recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af kalibrerings udstyr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb af kalibrerings udstyr

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Køb af kalibrerings udstyr
    Sendt: 12-December-2012 kl. 10:42
Hej
Jeg kan ikke rigtigt blive tilfreds med farve indstillingerne på mit Samsung 40es6715, som hænger i soveværelset. Jeg kan se der i nogle niveauer er fejl i hvidbalancen eller gråtonerne. Da ansigter og hår i bestemte belysninger får et misfarvet skær. Jeg syntes ikke, at det er så stort et problem på min Sony 46W4500, som jeg faktisk er ret glad for, selvom den efterhånden må være 4-5 år gammel. Jeg havde en gang en Xrite i1 display 2, men jeg solgte den, da mit Sony fjernsyn ikke egner sig så godt til kalibrering. Der er lidt grøn i de sorte toner, men display 2 kan alligevel ikke måle i det område. Og man skal rode rundt nogle komplicere service menu indstildinger, for at indstille en 5 trins gråskala.

Men jeg overvejer at anskaffe mig en billig kalibrerings enhed, hvis det altso kan betale sig. Jeg har begrænset mig til de biligste software udgaver af enten Spyder 4 eller Colormunki display, som skulle bruge samme hardware, som x-rite i1 pro. Jeg havde tænkt mig at bruge den sammen med HCFR programet. Jeg skal åbenbart selv købe julegave fra mini svigerforældre, så det skulle helst ikke blive dyre.
Men hvad tror i, der fungere bedst af de 2. De skulle begge virke med HCFR og det betyder ikke så meget, hvor lang tid de bruger på at måle. Spyder 4 er foriøvrigt ca 300 kr billigere.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2012 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Men hvad tror i, der fungere bedst af de 2. De skulle begge virke med HCFR og det betyder ikke så meget, hvor lang tid de bruger på at måle. Spyder 4 er foriøvrigt ca 300 kr billigere.

Spyder er i branchen kendt for meget dårlig nøjagtighed og (især) stor variation fra apparat til apparat, hvilket gør hele konceptet i at bruge den til kalibrering fejlbehæftet. Den kan reelt kun bruges ved at man profilerer den op mod et spectroradiometer (såsom i1 Pro), og derfor er den ikke særligt anvendelig til "discount-kalibrering". Konklusion: Køb en i1 Display Pro/3 eller Colormunki.

EDIT: Jeg fik vist skrevet noget vrøvl før, men det korte af det lange er at en Spyder ikke kan anbefales.

Redigeret af Otto J - 12-December-2012 kl. 11:31
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2012 kl. 12:04
Tak
Til top
Peter.ld Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2012
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.ld Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2012 kl. 12:51
Jeg har haft en Spyder4. De 300 kr. jeg sparede, dem ville jeg gerne ha givet to gange igen for at at ha valgt rigtigt fra starten, føj hvor noget skrammel og sikke et tidsspild. Den målte så meget forkert at man ikke var i tvivl om at der var noget helt galt. Noget andet er, den er møg langsom og det betyder nu altså noget, efter min mening :-)

Det er i den grad at ta pis på deres kunder fra Datacolors side.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2012 kl. 13:45
Smile Så kan jeg vidst godt se bort fra spyder 4.

Til top
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2008
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredtoft Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2012 kl. 21:58
Jeg er ikke helt opdateret på de mange forskellige licensversioner af CalMAN, men den bedste (stadig rimelige) løsning ville være at købe en pakke fra Spectracal med det billigste colorimeter kombineret med den mindste licens, som giver mulighed for at lave en profil fra et spektroradiometer.
Hvis du så kan låne dig til en X-Rite i1 Pro bare en dags tid for et par flasker vin, så har du en billig men meget præcis løsning.

Hør evt. med Spectracal hvad der er deres billigste løsning med mulighed for at lave profiler.

Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu