recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af kassettebåndoptager, plus minusser?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb af kassettebåndoptager, plus minusser?

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Glemte hjerne celler bliver aktiveret... Så skal du huske at indstille optageren til den rigtige bias alt efter om det er et chrome eller metal bånd. Du skal også huske at indspille lige præcis så højt at du lige præcis ikke klipper eller kun sjældent klipper en lille smule på VU-meteret.
Som jeg husker det kan man godt lave det så godt at der er svært at skelne fra den originale CD hvis man har en ordentlig optager og et godt bånd.

Og alle disse forskellige parametre, kan manuelt finjusteres på min dejlige Sony. Det kræver blot en god hørelse, når der skiftes mellem rec og monitor på maskinen. Men så kan samme db niveau og bias opnås, så kopien til forveksling ligner originalen.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Det er det der er rigtigt fedt. Hvis ikke man gør sig umage med de rigtige indstillinger kan man straks høre det på optagelsen.
Med tre tonehoveder kan man med det samme mens man optager høre det optagede materiale. Og på den måde konstant skifte mellem kilden og båndet.
 
Er stadig lidt på lidt usikker grund angående Dolby B/C og HX-Pro samt Mpx filter.

Dolby C, på Akai GX F 31, brugte jeg, da jeg optog klassisk musik, elektronisk musik - Jean Michell Jarre, og anden "sjov" musik, hvor der kunne være MEGET stille passager. Ellers blot "almindelig" Dolby til almindelig musik. Dolby er støjreduktion, hvis det er dét, du er i tvivl om...
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Måske et lidt dumt spørgsmål i betragtning af trådens længde, men seriøst.. Optager i stadig CDer over på bånd? Smile
 
Tror ikke jeg har brugt en kasette optager siden starten af halvfemserne eller deromkring.



Næ, men et lager af gamle indspilninger, og de holder endnu.

 
COOL. Det er ren nostalgi. Sidder og bliver helt misundelig over at jeg ikke har mine gamle bånd fra gymnasietiden LOL

Jeg kan stadigvæk spille musikken, der i god tid blev mikset, til vores bryllup for 26 år siden. Tre bånd på hver 90 minutters spilletid, og så måtte gæsterne bare lide. Ja det var tider.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:


Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Det er det der er rigtigt fedt. Hvis ikke man gør sig umage med de rigtige indstillinger kan man straks høre det på optagelsen.
Med tre tonehoveder kan man med det samme mens man optager høre det optagede materiale. Og på den måde konstant skifte mellem kilden og båndet.

 

Er stadig lidt på lidt usikker grund angående Dolby B/C og HX-Pro samt Mpx filter.


Dolby C, på Akai GX F 31, brugte jeg, da jeg optog klassisk musik, elektronisk musik - Jean Michell Jarre, og anden "sjov" musik, hvor der kunne være MEGET stille passager. Ellers blot "almindelig" Dolby til almindelig musik. Dolby er støjreduktion, hvis det er dét, du er i tvivl om...

Støjreduktion er vel blot en simpel forklaring på Dolby C, diskant blev hævet under optagelse, og under afspilning blev diskanten tilsvarende sænket. Men selvfølgelig brugt til reducering af sus i stille passager.
Dit MPX Filter bruges ved optagelse af FM stereo, da dette signal ledsages af en 19 kHz pilot tone. Og da denne frekvens ligger inden for optagerens frekvensområde, kan den jo forstyrre din optagelse. Dit MPX filter har ingen funktion ved afspilning, forstået som, at aktivering ved afspilning ingen forskel gør. Det virker kun ved optagelse, og skal kun bruges ved FM stereo optagelser. Hvis din optager har tre separate hoveder, kan du ved optagelse høre forskel, med og uden filter ( når der skiftes mellem rec og monitor ).

Redigeret af JeTex - 26-Marts-2015 kl. 21:44
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 21:34
Ja kan forstå det er en støjreduktion hvor den ene er dobbelt så kraftig som den anden, men helt hvordan det teknisk virker og hvornår hvilken er bedst er jeg i tvivl om
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Ja kan forstå det er en støjreduktion hvor den ene er dobbelt så kraftig som den anden, men helt hvordan det teknisk virker og hvornår hvilken er bedst er jeg i tvivl om

I min optik er Dolby C den bedste støjreduktion.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 21:50
Kan læse mig til at mange bånd med musik blev leveret med Dolby B som standard. Så skal man så aktivere Dolby B for at udnytte det eller hvordan.
 
Kan udover det læse mig til at HX-Pro åbenbart er en dansk opfindelse fra B&O
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 21:56
Det bedste er altid at benytte Dolby C. Og dertil benyttes HX Pro (som iøvrigt er opfundet af en Bang & Olufsen ingeniør!).

Glem den med manuel justering af bios. Ordentlige kassettemaskiner har (havde) accubios, som selv justerer bios korrekt ind efter hvert enkelt bånd!

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 22:03
Ja, er der indspillet med Dolby B, skal der afspilles med Dolby B.

M.v.h.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det bedste er altid at benytte Dolby C. Og dertil benyttes HX Pro (som iøvrigt er opfundet af en Bang & Olufsen ingeniør!).

Glem den med manuel justering af bios. Ordentlige kassettemaskiner har (havde) accubios, som selv justerer bios korrekt ind efter hvert enkelt bånd!

M.v.h.

Bios...... Du mener vist: Bias?Smile Bios er noget på en computer........
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det bedste er altid at benytte Dolby C. Og dertil benyttes HX Pro (som iøvrigt er opfundet af en Bang & Olufsen ingeniør!).

Glem den med manuel justering af bios. Ordentlige kassettemaskiner har (havde) accubios, som selv justerer bios korrekt ind efter hvert enkelt bånd!

M.v.h.

Det er vist en sandhed med modifikationer, at en god optager justerer bias korrekt. Fra fabrikkens side er bias justeret lidt til den høje side, så der opnås lidt bedre frekvensgengivelse, men sideeffekten er lidt højere forvrængning.
Bias kan desværre ikke indstilles, så bedste frekvensgang og laveste forvrængning opnås ( på samme tid ). Det er et kompromis, hvor fabrikken med auto har gjort et valg for dig. Dette valg kan du omstøde med manuel indstilling, eller rettere, en manuel finjustering efter egne præferencer.
B&O's HX PRO blev udviklet til bedre at kunne styre samspillet mellem Dolby og bias. Tandberg havde en anden tilgang til problemet, hvor et seperat hoved styrede bias.
Så hvis man tror, at auto løste bias problemet, har man taget fejl.

Redigeret af JeTex - 26-Marts-2015 kl. 22:31
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 23:07
Så du vil påstå, at du med ørerne kan høre, når ootageren er indstillet til bedste frekvensgang og laveste forvrængning? Jow, jow...
Bias (formagnetiseringen) er også forskelling fra båndtype til båndtype (Fe, Chr, Me), og fra fabrikat til fabrikat. Med f.eks. Accubias indstilles formagnatiseringen bedst mulig hver gang. Med manuel indstilling skal man på ny justere og justere, hver gang man sætter en ny kassette i. Med Acccubias tager dette under 10 sek.

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu