem 60 (RGB interface) oplever jeg banding. Jeg ser slet ikke samme mængde banding på den analoge TV-tuner og på DVD (RBG interface).

Om Sagem 81 er bedre end Sagem 60, er der måske andre, der kan uddybe - men i bund og grund har vi jo ikke kontrol over, hvordan YouSee håndterer signalet - eller i hvilken kvalitet de modtager det, før det sendes videre til vores set-top-boks.

 

 

/lars
Til top
zubzer0 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2007 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Fra hvilken kilde oplever du banding?

Jeg har konstateret, at med mit PX70 og Sagem 60 (RGB interface) oplever jeg banding. Jeg ser slet ikke samme mængde banding på den analoge TV-tuner og på DVD (RBG interface).

Om Sagem 81 er bedre end Sagem 60, er der måske andre, der kan uddybe - men i bund og grund har vi jo ikke kontrol over, hvordan YouSee håndterer signalet - eller i hvilken kvalitet de modtager det, før det sendes videre til vores set-top-boks.

Jeg ser det på bl.a. på min sagem 81 og det er isæt på HD-kanalerne. F.eks i den lille reklame for Voom eller FilmHD hvor logoet har en corona er det meget tydeligt.
Men jeg ser det også via VGA-indgangen med testbilleder eller spil på PC'en.



Redigeret af zubzer0 - 30-Oktober-2007 kl. 11:28
Sharp LC46XD1E
Denon AVR1801
Sagem 81 HD (pubad bras)
DALI 808|SC-7|R1000
HTPC: E6600|2GB RAM|1.1TB HD|X800XT
BioBaren
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2007 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af zubzer0 zubzer0 skrev:

Hej Gutter

Jeg har nu haft mit Sharp 46 XD1E i knap en måned, men jeg er begyndt at irritere mig over at billedet ligner en pc med 16-bit farver i mange situationer hvor der er gradienter (det hedder vist "banding") - og det er der sgu ofte når man begynder at ligge mærke til det. Jeg har læst rundt omkring om det og nogle siger at det er noget alle LCD tv har problemer med mens andre siger det er en fejl i tv'et og man kan godt få modellen uden dette problem.

Jeg vil så lige høre jer inden jeg kontakter min forhandler om det er noget jeg har krav på at få ombyttet/repareret jf. min reklamationsret.

Banding er et normalt fænomen som findes på alle LCD/Plasma skærme - det er ikke en fejl, og det er ikke sandt hvis nogen mener man kan få modellen uden dette "problem" - men der er selvfølgelig forskel på hvor meget den enkelte ser denne banding, så mange lægger sikkert blot ikke mærke til den. Derudover skal man også huske på at skelne mellem banding forårsaget af selve skærmen og banding forårsaget af kildematerialet. Hvor mange problemer med banding man oplever afhænger i meget stor grad af kvaliteten af kildematerialet. Ligesom mange andre "problemer" med skærme kan føres tilbage til kildematerialet.

Oprindeligt skrevet af zubzer0 zubzer0 skrev:

TV'et har desuden lidt buzz som tydeligt høres på 3 m afstand når alt lyd er slået fra, men det er svært at høre hvis lyden er slået til. Jeg kan leve med det men vil nu helst have det væk.

Lige til sidst vil jeg også lige nævne at der er en smule ujævn backlight, hvilket dog kun anes ved vertikale panoreringer på ensfarvede baggrunde.

Begge disse fænomener er også normale - om du kan reklamere over det afhænger derfor af om graden af det er væsentligt over det normale. Alle skærme har lidt buzzing fra elektroniken, hvis du kun kan høre det ved at slå alt andet lyd fra - så er det normalt,  men er det forstyrrende ved normalt brug af skærmen, så er det udover det normale.

Detsamme for uens backlight - det er normalt for LCD til en vis grad, men er det meget slemt kan det selvfølgelig være en fejl der berettiger til reparation.

Oprindeligt skrevet af zubzer0 zubzer0 skrev:

Det virker for mig som om at Sharp har problemer med at levere ordentlig kvalitet på disse eller ganske godt TV. Den svinger tilsyneladende meget fra tv til tv.

Tjae - måske - men det svinger også meget fra bruger til bruger hvilke forventninger og krav de har, og derfor hvilke tilbagemeldinger de giver om hvad de oplever som problemer.

Uanset hvad - hvis du føler buzzingen er lige lovlig høj, eller den uens backlight er lige lovlig slem - og du ikke rigtig føler dig sikker på om det er indenfor det normale, så skal du da helt klart kontakte forhandleren hvor du har købt det og tale med ham om det. Evt. med henblik på en undersøgelse på værksted.

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Tunfisken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-September-2007
Status: Offline
Point: 561
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2007 kl. 00:01

jeg have også problemer med Buzz på mit, men efter jeg fik råd om at skrue backlight op så forsvandt det, og det kan jeg sagtens leve med de indstillinger

så nu er jeg glad igen for mit SHARP 46"

Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu