recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kanalrundfart på DAB og FM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kanalrundfart på DAB og FM

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Alle nye biler har DAB radio. 

Korrekt, nye biler i eu efter 21. December 2020.

https://ing.dk/artikel/debat-hvorfor-skal-dab-alle-nye-biler-med-radio-231982


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2022 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Min bil (Skoda Octavia) har lige rundet 2 år. Den har ikke DAB.

Min Golf runder snart 4 år og den har DAB+.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2022 kl. 19:29
Der har i længere tid ikke været noget nyt på DAB og FM... Lidt ... Skal vi kalde det "aktivitet" på Fyn MUX3, men ingen signal Det samme på DAB Øst - MUX2. Altså, man kan se på radioen, hvem der sender på frekvensen. Det er alt.

På FM - heller ikke noget ophidsende.LOL Et par gange har det bare været signal fra DRP4 Trekanten, Syd og Esbjerg.

Og nu, jeg ER i gang, sådan lidt tilbage fra dengang lokalradioerne begyndte at komme frem.

Jeg husker da Radio Viborg gik i luften på 106,8 MHz. For nogle, var det jo noget lort! Det var ikke alle radioer dengang, som gik op til 108 MHz - de gik kun op til 104 MHz. Så var man mere på'en end med på'en! Hvad gjorde man så? Nej, man gik ikke ned og købte sig en ny radio! Man åbnede blot kabinettet, og drejede på et par skruer på radioens drejekondensator - så rykkede man hele frekvensbåndet, så man kunne tage Radio Viborg alligevel. Dengang havde Radio Viborg kun denne frekvens... Men dette resulterede i, at alle andre kanaler også rykkede sig, så man måtte finde dem andre steder.LOL Og var det på arbejdspladsen, og senderen gik ned... Man gik ind på kontoret, og fandt DR P3 - HOLD Da K... Hvor blev kollegerne sure!!LOL Det var Radio Viborg, eller intet!


Redigeret af mnielsen - 25-Juli-2022 kl. 19:29
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
j8544 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Januar-2016
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér j8544 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2022 kl. 14:56
Det bedste ved DAB/DAB+ er vel næsten, hvis man bor inden for modtageområdet, Always Elvis Radio fra "Randers, Denmark". Den station lærte jeg først at kende i 2020, da jeg købte ny bil med DAB+, men det blev hurtigt den foretrukne station...
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2022 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og nu, jeg ER i gang, sådan lidt tilbage fra dengang lokalradioerne begyndte at komme frem.

Jeg husker da Radio Viborg gik i luften på 106,8 MHz. For nogle, var det jo noget lort! Det var ikke alle radioer dengang, som gik op til 108 MHz - de gik kun op til 104 MHz. Så var man mere på'en end med på'en! Hvad gjorde man så? Nej, man gik ikke ned og købte sig en ny radio! Man åbnede blot kabinettet, og drejede på et par skruer på radioens drejekondensator - så rykkede man hele frekvensbåndet, så man kunne tage Radio Viborg alligevel. Dengang havde Radio Viborg kun denne frekvens... Men dette resulterede i, at alle andre kanaler også rykkede sig, så man måtte finde dem andre steder.LOL Og var det på arbejdspladsen, og senderen gik ned... Man gik ind på kontoret, og fandt DR P3 - HOLD Da K... Hvor blev kollegerne sure!!LOL Det var Radio Viborg, eller intet!


Aaaaahhhhhhh, i 1984 gik alle (nye) radioer til 108 Mhz.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2022 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og nu, jeg ER i gang, sådan lidt tilbage fra dengang lokalradioerne begyndte at komme frem.

Jeg husker da Radio Viborg gik i luften på 106,8 MHz. For nogle, var det jo noget lort! Det var ikke alle radioer dengang, som gik op til 108 MHz - de gik kun op til 104 MHz. Så var man mere på'en end med på'en! Hvad gjorde man så? Nej, man gik ikke ned og købte sig en ny radio! Man åbnede blot kabinettet, og drejede på et par skruer på radioens drejekondensator - så rykkede man hele frekvensbåndet, så man kunne tage Radio Viborg alligevel. Dengang havde Radio Viborg kun denne frekvens... Men dette resulterede i, at alle andre kanaler også rykkede sig, så man måtte finde dem andre steder.LOL Og var det på arbejdspladsen, og senderen gik ned... Man gik ind på kontoret, og fandt DR P3 - HOLD Da K... Hvor blev kollegerne sure!!LOL Det var Radio Viborg, eller intet!


Aaaaahhhhhhh, i 1984 gik alle (nye) radioer til 108 Mhz.

Ja - NYE radioer... Men alle ved jo, hvor lidt slitage der er på en radio. Så skifter man den jo ikke bare ud. Jeg købte en transistorradio i 1979. Den går kun op til 104 MHz. Og sådan var det også med andre. Har da selv skulle pille inde i andres radioer, for at de kunne komme til at høre noget, som var over 104 MHz - også radioer, som skulle bruges på arbejdspladser.

Og jeg husker desuden, at mange købte nogle KÆÆMPEstore antenner og vendte dem mod Viborg, hvor jeg tænkte at det ville være sjovere at vende den mod Sverige... MEn sådan er vi jo så forskellige!!

Glemte at få med, at transistorradioen er en Philips 092


Redigeret af mnielsen - 26-Juli-2022 kl. 22:44
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2022 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og jeg husker desuden, at mange købte nogle KÆÆMPEstore antenner og vendte dem mod Viborg, hvor jeg tænkte at det ville være sjovere at vende den mod Sverige... MEn sådan er vi jo så forskellige!!

Glemte at få med, at transistorradioen er en Philips 092

Jep! Efter en byggevejledning i High Fidelity, byggede jeg min egen antenne, som blev placeret på mine forældres loft. Og med en super ONKYO tuner, med to antenneindgange, kunne jeg på den måde både bruge fællesantenne anlægget OG fange Radio Viborg og ONR (Odense), selvom jeg boede i Fredericia.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2022 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og jeg husker desuden, at mange købte nogle KÆÆMPEstore antenner og vendte dem mod Viborg, hvor jeg tænkte at det ville være sjovere at vende den mod Sverige... MEn sådan er vi jo så forskellige!!

Glemte at få med, at transistorradioen er en Philips 092

Jep! Efter en byggevejledning i High Fidelity, byggede jeg min egen antenne, som blev placeret på mine forældres loft. Og med en super ONKYO tuner, med to antenneindgange, kunne jeg på den måde både bruge fællesantenne anlægget OG fange Radio Viborg og ONR (Odense), selvom jeg boede i Fredericia.

Så må den antenne vel også have været kæmpestor! Prøvede du om du kunne hive svensk radio ind med den?

Og har rettet i mit indlæg. Det var altså i 1979, jeg købte den transistorradio! Beklager...


Redigeret af mnielsen - 26-Juli-2022 kl. 22:45
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2022 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af j8544 j8544 skrev:

Det bedste ved DAB/DAB+ er vel næsten, hvis man bor inden for modtageområdet, Always Elvis Radio fra "Randers, Denmark". Den station lærte jeg først at kende i 2020, da jeg købte ny bil med DAB+, men det blev hurtigt den foretrukne station...

Har lige prøvet den... Den er at finde to steder på radioen - den hægter sig lige akkurat på, det ene sted. Det er ikke lige noget for mig.

Så hellere Radio ABC.

Modtager fra Aars, som du sikkert har set, på en Argon iNet3 +. 

Radio ABC jagtes over hele frekvensbåndet! I stuen, kan den, ved gode forhold, modtages på 105,7 MHz. Når den svigter, så må jeg hen og prøve på 97,4 MHz. Derefter på 91,3 MHz. Sidstnævnte frekvens virker bedst på Argon'en, som står i køkkenet. Men, jeg bruger mest DAB nu, da ABC går bedst igennem der.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2022 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Og jeg husker desuden, at mange købte nogle KÆÆMPEstore antenner og vendte dem mod Viborg, hvor jeg tænkte at det ville være sjovere at vende den mod Sverige... MEn sådan er vi jo så forskellige!!

Jep! Efter en byggevejledning i High Fidelity, byggede jeg min egen antenne, som blev placeret på mine forældres loft. Og med en super ONKYO tuner, med to antenneindgange, kunne jeg på den måde både bruge fællesantenne anlægget OG fange Radio Viborg og ONR (Odense), selvom jeg boede i Fredericia.

Så må den antenne vel også have været kæmpestor! Prøvede du om du kunne hive svensk radio ind med den?


Ja, antennen var temmelig stor - mener den var lavet på en 4,5 meter lang lægte, hvor elementerne så blev monteret på. LOL

Jeg havde ikke behov for at fange svensk radio, da det allerede lå på vores fællesantennenet, i Fredericia.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2022 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af j8544 j8544 skrev:

Det bedste ved DAB/DAB+ er vel næsten, hvis man bor inden for modtageområdet, Always Elvis Radio fra "Randers, Denmark". Den station lærte jeg først at kende i 2020, da jeg købte ny bil med DAB+, men det blev hurtigt den foretrukne station...

Har lige prøvet den... Den er at finde to steder på radioen - den hægter sig lige akkurat på, det ene sted. Det er ikke lige noget for mig.

Så hellere Radio ABC.

Modtager fra Aars, som du sikkert har set, på en Argon iNet3 +. 

Radio ABC jagtes over hele frekvensbåndet! I stuen, kan den, ved gode forhold, modtages på 105,7 MHz. Når den svigter, så må jeg hen og prøve på 97,4 MHz. Derefter på 91,3 MHz. Sidstnævnte frekvens virker bedst på Argon'en, som står i køkkenet. Men, jeg bruger mest DAB nu, da ABC går bedst igennem der.


Internetradio er bare SÅ meget nemmere. LOLLOL
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2022 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:



Ja, antennen var temmelig stor - mener den var lavet på en 4,5 meter lang lægte, hvor elementerne så blev monteret på. LOL

Jeg havde ikke behov for at fange svensk radio, da det allerede lå på vores fællesantennenet, i Fredericia.

Det var godt nok en stor antenne!! Så er det altså små antenner, jeg har set rundt omkring i Aars, kan jeg regne ud....... 

Og ja - internetradio ER 1.000 gange nemmere - hvis ellers blot min iNet3 + ville på nettet igen. Dette gider jeg ikke rode med mere. Det andet er altså bare sjovere, synes jeg.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu