recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan sikkerhedsprogram undværes på trådløs pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan sikkerhedsprogram undværes på trådløs pc

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan sikkerhedsprogram undværes på trådløs pc
    Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 18:55
Min ven har en gammel bærbar pc med Windows XP Professionel, SP3, men kun 512 MB RAM.

Den var på det nærmeste gået i stå, men nu har jeg haft den igennem et omfattende "eftersyn", så den igen kører ganske hæderligt. Alt er opdateret. Windows Firewall er slået til og Microsoft Security Essentials er det eneste sikkerhedsprogram der kører.

Det ville dog være ønskeligt at den kørte lidt hurtigere.

Vennen bruger stort set kun pc'en til internet-surfing og e-mail. Skønt den i lang tid har været dårligt beskyttet, havde den ingen malware.

Mit spørgsmål er: Hvis han får en god router med firewall, fx D-Link 615 eller højere, kan han så uden den store risiko deaktivere Windows Firewall? Tør han risikere at køre sin pc uden Microsoft Security Essentials? (Han ville så køre den bærbare trådløst, mens en stationær pc skulle køre med LAN).

Redigeret af Vilhelm - 22-Oktober-2010 kl. 18:58
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 19:24
Meget forenklet forklaring:

man beskyttes ikke mod mallware og virus med en firewall
Firewalls beskytter udelukkende mod forsøg på indtrængning udefra (eller uautoriseret udgående traffik)

Mallware og virus får man kun gennem sine egne aktive handlinger - ved at eksekvere programmer/scripts - enten ved besøg på visse internetsider hvor man klikker på links der aktiverer noget kode, gennem vedhæftninger til email man aktiverer ved at klikke på dem, eller ved at downloade og køre programmer.

Hvis han sidder bag en aktiv hardware firewall - eks. i en router - så har han i princippet ikke behov for også at have windows firewall aktiv. Men at deaktivere den giver ingen performance forøgelse på PC'en overhovedet, så der er ikke noget formål med at deaktivere den.

Sikkerheds programmerne, antivirus og mallware beskyttelse, skal være der. Deres formål er dels at opfange når brugeren er dum og forsøger at aktivere noget som indeholder virus eller mallware, og dels at jævnligt scanne PC for inficerede filer der ikke er fanget i den live scanning der foregår.

Hvis PC'ens performance er for meget påvirket af eks. Microsoft security essentials, kan den evt. udskiftes med noget andet der bruger færre ressourcer. Men man kan ikke fjerne denne form for beskyttelse fordi man er bag en firewall og slet ikke hvis han netop er online og bruger pc'en til internet og email brug. Denne form for beskyttelse kan kun fjernes hvis PC'en er fuldstændig offline, så der hverken er adgang til internet, email eller installation af programmer.

Den bedste og eneste rigtige måde at øge performance på din vens gamle bærbare, er at opgradere ram'en fra 512mb til min 1gb - XP SP3 kræver 1gb for at køre ordentligt. Med kun 512mb vil der opleves harddisk swapping, hvilket helt sikkert er det største problem på pc'en.

Køb en brugt ramklods i DBA og smid i den - så får den nyt liv.
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 19:27
Ja, jeg mener godt det kan undværes, hvis du sætter pc'en op med Limited User Acount og med Software Restriction Policy - se Jesper Ravns vejledning her:

Jeg har selv sat nogle Windows XP op på den måde, og hele fidusen er at programmer, man downloader, eller downloader sig selv, kun kan gemmes i brugermappen - og programmer kan IKKE startes fra brugermappen.

Kilde: http://www.mechbgon.com/srp/

Redigeret af Brixen - 23-Oktober-2010 kl. 10:21
Venlig hilsen
KB
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 22:43
Tak til spawn og Brixen for 2 indlæg som er gode at få forstand af!

Jeg tvivler på at det er værd at smide ekstra RAM i den bærbare HP-pc, der måske er lige så gammel som XP fra 2002! Jeg er klar over at den må bruge sidefilen, som jeg satte til 1000/1000 MB. Men imod alle odds kører den rimeligt, selv DR Nu (live tv) viser den uden at hakke i det, men selvfølgelig med en beskeden billedkvalitet.

Et problem er at den efter koldstart åbner uden at Microsoft Security Essentials kører med sin beskyttelse i realtid. Det tager 2-3 minutter før det er i orden. Dens øvrige lidt langsommelige adfærd vil brugeren sikkert affinde sig med.

Jeg kendte ikke de glimrende betragtninger som Jesper Ravn giver udtryk for. Det må være oplagt at bruge Limited Account under alle omstændigheder. Rigtig god illustration af problemstillingen, Blixen!
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Et problem er at den efter koldstart åbner uden at Microsoft Security Essentials kører med sin beskyttelse i realtid. Det tager 2-3 minutter før det er i orden. Dens øvrige lidt langsommelige adfærd vil brugeren sikkert affinde sig med.

Mit råd til en undermotorsieret PC er at fjerne MSE og installere Avira. Min personlige erfaring er at MSE kræver masser af RAM og rimelig processor for at den ikke sløver systemet til det ukendelige.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 23:40

Mit råd til en undermotorsieret PC er at fjerne MSE og installere Avira. Min personlige erfaring er at MSE kræver masser af RAM og rimelig processor for at den ikke sløver systemet til det ukendelige.

Klaus

Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2010 kl. 00:01
KlausDM!

Har kigget på diverse vurderinger af Avira, som jeg ikke kender, men vurderingerne er bestemt positive, og Avira er derfor værd at prøve.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2010 kl. 00:07

Har kigget på diverse vurderinger af Avira, som jeg ikke kender, men vurderingerne er bestemt positive, og Avira er derfor værd at prøve.

Jeg bruger selv Avira på husets 2 (aherm - 4) computeren og på sigermors og begge mine forældres. Specielt svigermors gik fuldstændigt bananas med MSE, hvorimod Avira brokker den sig ikke over.

Klaus
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu