|
Kan jeg trække disse højttalere |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Kimosabe ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Valby Status: Offline Point: 347 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 24-April-2014 kl. 08:00 |
Hej
Jeg smider lige dette spørgsmål i en seperat tråd. Jeg er stødt på et sæt højttalere med disse specs: Impedance : 4 ohms Sensitivity : 88 dB/1m, 1W Recommended amplifier : 30 - 200 Watts Vil jeg overhovedet kunne trække dem nogenlunde tilfredsstillende med min forstærker der er Udgangseffekt pr. kanal 130W Tilstand 1 kHz, 1 % THD, 6 Ω I en overgangsperiode indtil der er penge til bedre forstærker ? |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja. Hvorfor ikke?
Højttalere er beregnet til at tilslutte en forstærker.
Nogle forstærker/højttaler kombinationer er et bedre match end andre.
Der er i hvert fald ikke noget der kan gå i stykker.
|
|
![]() |
|
Kimosabe ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Valby Status: Offline Point: 347 |
OK, var bare bange for at den ville skabe så meget forvrængning pga. underskud, at det ikke ville kunne lade sig gøre. Er stadig ved at lære hvordan det helt præcist fungerer med disse specs.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19841 |
Lær første regel om Specs:
De siger uendeligt lidt man kan bruge til noget! Klaus |
|
![]() |
|
Ok, men hvordan dælen skal man så specificere hvilken forstærker man har brug for ifht. de højttalere man har/køber ?
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Det afhænger jo af hvor højt du vil spille, og om man kan regne med specifikationerne
Synes at specs godt kan bruges til noget. Du kan jo betragte forstærkeren som en strømforsyning til din højttaler. For at fordoble lydtrykket skal du øge effekten 4 gange, det betyder at hvis du afsætter 128 watt i højttaleren spiller den 109 dB i en afstand af 1 meter med 1 % samlet harmonisk forvrængning. Om du kan leve med sidstnævnte afhænger meget af frekvensforløbet. Ved lavere frekvenser er forvrængningen ikke lige så hørbart som ved højere.
I nærfeltet af højtaleren vil afstandreglen gælde dvs at når afstanden fordobles vil lydtrykket halveres. Dvs at hvis du har 4 meter hen til sofaen vil niveauet ved 1 watt kun være 74 dB. Problemet med at læse den slags specs er at det er de færreste der privat har mulighed for, at specificere den slags lydmæssige krav i modsætning til i industrien eller anden professionel sammenhæng. I sidste ende handler det om hvad du kan leve med, og det bygger på erfaring, så om specs kan bruges til noget afhænger i min optik af hvad de skal bruges til. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |