|
Kan Windows 10 "slankes"? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
Prospect ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2008 Sted: Ølstykke Status: Offline Point: 783 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
slå page file og hibernate fra - Det skulle give dig en del plads såfremt det er slået til.
|
|
![]() |
|
pfugl ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2005 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1067 |
Det går nok ikke at slå page file fra. En maskine af den størrelse har næppe mere end 2 gb ram at gøre godt med.
|
|
/Peter
|
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10476 |
Der er ikke mulighed for en større disk, diskoprydning er som tidligere nævnt allerede foretaget og hibernate er åbenbart slået fra som default i Windows 10.
Jeg har googlet lidt omkring oprydning i mappen driverstore i Windows>system32. Den har dog kun et diskforbrug på 355 MB, så der er ikke rigtig noget at hente. Mappen programmer på c drevet har et diskforbrug på kun 568 MB, så hvis det kun er i den størrelsesorden jeg vil kunne få frigjort plads ved i stedet at installere mine programmer på et d drev, så er det også no go. Største gevinst vil være at slette Windows old, som fylder 4,97 GB. Dette vil jeg selvfølgelig gøre om et stykke tid når jeg kan se om alt kører som det skal. Flemming |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5300 |
WinDirStat kan fortæller lidt mere hvad/hvor der fylder på disk: Jeg brugte det for nylig, hvor et problem med OneDrive installation opbyggede log filer på 900GB på 1800GB disk ![]() Inden du sletter noget, tag en backup af image (går ud fra det også kan gøres på din mini PC): og lav en Rescue boot CD/USB memorystick.
|
|
Mvh. JørgenT
|
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10476 |
Backup er (selvfølgelig) allerede lavet med netop Macrium Reflect
![]() Jeg vil prøve at se lidt nærmere på WinDirStat. Flemming |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
disk cleanup som jeg tidligere har linket til og fortalt om trækker også gamle udgaver af windows væk. Du skal ikke selv forsøge at slette ting. (selvom man sagtens kan)
windows.old er jo bare den "gamle" udgave af windows når du opdaterer win10 så ryger den tidligere build over i .old.
|
|
![]() |
|
kennls ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 77 |
Prøv at kigge på denne artikel:
https://www.getfilecloud.com/blog/2017/03/the-step-by-step-guide-to-reducing-windows-10s-on-disk-footprint/#.WgrLqIWcHDf Generelt så har jeg sat page filen til en fast størrelse på 2-4 GB, du kan jo altid starte lavt og se om du får fejl. Ellers sizer windows den selv, hvilket typisk er højere. |
|
![]() |
|
Problemet er løst. Takket være WinDirStat. Programmet gav mig en del ledetråde og jeg fandt en stor cache fil fra Ace Media. Jeg har nu sat Ace Media til at lagre cache filer på mit microSD kort. Desuden var der en hiberfil.sys fil, så dvale var altså ikke slået fra som default som jeg ellers troede.
Jeg har nu 13,6 GB ledig på mit c drev, og jeg har stadig ikke slettet Windows old. Stor tak til Jørgen for tippet med WinDirStat ![]() Flemming |
|
Samsung UE55F7005
|
![]() |
|
MikeW ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 62 |
Denne guide er også god: https://www.windowscentral.com/how-reduce-windows-10-footprint
Selv bruger jeg også (freeware) Wise disk cleaner til oprydning.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |