recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan man forbinde disse maskiner ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan man forbinde disse maskiner ?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan man forbinde disse maskiner ?
    Sendt: 30-Maj-2006 kl. 20:38

Jeg er ved at købe surround. I dette øjeblik er mit felt indskrænket til:

Sony DAV-LF1 http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=DAV-LF1&a mp;productsku=HCRLF1.CEL&site=odw_da_DK&pageType=Tec hnicalSpecs&category=HCS+Cinema+Surround+Kit

eller

Pioneer NS-DV990 http://www.pioneer.no/no/product_detail.jsp?product_id=4968& amp;taxonomy_id=428-438

Sony er nyere, sindssygt flot og har trådløse baghøjttalere

Pioneer er ca.3000 billigere, får utrolig gode anmeldelser (bedre lyd end Sonyen) og også rigtig flot.

Her kommer mit problem: De får begge på puklen for at have dårlige tilslutningsmuligheder. Jeg skal have det "sat sammen" med Pioneer Recorder, Sat-reciever & TV. Kan det ikke lade sig gøre? Jeg vil jo meget gerne kunne optage noget fra satten på min recorder, og så høre det over surround-højttalerne når jeg skal se det.

Håber der er nogen der kan læse ud fra specifikationerne (se de 2 links) om det kan lade sig gøre..og hvordan. Jeg vil tro der mangler scart-ud/ind-gange rundt omkring?

- Gonzo
Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 10:08

Nå folkens....så er der mere end 40 personer der har læst mit spørgsmål...men ingen svar

Kom så, jeg ved i besidden den viden jeg mangler (nogen af jer ihvertfald)...hjælp en nødlidende  så jeg kan få bestilt mit surround.

Hvis man IKKE kan bruge disse systemer sammen med sat + recorder skal jeg jo til at starte søgning forfra.

- Gonzo
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 18:48

Der skulle da være på disse to anlæg være mulighed for at tilslutte en Sat. modtager via coax eller Toslink, samt en Recorder på samme måde, TV skal tilslutes en analog indgang. På den måde har du lyd fra alle enheder over anlægget. Videosignalet forbinder du jo direkte mellem Recorder, Sat. modtager og TV, med Scartkabler.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der skulle da være på disse to anlæg være mulighed for at tilslutte en Sat. modtager via coax eller Toslink, samt en Recorder på samme måde, TV skal tilslutes en analog indgang. På den måde har du lyd fra alle enheder over anlægget. Videosignalet forbinder du jo direkte mellem Recorder, Sat. modtager og TV, med Scartkabler.

Hej Radiomand....tak fordi du svarede

Så vidt jeg kan læse under mine 2 links, er der ikke Coax på nogen af dem?

Toslink og den analoge indgang du nævner ved jeg ikke hvad er og kan ikke umiddelbart gennemskue om det findes på disse surround-recievere? (sorry er virkelig dårlig til hifi, har aldrig rodet med andet end scart-kabler).

- Gonzo
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 22:00
Coax og Toslink er to forskellige typer digital overførsel af lyd.
Coax er via et kobberkabel, Toslink er lysleder.

Sonyen står til at have 1.0 digital indgang.
Det må betyde at der er et stk digital indgang (som nok skal kunne klare 5.1 lyd hvis kilden leverer det, det er lidt underligt stillet op).

Det giver kun mulighed for en digital tilslutning (om det så er coax eller Toslink er ikke nemt at svare på, og det skal gerne være det samme som på kilden).

Pioneeren siger "Nei" til både digital optical (det vi her har kaldt Toslink) og digital Coaxial, så her er du endnu ringere stillet.

Jeg vil ikke kalde nogle af dem egnet til at skulle tilslutte både en recorder og sat.

Men det er vel det generelle problem med sådanne samlede systemer.

Det kan godt være at selvstændige kasser fylder mere, men man får også en del mere fleksibilitet.
Og man behøver ikke kassere en receiver, bare fordi laseren i afspilleren ryger (eller købe ny afspiller, og alligevel ende op med flere kasser i sidste ende).

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 22:21

Tak for det fine svar Michael....ikke lige hvad jeg håbede at høre..men hvad jeg frygtede. Jeg SKAL kunne bruge mit nye surround til alle de film osv. jeg optager på min recorder eller de film jeg ser igennem sat'ten. SÅ er disse 2 anlæg åbenbart udelukket  

Så ved jeg altså ikke hvad jeg skal købe af surround. Budgettet siger max ca.12.000 (gerne lidt mindre). Derfor var disse all-in-a-box systemer i den dyre ende 8-12.000 smart tænkte jeg. Man fik både god lyd/billede og samtidig flot design.

Hvis jeg finder et sæt surround-højttalere og køber en surround-forstærker ved siden af, får jeg vel ingen problemer med at bruge recorder og satten som jeg ønsker vel?

Hvad hedder det præcist, de ind/udgange min surround-forstærker skal have?

Jeg har kigget på følgende, men ved ikke om højttaler-sættet er noget værd? Har ikke kunnet finde nogle anmeldelser og kender ikke nogen butikker hvor man kan høre det sat op.

http://www.pioneer.dk/eur/product_detail.jsp?product_id=1240 8&taxonomy_id=42-98

http://www.pioneer.eu/eur/product_detail.jsp?product_id=8948 &taxonomy_id=42-99

Redigeret af gonzo - 31-Maj-2006 kl. 22:23
- Gonzo
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 23:50
Jeg ved ikke hvilken recorder og sat boks du har.

Et løst gæt er, at din recorder både har en optisk og coaxial digital udgang, og dit sat boks har en coaxial digital udgang.

Coaxial digital udgang er et rundt phonostik (muligvis orange eller sort) og i udformning magen til de rød/hvide stik til almindelig stereo signal.
Optisk digital udgang (toslink) er et anderledes udseende stik sandsynligvis med en slags plastikprop i.

Både coax og optisk kan også optræde som et minijack (walkmanstik), og så er hovedreglen, at det er coax, medmindre der kommer (rødt) lys ud af stikket (så er det optisk).

Hvis kilden er optisk skal der bruges en optisk indgang i receiveren, og det samme gælder for coax.

Jeg vil mene man få en ganske udemærket receiver for 3000-3500kr (ikke high end, men noget der sikkert er bedre som egentlig receiver end det man får i en samlet boks til de 8-12000kr).

Tilslutningsmulighederne er i hvert fald bedre.

Den receiver du selv linker til koster omkring de 3000kr (2800kr hos TC).

Den har 2 coax indgange og 1 optisk indgang (der står 3 i teksten, men billedet viser kun 1 fysisk indgang).

Så den har altså indgange nok til dit nuværende setup (medmindre din recorder og sat boks begge kun har optisk udgang).

Højttalere undlader jeg at udtale mig om, da jeg ikke har fulgt med siden jeg arbejdede på Jamo for 5-6år siden, og fik dækket mit eget behov.
Men du burde godt kunen finde noget for de resterende penge, hvis budgettet tillader at bruge op til 12000kr

Mvh Michael

p.s Har kigget nærmere på billedet til den første Pioneer du linker til, og der ser ud til at være en optisk indgang, selvom beskrivelserne siger "nei".
Men der er stadig ikke nok til dit behov.
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 00:55

Min recorder er en Pioneer DVR-540H-S købt i fælleskøbet herinde. Den har både Optisk og Coax-udgang.

Min sat-reciever er en Strong SRT8700. Så vidt jeg kan se har den ikke coaxial digital out. Jeg kan finde frem til 2 scart, audio (1 rød / 1 hvid) & noget der hedder RS232 port?

Er dette løsningen?: min sat kører op i min recorder med scart (som nu). Videre fra recorder til mit tv med scart også (som nu). Derudover skal man så have lyden fra min recorder til surround-forstærkeren (som ikke er købt/fundet endnu) med det der hedder optisk eller coaxial digital med nogle kabler der vel hører til det. Så mangler der vel bare at få lyden fra antennen ind i min surround-forstærker? (TV2 kører ikke igennem sat).

Så skal lyden godt nok fra sat til recorder for at nå til surround, men det kan vel ikk evære anderledes.

Giver dette nogen mening? Er det den bedste måde at gøre det på?

- Gonzo
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af gonzo gonzo skrev:

Min recorder er en Pioneer DVR-540H-S købt i fælleskøbet herinde. Den har både Optisk og Coax-udgang.

Min sat-reciever er en Strong SRT8700. Så vidt jeg kan se har den ikke coaxial digital out. Jeg kan finde frem til 2 scart, audio (1 rød / 1 hvid) & noget der hedder RS232 port?

Ja, så har SAT-modtageren ingen digital lyd. Så bare forbind den med SCART som du selv foreslår.

Er dette løsningen?: min sat kører op i min recorder med scart (som nu). Videre fra recorder til mit tv med scart også (som nu). Derudover skal man så have lyden fra min recorder til surround-forstærkeren (som ikke er købt/fundet endnu) med det der hedder optisk eller coaxial digital med nogle kabler der vel hører til det.

Ja, surround forstærkerne har normalt både coax og optiske indgange for digital lyd. Du vælger bare én af dem....

Så mangler der vel bare at få lyden fra antennen ind i min surround-forstærker? (TV2 kører ikke igennem sat).

Forbind en lydudgang fra TV'et (stereo lyd - rød/hvid phono) til en line indgang på surround forstærkeren. Så har du almindelig stereo lyd som du kan slå over på, når det bare er lyden fra TV du vil høre på nogle bedre højttalere.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 11:14

Nu viser det sig jo, at din sat boks ikke har digital output, og så vil du i realiteten have nok tilslutningsmuligheder i en af det oprindeligt nævnte "bokssæt".

Når det så er sagt vil jeg fortsat anbefale en lidt mere alsidig løsning, der giver bedre tilslutnings- og udskiftningsmuligheder.
Altså en selvstændig receiver og højttalersæt, og så "nøjes" med recorderen som afspiller.
Så kan du altid senere købe en ekstra afspiller, hvis du ønsker det.

Mvh Michael

Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

digital output, og så vil du i realiteten have nok tilslutningsmuligheder i en af det oprindeligt nævnte "bokssæt".

Når det så er sagt vil jeg fortsat anbefale en lidt mere alsidig løsning, der giver bedre tilslutnings- og udskiftningsmuligheder.
Altså en selvstændig receiver og højttalersæt, og så "nøjes" med recorderen som afspiller.
Så kan du altid senere købe en ekstra afspiller, hvis du ønsker det.

Mvh Michael

Har de 2 sæt jeg linker til, mulighed for at Min DVD-recorder kan gå ind i dem? Hvad med lyd fra TV til disse sæt?

- Gonzo
Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2006 kl. 16:54

Jeg har lige været rundt i butikker og set på højttalere (IGEN).

Denne gang ser jeg pludselig et fantastisk flot surround-højttaler sæt i Elgiganten. Da jeg opdager der står DANTAX PIPELINE (Scansonic) på skiltet bliver jeg skuffet (for Dantax er jo normalt 5 højttalere og en sub til kr. 1000 troede jeg).

De var dog så flotte (sort og sølv. Pudset aluminium)at jeg alligevel lokkede ekspedienten til at demonstrere dem. Han puttede Ringenes Herre i og de lød faktisk rigtig godt!

Sættet med 4 søjle-satter, center og sub koster kr. 6.995,-

http://www.dantaxradio.dk/SEEEMS/272.asp

http://www.dantaxradio.dk/pressrelease/PIPELINE_press-releas e.pdf

Sammen med Pioneer forstærkeren tænker jeg at jeg har fundet noget flot og udemærket til under 10.000 : http://www.pioneer.dk/eur/product_detail.jsp?product_id=1240 8&taxonomy_id=42-98

Nogen der kan anbefale eller advare mig om dette køb? Normalt vill ejeg aldrig tro Dantax var noget værd. Dog lød de rigtig godt syntes jeg. Prisen ligger også noget over hvad jeg kender fra Dantax.

Jeg kan se på deres hjemmeside at dette højttaler-sæt lige er kommet på markedet i april, så der er nok ikk eså mange der har hørt det spille endnu?

Redigeret af gonzo - 01-Juni-2006 kl. 16:58
- Gonzo
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu