recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kan man ændre bassen på en sony STR-DE225
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkan man ændre bassen på en sony STR-DE225

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Emne: kan man ændre bassen på en sony STR-DE225
    Sendt: 14-April-2006 kl. 23:17

Hej

ville lige høre om der er nogle her der ved om man kan ændre bassen på en sony STR-DE225 til en dybere bas.

Har aldrig været glad for den da den har været lidt høj i tonen på bassen og der er på alle højtalere.

Ved godt at man måske bare kan få sat en equalizer til men jeg vil gerne have det gjort i selve forstærkeren.

Det er ganske lidt da jeg har prøvet med andre forstærkere og en automatisk højtaler skifter så man kunne høre forskellen.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2006 kl. 00:41

Hej,

En ekstern EQ vil give fasedrej og tilføje støj. 

En ændring i forstærkeren er næppe mulig, det er en relativt lille forstærker og for at få bedre/dybere bas skal du op i model (eller bygge meget om): Større strømforsyning, bedre transistorer, større effektbåndbredde, højere dæmpningsfaktor. At fifle med tonekontroller og evt. ændre i forforstærker-trin er ikke nok nede i den dybe bund.

Servicemanualen, du efterlyser i en anden tråd, kan heller ikke hjælpe på dette punkt. Det er ikke noget, man lige trimmer på plads.

Hvad med enten en anden forstærker eller en subwoofer?
Eller den gratis: At rykke lidt på dine højttalere (tættere mod væg/hjørner), så de får mere "support" fra rummet i bunden?

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2006 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Hej,

En ekstern EQ vil give fasedrej og tilføje støj. 

En ændring i forstærkeren er næppe mulig, det er en relativt lille forstærker og for at få bedre/dybere bas skal du op i model (eller bygge meget om): Større strømforsyning, bedre transistorer, større effektbåndbredde, højere dæmpningsfaktor. At fifle med tonekontroller og evt. ændre i forforstærker-trin er ikke nok nede i den dybe bund.

Servicemanualen, du efterlyser i en anden tråd, kan heller ikke hjælpe på dette punkt. Det er ikke noget, man lige trimmer på plads.

Hvad med enten en anden forstærker eller en subwoofer?
Eller den gratis: At rykke lidt på dine højttalere (tættere mod væg/hjørner), så de får mere "support" fra rummet i bunden?

ok det lyder til og være noget større projekt men du har ret, forstærkeren er en af de mindre.

Jeg har prøvet at flytte lidt rundt på højtalerne men det er ikke rigtigt noget der virker.

Med hensyn til subwoofer vil jeg heldere have to højtalere med hver sin bas, det syntes jeg lyder bedst men jeg er måske ved at være gammeldags.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2006 kl. 10:05

Hej igen.

En subwoofer er et supplement til to højttalere med hver sin bas. Jeg foreslår slet ikke, du skifter dine nuværende højttalere ud!

En aktiv subwoofer kan trimmes til at hjælpe og gradvist overtage i den/de nederste oktav(er), hvor det er temmeligt svært at høre, hvor lyden kommer fra - dyb bas er rundstrålende p.g.a. store bølgelængder.

De nederste oktaver er desuden så godt som altid i musik lagt lige midt i lydbilledet/mixet.

Jeg er selv gammeldags: Mine fronthøjttalere er fra ´83, er i beton og har transmissionslinier og lyder efter lidt tweaking så godt, at jeg nægter at skifte dem ud. Jeg hører jævnligt LP'er.

For et par uger siden fik jeg mig så en brugt subwoofer fra System Audio - en 3-5 år gammel Electro Sub 50 med to enheder og en forstærker på 100W.

Den viste sig at integrere så godt med resten, at den efter lidt indstillig "forsvandt" i helheden - jeg  oplever næsten mit anlæg og min filmlyd (har surround) som nyt! Jeg kan følge hvert anslag og hver tone i bassen helt præcist, selv ved meget lav styrke og hvad jeg er ret overrasket over: Lydbilledet ved film hænger også langt bedre sammen end før. 

Jeg manglede ikke ren og kontrolleret bas. Eller forstærker-effekt. Jeg manglede niveau i den dybeste bas under 70 Hz og en gengiver til LFE-lyd på DVD'er. Nu kan jeg så kun erkende, at jeg skulle have lyttet til de sælgere, der endda ville låne mig en sub på prøve: Jeg fik en meget stor forbedring.

Så er du i øvrigt tilfreds med din lyd fra både forstærker og nuværende højttalere er det måske en mere realistisk løsning at tilføje en god og musikalsk sub.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2006 kl. 10:23

Ok tak for dit svar

det kunne være at man skulle se efter en sub.

Mine højtalere er jeg glad for selvom de er lavet en del om, det er nogle store eltax men der er sat nogle løse mellemtone og diskant højtalere til i stedet for dem der var der og så er selve kassen lavet om inden i så det er kun bassen der bliver bruget og mellemtone og diskant er så nogle lidt dyrere dantax så det lyder rigtigt godt men kunne bare ikke få den sony til og køre ordentligt på dem men nu må jeg se om jeg måske kan låne en sub. Og prøve og sætte til.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu