recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - køb af 37" fladskærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkøb af 37" fladskærm

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
troelsit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Marts-2006
Status: Offline
Point: 910
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 11:01

Nej... Det er ikke ligemeget - den er bare mest sårbar i indkøringsperioden.

Man skal da naturligvis vise forsigtighed med brugen af PC, men det skulle man også med CRT

Til top
mailand Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-November-2006
Sted: Denmark
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 12:26

når jeg nu skriver jeg bruger den meget til pc, er det mest mediacenter, skriver sjældent..
og man kan jo altid få proceslinien til at minimere automatisk.¨

så mon det bliver et problem??

Til top
mailand Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 12:31
eller er det lcd man skulle overveje i sidste ende..

måske er det bare lcd vs plasma om igen??
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 12:56

LCD er måske lidt mere velegnet til HTPC - jeg har ikke det store personlige kendskab til et, men har læst en del om det.
Så bør du også tage 1:1 pixelmapping med i dine overvejelser - jeg ved LG har lavet nogle modeller som understøtter det.

Min pointe før var bare at man sagtens kan bruge Plasma til både PC, HTPC, Xbox, PS, osv... Det handler jo om alm. sund fornuft og ikke lade det samme billede stå i mange timer i træk. 
Men der sker altså ikke noget ved at vise det samme billede 2-3 timer i træk - bare det ikke er break-in perioden.

Så hvis man har små børn eller generelt ikke ønsker at udvise "respekt" for sit TV - jamen så er LCD et lidt mere sikkert valg.

Så må man bare lide under dårligere tv-billede. Så man må gøre op med sig selv hvad der betyder mest.

Redigeret af troelsit - 07-November-2006 kl. 12:59
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 13:09

Jeg ved ikke om det ligefrem er plasma vs lcd om igen, men jeg syntes ikke man bør forklejne problemstillingen ved at indikere at det kun er et problem de første 100 timer, for det er det ikke. Der vil altid skulle udvises mere omtanke ved pc brug på en plasma end på et lcd - og jeg vil bestemt ikke anbefale nogen at vise det samme billede 3 timer i træk dagligt på en plasma, heller ikke efter indkøringsperioden.

Skal skærmen bruges til mediacenter (og almindelig pc brug) bør også nævnes de aflange pixels der giver forkert aspect ratio ved tilslutning af pc over vga 1024x768.

De bedste plasma giver bedre billedkvalitet end tilsvarende lcd ved visning af levende billeder, men fakta er at en plasma ikke er ligeså velegnet til pc tilslutning som et lcd er. Om det er et problem eller ej afhænger af skærmens primære formål. Hvis det primære formål er tv og dvd afspilning er plasma bedste valg, hvis det primære formål er pc tilslutning er lcd det bedste valg. Uanset hvad der vælges går man på kompromis et af stederne.

Redigeret af spawn - 07-November-2006 kl. 13:15
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 13:16

Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Det ved jeg ikke om det ligefrem er, men jeg syntes ikke man bør forklejne problemstillingen ved at indikere at det kun er et problem de første 100 timer, for det er det ikke. Der vil altid skulle udvises mere omtanke ved pc brug på en plasma end på et lcd.

Skal skærmen bruges til mediacenter (og almindelig pc brug) bør også nævnes de aflange pixels der giver forkert aspect ratio ved tilslutning af pc over vga 1024x768.

De bedste plasma giver bedre billedkvalitet end tilsvarende lcd ved visning af levende billeder, men fakta er at en plasma ikke er ligeså velegnet til pc tilslutning som et lcd er. Om det er et problem eller ej afhænger af skærmens primære formål. Hvis det primære formål er tv og dvd afspilning er plasma bedste valg, hvis det primære formål er pc tilslutning er lcd det bedste valg. Uanset hvad der vælges går man på kompromis et af stederne.

Spawn, du gengiver jo bare det jeg lige skrev...

Jeg skrev (jævnfør Panasonics dokumentation) at man de første 100 timer skal udvise forsigtighed med statiske billeder. Jeg skrev IKKE at man herefter kunne være ligeglad - det var DIG der skrev det.

Men jeg kender flere der i praksis bruger deres plasma til HTPC og XBOX uden at kende noget til burn-in problematikken.
Ingen af dem har oplevet det i praksis - så vi taler om uansvarligt brug før der kommer decideret skader på TV'et.

man lader jo ikke tv'et stå med samme statiske billede i 5 timer - det er iøvrigt også miljøsvineri

Redigeret af troelsit - 07-November-2006 kl. 13:17
Til top
O'Brian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-Oktober-2006
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 16:07
Hvorfor tage chancen ?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 16:11
hvad mener du?
Til top
mailand Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 16:47

ja, at lade et fjernsyn stå i flere timer er self miljøsvinderi+dyrt i længden for pengepungen

bruger mit tv til "fjernsyn", dvd og internet. skriver ikke så tit på den. og spiller sjældent.

og surfer ikke flere timer i træk, så det eneste problem der kunne opstå ville være startllinien, og den kan man jo bare lade "minimere automatisk"

kan et still-billede ikke sætte sig fast på et lcd?

kunne nu være dejligt at kunne se forskellen på lcd & plasma, men dem de jo ofte har i butikkerne er dårligt indstillet. er der så stor forskel i kvaliteten?

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 22:01
Hvis du kigger hos Tape Connection er de ikke dårligt indstillet, tvært imod. Dér kan du se forskellen på godt indstillede LCD og plasma TV. Ja, forskellen er stor. Nu kiggede jeg både da jeg købte mit plasma TV og da jeg var forbi og hente en kalibrerings-DVD, og forskellen forblev meget stor 
Til top
mailand Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 22:07
okay, jamen det vil jeg da så gøre, mange tak for hjælpen alle sammen, har været til stor hjælp.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2006 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Spawn, du gengiver jo bare det jeg lige skrev...

Ja - jeg skrev faktisk samtidig med dig, men du var lidt hurtigere til at trykke på knappen, så jeg så først dit indlæg bagefter

Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Jeg skrev (jævnfør Panasonics dokumentation) at man de første 100 timer skal udvise forsigtighed med statiske billeder. Jeg skrev IKKE at man herefter kunne være ligeglad - det var DIG der skrev det.

nja, ikke som en påstand - jeg skrev og spurgte dig om du mente det var ligegyldigt bagefter - da du kun nævnede forsigtighed de første 100timer.

Uanset hvad Panasonic måtte skrive eller ikke skrive om deres produkt, så gælder almindelig omtanke og forsigtighed også efter indkøringsperioden. I betydelig højere grad for plasma end for lcd (men i mindre grad end tidligere)

Men derfor skal man selvfølgelig ikke blive paranoid på nogen måde, et plasma kan sagtens bruges også til pc og spillekonsoller, hvis man udviser en lille smule omtanke. Jeg syntes bare det er vigtigt at nævne det så ingen fejlagtigt får det indtryk at man efter indkøringsperioden overhovedet ikke skal tage hensyn, og derfor kommer i en uheldig situation.

Men udover det er jeg iøvrigt enig i at du får mere billedkvalitet for pengene i et godt plasma som eks. PV60 der jo ovenikøbet pt. fåes til meget fornuftige priser.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu