recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - køb af NAS - til en rookie
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkøb af NAS - til en rookie

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af jb17j jb17j skrev:

Er den virkelig så svær eller har test persone haft en dårlig dag, for det jeg skal bruge skal helst være nem og sætte op.

Med risiko for at få på huden, så er anmelderen mac bruger...

Nu overvejer jeg så om jeg skal lade det blive ved det, eller pensle lidt mere ud.. LOL

Manden er mac bruger og jeg gætter på sådan en Synology laver windows share's. Det giver muligvis en komplikation i forhold til det at få mountet drev på en mac? I windows har du mulighed for at sætte hak i "tilslut igen ved genstart" når du mounter et netværksdrev, det ved jeg ikke om mac tilbyder - noget tyder på at det ikke gør eftersom han brokker sig over det.

Han skriver heller ikke noget om hvilke diske han bruger, andet end at nævne de er 2TB. De fleste NAS producenter har en liste med diske de anbefaler at bruge, det er en god ide at checke dem. Anmelderens diske var muligvis formatteret i et eller andet mac format og det kan have voldt Synology'en kvaler?

Jeg kender ikke anmelderen og ved ikke andet end lige det du linkede, men hvis du læser her på recordere virker det som om folk generelt er rigtigt godt tilfredse med specielt Synology, det må du jo så konkludere hvad du vil udfra.. Wink
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 11:43
jeg har 2 macs der bruger min synology nas, og det er ikke et problem, man kan trække sin "genvej" til serveren ned i bundlinien hvorved drevet gemmes med login og det hele.. piece of cake.

Det eneste man skal huske når man er macbruger at der er flueben udfor "aktiver apple-filservice" herefter kan man tilslutte sit drev via "æble K" også indstaste afp://serverens ipadresse hvorefter der popper en loginboks op hvor man kan tilslutte sit drev.. og herefter er det mountet på apple computeren, og trækkes det i bundlinien så gemmes drevet.
Jeg har sågar lavet det sådan at min eyetv bruger et arkiv på min NAS når imac starter op starter eyetv op, og den sørger selv for at connecte til drevet (den har oplysningerne fra sin nøglering hvor disse er gemt).

På synology´s NAS mener jeg diskene pr default bliver formatteret i ext2 (eller 3 på det nyeste system.. er dog ikke helt sikker), men når man tilslutter via LAN eller wifi er selve formatteringen ligegyldig rent mac/pc relateret, det handler udelukkende om netværksprotokollen, og maccen kan køre på både smb (win) eller afp (apple) filservice.. jeg plejer dog at bruge afp, det kører endda fint via internettet også.. hvilket smb ikke gør.

men det ændrer ikke ved det faktum at jeg stadig undres over anmelderens problemer ved opsætningen, fortsat ikke noget jeg kan genkende hverken som pc eller macbruger

Redigeret af rhsin - 26-Juli-2010 kl. 11:45
Mvh

René
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Point: 6507
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 11:46
er en NAS en god ide at have hvis man har en logitech squeezebox duet, eller finder den bare automatisk sangene via ens stationære computer, sorry for rookie spørgsmålene, hvis nogen falder over et godt tilbud på en NAS enten brugt eller nyt, så skriv endelig et link - til en krejler... Var lige ved at købe en qnap som der var en der havde til salg, men var åbenbart ikke hurtig eller pengevillig nok til at få den.
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 13:42
fidusen med at bruge nas istedet er vel en højere grad af datasikkerhed såfremt man benytter sig af flere harddiske i et raidsetup.
Dernæst er strømforbruget i såvel drift som standby vel også noget lavere på en NAS kontra en pc, så derfor må det vel være bedst at lade NAS om at lagre din musik.

Pas på med at købe brugt, du havner hurtigt med en model hvor read/write hastighederne slet ikke er til at leve med på den lange bane. 
Mvh

René
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 13:48
jeg købte en brugt for et år siden, som var ekstraordinær langsom, men har set et par på dba, hvor hastighederne virker ok. Tak for alle inputs
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 13:54
TS-109 II, QNAP, Inkl. 1 TB harddisk for 800 kroner.... er den langsom eller okay ??
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 14:28
Du kan måske få lidt inspiration her http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemid,190

Jeg ville stadig slå et slag for især softwaren, og ikke mindst photostation 4 på synology´s servere... også igen.. der er flere som har haft gentagne problemer med qnap´s weblogin.. den har jeg selv også haft problemer med.. selv en tømning af cachen hjalp ikke.. og syntes ikke det er så fedt ikke at kunne logge ind på sin server via weblogin i over en uge.. førend det gik i sig selv igen.. (har prøvet det 4 gange ialt 2 gange blev løst med tømning af cachen og 2 gange hvor jeg først kunne logge ind efter en uges tid)...

så forresten shg har en demo af en 4bay http://www.shg.dk/Netvaerksharddiske-NASserver/Synology-DEMO-Disk-Station-DS410J-2203221d.html så er der udvidelsesmuligheder ;o))

godtnok uden diske, men jeg vil synes du får mere for pengene ved sådan nogle

Redigeret af rhsin - 26-Juli-2010 kl. 14:37
Mvh

René
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 09:30
Der er vistnok lige kommet ny firmware til de gamle QNAP, og der skulle det være læst. Jeg kan lige tilføje at jeg aldrig har haft problemer med at logge ind.

Du brænder nok ikke fingrene med den pris på 800,- , og så finder du også nemmere ud af hvad dit behov er, og hvad en NAS kan gøre for dig.
Så bliver det også meget nemmere at tyde de forskellige modellers formåen.

Og til den pris, kan du nok sælge den igen for næsten det samme.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Der er vistnok lige kommet ny firmware til de gamle QNAP, og der skulle det være læst. Jeg kan lige tilføje at jeg aldrig har haft problemer med at logge ind.

tak for tippet, det var de dælme længe om Wink

Jeg prøver lige at installere den i næste uge på min ts 409 turbo nas, så må vi se om det afhælper problemet med den hænger på weblogin... for det syntes jeg der har været for meget af på min.. men er lidt spændt på og se især webinterfacen filestation osv.. for det har egentligt været hvad jeg har været mest skuffet over dengang jeg fik min qnap.. der havde jeg måske ventet mere.
Mvh

René
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 16:11
Jeg ved ikke om det er mig, men syntes ikke der på web-designet er sket ret meget, men det hører jeg gerne mere om.
Problemet er bare at min 409'er kører perfekt, og har utrolig sjældent behov for at pille i den. :)
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2010 kl. 16:34
lokalt bruger jeg også mest afp/smb, men over internettet bruger jeg rigtigt meget webadgangen, og ikke mindst photostation (som jeg faktisk også bruger en del lokalt omend når billeder skal op på de store skærme sker det via fuld opløsning via smb/dlna).

Dog syntes jeg godt filestation på qnappen kunne trænge til en kraftig upgrade.. hvilket jeg da også kan læse mig til den har fået.. for den trængte
Mvh

René
Til top
GSKAiro Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Februar-2006
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2010 kl. 13:19
Er der intet andet end Synology og QNAP der dur?`

Netgear har en billig 2 disk løsning og fald også over en som denne - http://www.shg.dk/Netvaerksharddiske-NASserver/Freecom-DualDrive-Network-Center-(drive-in-kit)-2217246.html

Jeg skal bruge det til at gemme musik og HD film, og min DVD samling. Så alt sammen noget jeg har kopier af i fysisk form så data sikkerhden er ikke alt betydende for mig.

Er der intet i 1000 - 1500 kr klassen der kan klare ca 4 TB og som kan anbefales?  (UP load tider er vigtige da mine USB drev idag stinker for vildt på dette punkt)
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu