recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan man optage fra Viaplay
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan man optage fra Viaplay

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 4074
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

ja i særdeles høj grad. du har absolut INGEN rettigheder til noget som helst når det kommer ud af hverken et TV-kabel eller via indernettet. Hvorfor tror du ellers der er den kopibeskyttelse på alt? 
Ud over det så er der også lige forum-reglerne!

Der noget der tyder på at i alle sammen har misforstået et eller andet. Bruger i måske ikke jeres recordere til at optage fra jeres TV udbyder? Jo selvfølgelig gør i det, og det samme gør jeg selv (der er sgu ingen kopibeskyttelse på). Og hvorfor mener du så at det gør en forskel at signalet bliver sendt via internettet? Jeg ser umiddelbart ingen forskel på om man optager fra Stofa, Yousee etc. eller fra Viaplay. Jeg mener heller ikke denne diskussion strider mod forum reglerne, men det må administrator jo så afgøre og begrunde.

Flemming

nu er ved jeg ikke hvilken optager du har, men samsung og sharp tillader det ikke, kun på den enhed den optager med.
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2013
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 18:13
jeg mener man kan "stjerne-mærke" det man vil se senere, jeg ved dog ikke hvor lang tid det gemmes.

EDIT: her er hvad viaplay skriver:

Stjernemærk og se når det passer dig

Stjernemærk film og favorit-afsnit, eller ting du bare gerne vil se på et andet tidspunkt. De gemmes i en liste du kan finde på de forskellige Viaplay-enheder. Og du vil så altid have noget at se!

Redigeret af MulleB - 26-April-2016 kl. 18:15
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 18:59
Du må såmænd godt være uenig med loven. Det er jeg sådan set også selv. Jeg synes da sådan set også, at så længe man betaler for sit abonnement, så må man gøre med indholdet som man vil, så længe det er til eget forbrug. Det laver dog ikke om på, at Viasats forhandling med rettighedshaverne, ikke giver lov til, at man må kopiere eller optage det de viser på deres tjeneste. Og den aftale skriver du selv under på, når du tegner et abonnement med dem. Så bryder du den, ja, så er det altså pirateri uanset hvad.

Når det så er sagt, så får du ingen brok fra mig, hvis du finder en måde at omgå det på, så du kan optage dine boksekamp. For jeg er som sagt enig i, at det er noget pjat.

Det er derimod ganske lovligt at optage fra TV udsendelser, du modtager fra kabel, parabol eller andet. Der har du nemlig ikke underskrevet en aftale, der forbyder dig det. Men hvis du kender til recordere af den slags, så ved du også, at de låser indholdet, så det ikke kan forlade den harddisk det optages til. 

Så findes der godt nok bokse som Dreambox og lignende, som faktisk omgår den beskyttelse. De er vist ikke som sådan ulovlige, men det ligger lidt i samme gråzone som chippede konsoller. Altså selve boksen/konsollen er ikke ulovlig, men den kan benyttes til ulovlige ting. 

Redigeret af Nagash - 26-April-2016 kl. 19:00
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

jeg mener man kan "stjerne-mærke" det man vil se senere, jeg ved dog ikke hvor lang tid det gemmes.

EDIT: her er hvad viaplay skriver:

Stjernemærk og se når det passer dig

Stjernemærk film og favorit-afsnit, eller ting du bare gerne vil se på et andet tidspunkt. De gemmes i en liste du kan finde på de forskellige Viaplay-enheder. Og du vil så altid have noget at se!

Og det gælder så vidt jeg ved ikke live sportsudsendelser. Ovenstående stammer fra før Viasat startede deres Viaplay Fighting tjeneste.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Du må såmænd godt være uenig med loven. Det er jeg sådan set også selv. Jeg synes da sådan set også, at så længe man betaler for sit abonnement, så må man gøre med indholdet som man vil, så længe det er til eget forbrug. Det laver dog ikke om på, at Viasats forhandling med rettighedshaverne, ikke giver lov til, at man må kopiere eller optage det de viser på deres tjeneste. Og den aftale skriver du selv under på, når du tegner et abonnement med dem. Så bryder du den, ja, så er det altså pirateri uanset hvad.
Når det så er sagt, så får du ingen brok fra mig, hvis du finder en måde at omgå det på, så du kan optage dine boksekamp. For jeg er som sagt enig i, at det er noget pjat.

Det er derimod ganske lovligt at optage fra TV udsendelser, du modtager fra kabel, parabol eller andet. Der har du nemlig ikke underskrevet en aftale, der forbyder dig det. Men hvis du kender til recordere af den slags, så ved du også, at de låser indholdet, så det ikke kan forlade den harddisk det optages til. 

Så findes der godt nok bokse som Dreambox og lignende, som faktisk omgår den beskyttelse. De er vist ikke som sådan ulovlige, men det ligger lidt i samme gråzone som chippede konsoller. Altså selve boksen/konsollen er ikke ulovlig, men den kan benyttes til ulovlige ting. 

Det med at man skriver under på ikke at optage - er det noget du ved 100%, eller er det bare en formodning? Har du eventuelt et link?
Og det med at recordere m.v låser optagelser til enheden de er optaget på, det er kun en halv sandhed. Du kan gå i Elgiganten og købe en Clint DC1, den låser ikke optagelser. Det gør mange andre bokse heller ikke og det gør dem ikke ulovlige af den grund.
Mit oprindelige spørgsmål gik desuden kun om muligheden for at optage fra Viaplay, uanset om optagelserne låses til enheden eller ej.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2013
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 19:18
nu har jeg lige prøvet at markere CL kampen i aften, og det kan den godt, men de skriver så følgende:
Stjernemærket

Danske kommentatorer.

Europas bedste, hårdeste og mest prestigefyldte turnering for klubhold, UEFA Champions League, er nået semifinalerne, hvor Manchester City og Real Madrid denne aften vil stå overfor hinanden på City of Manchester Stadium.    

Du kan spole tilbage i op til 4 timer hvis du gik glip af programmets start.

der står jo så at det max er 4 timer man kan se det senere.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 19:20
Klipppet fra deres egen hjemmeside under aftalevilkår:

Intellektuelle ejendomsrettigheder

Alt indhold i Tjenesten er beskyttet af danske og internationale love angående ophavsret. Alt materiale og indhold, der udgør en del af Tjenesten, ejes eller er licenseret af Viaplay.

Viaplay giver dig udelukkende en ikke-eksklusiv, ikke-overdragelig og begrænset ret til, at benytte disse rettigheder til personlig og privat brug (og ikke til kommercielle formål), forudsat at du ikke, men ikke begrænset til,

1. kopierer, udgiver, reproducerer, udlejer, offentliggør, sender, distribuerer, transmitterer eller gør Tjenestens indhold tilgængelig for offentligheden, eller autoriserer andre til at gøre det,
  2. downloader, videresender eller deler indhold fra Tjenesten, tager adgang til indhold fra en enhed, som ikke er registreret af dig eller opkræver gebyr for at se Tjenesten,
  3. omgår, modificerer, fjerner, dekompilerer, demonterer, ændrer eller på anden måde manipulerer med sikkerhed eller kryptering eller anden teknologi eller software, der er en del af Tjenesten.

Overtrædelse af disse regler og krænkelse af Viaplays rettigheder vil altid blive opfattet som en væsentlig overtrædelse af aftalen og Viaplay kan i så fald straks spærre din adgang til Tjenesten eller på anden måde forhindre fortsat ulovlig adfærd.

Så ja, det er noget jeg ved, ikke blot noget jeg tror.

Og jeg nævner jo netop også det med Dreambox, som Clint'en jo også minder om. De er ikke decideret ulovlig, men de ligger i en gråzone.

Men jeg siger jo netop også til dig, at jeg ikke er enig med lovgivningen, men det er nu engang sådan den er.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Du kan spole tilbage i op til 4 timer hvis du gik glip af programmets start.

der står jo så at det max er 4 timer man kan se det senere.

Ja, og det er så ikke særlig brugbart til mit formål. Det er en død sild når det meste kampsport sendes om natten fra USA.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 20:47
QUOTE=Nagash]Men jeg siger jo netop også til dig, at jeg ikke er enig med lovgivningen, men det er nu engang sådan den er.[/QUOTE]

Nu er Viasats aftalevilkår jo ikke lov. Det kan dog muligvis betragtes som lovbrud at bryde en indgået aftale med dem.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 21:40
Præcis.
Til top
mortenls Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Oktober-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenls Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 22:14
Jeg er lost. Mener du det er ulovligt if. dansk lov, eller er det er brud på aftalevilkårne mellem forbruger og Viaplay?

PS: Aftalevilkår som bestemmer hvordan forbrugeren skal bruge produktet kan blive underkendt.

Redigeret af mortenls - 26-April-2016 kl. 22:17
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2016 kl. 22:38
mortenls - Svært at sige om du vil blive dømt for det. Der skal jo først køres en præcedenssag. Men jeg det er bestemt muligt for rettighedshaveren, at trække dig i retten for det. Præcis på samme måde, som de reelt set kan gøre det for at kopiere en kopibeskyttet DVD. Jeg tror dog næppe de gør det. Mest af alt fordi de nok vil tabe. De lukker nok bare dit abonnement, hvilket de derimod er i sin fulde ret til, da man jo netop har skrevet under på det.
Men det betragtes 100% som pirateri af rettighedshaverne, og så må vi ikke hjælpe med det herinde :)
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu