Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Long John89
Junior bruger
Oprettet: 21-November-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 36
|
Sendt: 21-November-2011 kl. 22:21 |
Det vil sige en normal trådløs router egentlig er det samme som et access point.. ?
Men hvis ikke en extender er løsningen, hva ville du så forslå...? Kabeltræk er desværre ikke en option..
|
 |
Letten
Guld medlem
Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 1963
|
Sendt: 21-November-2011 kl. 22:22 |
Long Johnd89 skrev:
Men hvordan fungere sådan et access point.. Samler den signalet op for at forstærke det, inden det bliver sendt videre eller hvordan.. ? |
Et traditionelt access point kables til din router. Altså et laaangt netværkskabel fra din router til den anden ende af huset og ind i et AP.
Alternativt kan man forsøge at overføre signal fra med Homeplugs (der kører via 220volts ledningerne), de erstatter sådanset det laaange kabel. De kan så kobles til et AP i den anden ende af huset. Der findes også modeller hvor den fjerneste homeplug har indbygget switch og AP. Men der fungerer ikke lige godt hos alle - noget med at det er bedst hvis de to strømstik der bruges er på samme fase (sikring i elskabet).
En anden mulighed er Range Extenders, som har været diskuteret her i tråden, de bruger WIFI , men jeg er bestemt ikke imponeret over de eksempler jeg har set.
Endeligt kan du gøre som jeg gjorde da min trådløse router ikke kunne nå fra den en ende af huset til den anden: sørge for at placere router lige midt i huset. Vi dækker nu 200m2 i to plan med en router.
Har også trukket gigabit til de fleste rum, men det er en anden historie 
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
|
Sendt: 21-November-2011 kl. 22:27 |
Jeg har sagt det før, men gentager gerne. Jeg vil hellere trække kabel i 2 dage end at investere i en hovsaløsning. Så VED jeg det virker. Og kabel er altid en option, hvis du ikke kan selv så få fat i en dygtig kabelindianer der ved hvad han laver. Det kan betale sig.
BS
|
|
 |
Jonas_R
Guld medlem
Oprettet: 13-November-2006
Point: 766
|
Sendt: 22-November-2011 kl. 10:12 |
Hej,
Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge det til?
Men hvis du har telefon kabel trukket til den anden ende af huset og du ikke bruger det? Så kunne du jo konvertere det til et netværkskabel. Du skal nok ikke regne med at kunne trække meget mere end 30-40 mbit, men det er da en mulighed. Bruger den løsning i min lejlighed, og det virker fint nok til at kunne streame flydende fra yousee's egen Webtvplayer.
|
 |
db89
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
|
Sendt: 22-November-2011 kl. 10:20 |
Letten skrev:
Men der fungerer ikke lige godt hos alle - noget med at det er bedst hvis de to strømstik der bruges er på samme fase (sikring i elskabet).
|
De SKAL sidde på samme fase. Sikringer og faser har intet at gøre med hinanden, du roder sikrings-grupper og faser sammen.
|
 |
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10510
|
Sendt: 22-November-2011 kl. 10:24 |
Jonas_R skrev:
Hej,
Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge det til?
Men hvis du har telefon kabel trukket til den anden ende af huset og du ikke bruger det? Så kunne du jo konvertere det til et netværkskabel. Du skal nok ikke regne med at kunne trække meget mere end 30-40 mbit, men det er da en mulighed. Bruger den løsning i min lejlighed, og det virker fint nok til at kunne streame flydende fra yousee's egen Webtvplayer. |
Jeg skal bruge det til at surfe på nettet, samt se noget video fra Youtube og lignende videotjenester, downloade filer og programmer m.v., men ikke upload.
Jeg har telefonstik lige ved siden af PC nr. 2 (det er her jeg mangler internetadgangen). 30-40mbit??? det lyder af meget, eftersom min internetforbindelse kun er på 10mbit.
Hvordan fungerer sådan en konvertering og hvad skal jeg bruge af hardware?
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |
Letten
Guld medlem
|
Sendt: 22-November-2011 kl. 10:34 |
db89 skrev:
Letten skrev:
Men der fungerer ikke lige godt hos alle - noget med at det er bedst hvis de to strømstik der bruges er på samme fase (sikring i elskabet).
|
De SKAL sidde på samme fase. Sikringer og faser har intet at gøre med hinanden, du roder sikrings-grupper og faser sammen. |
Skal ærligt indrømme at jeg ikke er elektriker så det med at teste med sikring i elskabet er mit eget gæt.
Men jeg har læst en del om Homeplugs og mener bestemt at have læst at de godt kan krydse faser, men at performance ikke er så god som når de sidder på samme fase.
Hvor har du din viden fra om at de SKAL sidde på samme fase?
|
 |
Letten
Guld medlem
|
Sendt: 22-November-2011 kl. 10:38 |
db89 skrev:
Letten skrev:
|
De SKAL sidde på samme fase. Sikringer og faser har intet at gøre med hinanden, du roder sikrings-grupper og faser sammen. |
Kan se jeg ikke er alene med min opfattelse:
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 22-November-2011 kl. 10:43 |
Long Johnd89 skrev:
Det vil sige en normal trådløs router egentlig er det samme som et access point.. ?
Men hvis ikke en extender er løsningen, hva ville du så forslå...? Kabeltræk er desværre ikke en option.. |
Hvorfor er det egentlig at så mange mener at "kabeltræk er ikke en option"? Det er måske bare mig der er ignorant, men jeg har da aldrig set en mur der ikke kan komme et bor igennem. Bare nysgerrighed, jeg møder meget ofte modstanden mod at trække kabler, er det dovenskab/nærighed, eller er der rent faktisk noget konstruktionsmæssigt der gør at der ikke kan trækkes kabler?
Hvis det er et topmoderne designer-hjem der er for stilrent til kabelbakker, så skal man A: Give elektrikeren et los i løgene for ikke at have trukket netværkskabler overalt dengang han lavede strøm (eller dig selv for at have sagt nej tak), og B: Fræse netværkskabler ind i væggene først som sidst, der skal nok blive brug for dem på et tidspunkt.
|
 |
Jonas_R
Guld medlem
Oprettet: 13-November-2006
Point: 766
|
Sendt: 22-November-2011 kl. 10:44 |
fltk skrev:
Jeg skal bruge det til at surfe på nettet, samt se noget video fra Youtube og lignende videotjenester, downloade filer og programmer m.v., men ikke upload.
Jeg har telefonstik lige ved siden af PC nr. 2 (det er her jeg mangler internetadgangen). 30-40mbit??? det lyder af meget, eftersom min internetforbindelse kun er på 10mbit.
Hvordan fungerer sådan en konvertering og hvad skal jeg bruge af hardware?
Flemming |
Jeg havde et løst telefonkabel som kom ind i mit køkken og gik indtil soveværelset hvor min router er. Jeg satte et netværkstik i hver ende at telefon kablet og brugte dette diagram til at lave stikene korrekt:
I køkkenet går kablet i min htpc og i soveværelset i min router. Det kræver 2x RJ45 stik og en tang det kan købes hos av-cables.dk
Det kræver selvfølgelig at dit telefon kabel er med 4 ledere. Hvis du har RJ11 udtag i begge ender kunne man nok lave en lille stump kabel med RJ11 - RJ45. Det burde virke.
Jeg har 50mbit internet derhjemme og streamer ting over nettet fra min server. Derfor min bekymring vedr. hastigheden. Hvis du kun har 10mbit er det jo rigeligt fint.
|
 |
Letten
Guld medlem
|
Sendt: 22-November-2011 kl. 10:50 |
Letten skrev:
db89 skrev:
Letten skrev:
|
Kan se jeg ikke er alene med min opfattelse:
|
Også lige en gang fra hestens egen mund (Intellon laver de chips der sidder i Homeplugs):
Kort version: Samme fase, var kun et krav på de første generationer af Homeplugs og er altså længere et krav (men der er stadig krav - f.eks. skal man ikke bruge forlængerledninger mm.)
Linket fandt jeg hos Mr. "hjemmenetværk" Tim Higgins fra smallnetbuilder.com
|
 |
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10510
|
Sendt: 22-November-2011 kl. 11:00 |
Jonas_R skrev:
I køkkenet går kablet i min htpc og i soveværelset i min router. |
Det har jeg jo netop ikke mulighed for. Min router står et andet sted i huset hvor der ikke er mulighed for kabling til PC nr. 2.
Jeg har telefonstik i væggen ved PC nr. 2 - kan kabling ikke ske direkte mellem telefonstik og PC, eller har jeg misforsået dit første svar?
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
 |