recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af Nas
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb af Nas

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 16:22
Jeg synes ikke at min brugte hverken meget strøm, eller blev særlig varm.
Den fede fordel med en Microserver er, at du kan køre alt muligt på den - ikke kun specifik NAS software. Den giver altså langt flere muligheder, hvis man f.eks. installerer Windows Server på den eller lign.
Jeg kørte Windows Server på min.

M.v.h.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 16:28
Tak
Jeg tror nu at det bliver den løsning. Det er også rart at have lidt flere muligheder i stedet for at være "låst" til et system.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 18:52
HP har et eller andet management software kaldet ilo som de gerne vil have man tegner abonnement på. Hvis ikke man gider det, må man leve med ikke at få adgang til fx. styring af blæserhastigheden = den kører fuld hastighed hele tiden. 

Løsningen er at smide en alternativ firmwareopdatering på som gør det muligt at styre bl.a. blæseren uden at skulle betale ekstra til HP.

Det kan dog tænkes at tingene er løst af officiel vej nu, det er noget tid siden jeg gravede i Microserver og dens muligheder på diverse fora - jeg endte med noget selvbyg i stedet.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 19:00
Jeg oplevede ikke dette på min Microserver N36L.

M.v.h.
Til top
Threepwood Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Threepwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 19:55
Glemte også lige; der kan ikke laves RAID5 i MicroServer, andet end hvis man installerer en selvstændig RAID-controller.

Se evt. også dette review for en almindelig gennemgang af boksen:
http://www.silentpcreview.com/HP_ProLiant_MicroServer_Gen8
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 20:17
Det kan vel laves via software?

M.v.h.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Threepwood Threepwood skrev:

Glemte også lige; der kan ikke laves RAID5 i MicroServer, andet end hvis man installerer en selvstændig RAID-controller.
Eller kører software raid.

Personligt foretrækker jeg software raids fremfor hardware ditto. Det giver mig mulighed for at køre ting som raidz hvis jeg ønsker det og desuden har jeg mulighed for at rykke diskene over på et andet system hvis det bliver nødvendigt - det sutter mås at stå med sunde diske, men et dødt bundkort og så skulle ud og finde noget gammelt hardware for at få præcis den samme raid controller som sad på det døde bundkort. Performancemæssigt til brug i en hjemmeserver/naser der ikke noget brugbart at hente på hardwareraid i stedet for softwareraid.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 21:08
Jeg må indrømme at jeg ikke har så meget forstand på servere og netværk. Og jeg aner ikke om jeg skal køre med raid eller ahci. Jeg vil dog gerne undgå at blæseren drøner derudaf. Skal det forståes sådan at problemet er blevet løst på nuværende tidspunkt?. F.eks hvis jeg installere Exponology.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:


... og desuden har jeg mulighed for at rykke diskene over på et andet system hvis det bliver nødvendigt - det sutter mås at stå med sunde diske, men et dødt bundkort og så skulle ud og finde noget gammelt hardware for at få præcis den samme raid controller som sad på det døde bundkort.


Det kan man nu også med Synology NAS'er! Skulle din NAS dø, kan du købe en ny - eller nyere - og montere dine gamle diske, så vil dit raid stadig fungere....

M.v.h.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Threepwood Threepwood skrev:

Glemte også lige; der kan ikke laves RAID5 i MicroServer, andet end hvis man installerer en selvstændig RAID-controller.
Eller kører software raid.

Personligt foretrækker jeg software raids fremfor hardware ditto. Det giver mig mulighed for at køre ting som raidz hvis jeg ønsker det og desuden har jeg mulighed for at rykke diskene over på et andet system hvis det bliver nødvendigt - det sutter mås at stå med sunde diske, men et dødt bundkort og så skulle ud og finde noget gammelt hardware for at få præcis den samme raid controller som sad på det døde bundkort. Performancemæssigt til brug i en hjemmeserver/naser der ikke noget brugbart at hente på hardwareraid i stedet for softwareraid.
Det du taler om her er teknisk set ikke hardware raid, men derimod hardware assisted software raid.
Hvis du skal have hardware raid, så er du oppe i controller typer, hvor de billigste mere end prisen på et bundkort.
Hardware raid er klart en fordel til paritets raid typer som raid5, da den har ecc ram og et lukket miljø, hvor risikoen for fejl er minimeret. Den har også som regel en chip til at lave xor beregninger, da det er grundstenen i partiets raid.

Forestil dig at køre raid 5 i software uden ecc ram. En ram fejl og man får skrevet garbage på sine diske og filen er tabt. Eller en disk rebuild på en maskine med ramfejl som smadrer hele array.et.

Sun benytter software raid, men det er også en anden pris på hardware og med ecc ram eller spejlet ecc ram.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 22:48
Synology og Qnap er bedste bud på god budget nas, som er gennemtestet. Jeg ville aldrig køre raid5 på en hp microserver uden en controller.

Man skal også stadig huske en backup løsning, hvis man har sine data kært.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 08:11
Så fik jeg bestilt en Hp microserver, en 3tb Wd red harddisk og en 16 gb SanDisk usb nøgle.
Tak for hjælpen
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu