recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg splitte HDMI til HDMI + Toslink (optisk)?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan jeg splitte HDMI til HDMI + Toslink (optisk)?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jtds Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-Juni-2013
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jtds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan jeg splitte HDMI til HDMI + Toslink (optisk)?
    Sendt: 06-Juni-2013 kl. 05:40
Jeg har lovet min gamle mor at forbedre og koble hendes halvgamle Sony hjemmebio op optimalt, så hun kan have glæde af digitale kanaler og ikke mindst surround sound fra Stofa kabel-TV via sin 5.1 AV receiver.

TV'et har ikke indbygget DVB-C, så første tilkøb/nødløsning var en simpel boks, der fungerer udmærket direkte via HDMI. Jeg tænkte, at det at få signalet kørt igennem receiveren bare var et spørgsmål om at skaffe en håndfuld standardkabler, men så let er det vist ikke.

DVB-C: Clint AC1
Receiver: Sony STR-DH500
TV: Sony Bravia KDL-37S4000
DVD: Sony RDR-HX750 (har jeg vist styr på = HDMI + coax)

Receiverens HDMI-input er "pass-through", så lyden fra en dekoder (SAT IN) skal føres separat via Toslink (SAT IN OPTICAL), og sådan en udgang har den billige DVB-C boks ikke.

Findes der en slags splitter/adapter, HDMI til HDMI + Toslink? Der er vistnok noget udstyr beregnet til spillekonsoller som Xbox 360, som kan noget lignende, men ville det virke og hvordan?

Jeg ved godt, at en SmartTV-boks fra Stofa har Toslink-udgang, men den er ret dyr og har en overflod af funktioner, som ikke ville blive brugt. Jeg håber nogen kan foreslå en mere simpel løsning.

Redigeret af jtds - 06-Juni-2013 kl. 06:41
Til top
Skodman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-August-2006
Sted: Lyngby,Denmark
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skodman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 06:04
Kan du ikke tage lyden fra toslinket der er i tvét?Og sætte det ind i reciveren.Det er det jeg gør fra mit tv.
Til top
jtds Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jtds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 06:31
Tak for forslaget, Skodman. Jeg glemte præcis at sige, at TV'et desværre ikke har en Toslink-udgang.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 07:08
Slet mig, kasper læste ikke indlægget ordentligt:D

Redigeret af Kasper_J - 06-Juni-2013 kl. 07:08
Til top
Himan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Februar-2009
Sted: Denmark
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Himan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 07:10
Er det noget i den her retning?

http://www.av-cables.dk/optisk-converter/hdmi-lyd-extractor-7524.html

(Ved ikke hvad Stofa-boksen koster i forhold til)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 07:13
Måske sådan en først:

Et HDMI kabel til tv'et, og et hdmi kabel hen til sådan en:

Og så optisk til receiveren.

Det bliver lidt kluntet, meeen måske:)

Til top
jtds Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jtds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 22:21
Tak for svarene! Helt elegant bliver det vist ikke, men det skal nok virke :)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 22:37

Der er noget der er helt galt. Det er da fuldt ud tilstrækkeligt at tilslutte STB til Reciver med HDMI, og fra den til TV med HDMI, så er der lyd til Reciver, og billede til TV. Pass-through bruges til at føre signaæ via HDMI når Reciver er slukket, så den ikke altid behøver at være tændt for at kunne videreføre signal fra f.eks STB til TV.
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
jtds Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jtds Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2013 kl. 00:21
Det er muligt, at jeg bruger udtrykket pass-through forkert, men denne receiver kan i hvert fald ikke dekode audio fra HDMI alene. Det burde efter min mening også være tilstrækkeligt med HDMI, men ak.

Fra manualen: "Hvis du vil nyde flerkanals surround-sound ved tilslutning til HDMI, skal du sørge for at tilslutte det digitale lydstik ..."

Dette fremgår også af tilslutningsdiagrammerne.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2013 kl. 06:23
HDMI er digitalt og din SONY kan dekode DTS og DD
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2013 kl. 06:42
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

HDMI er digitalt og din SONY kan dekode DTS og DD

Der er en del ældre receivere, som ikke kunne modtage lyd via HDMI - Kun sende det videre som en switch. Trådstarters Sony er en af dem.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2013 kl. 07:53
Hdmi er et samlet signal.

Derfor skal der elektronik til at skille lyden til Spdif.

Tror det er billigere og bedre at finde en boks med den rigtige udgang.

Alternativt købe en ny forstærker.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu