recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb af  TV kort til PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøb af TV kort til PC

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Status: Offline
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2006 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af dos64 dos64 skrev:

1) Der er nogle problemer med at anvende DVBViewer sammen med Windows MCE ?

Ingen problemer med det, bortset fra at man skal være opmærksom på, hvilke taster man bruger på fjernbetjeningen (nogle af dem vil starte MCE op, selv om man er inde i DVBViewer) og at kun ét program ad gangen kan bruge tuneren. Jeg ved dog ikke om man kunne lade MCE tage den analoge tuner og DVBViewer den digitale del. Det ville jo egentlig være smart....

Oprindeligt skrevet af dos64 dos64 skrev:

2) Der findes en måde at få lavet DVBViewers .ts filer om til MPEG filer ?

En .ts fil skal demuxes, f.eks. ved hjælp af ProjectX, et glimrende gratis program, men jeg har haft en del udfordringer med at få undertekster på mine DVD'er.

Oprindeligt skrevet af dos64 dos64 skrev:

Betyder din sidste sætning : "Til gengæld kan DVBViewer kun håndtere DVB signaler", at man skal bruge et andet program, når man arbejder med analoge TV kanaler ?

Ja, f.eks. MCE2005, men vær opmærksom på om din hardware understøtter samtidig adgang til den analoge og digitale tuner på samme kort.

Hvis du derimod køber f.eks. et Hauppauge PVR500MCE kort til de analoge kanaler og et Hauppauge Nova-T PCI og så sløjfer antennesignalet ind i den analoge tuner først, dernæst den digitale, så tror jeg ikke at der vil være nogen problemer med at optage både digitale og analoge programmer. Hvis du ikke har nok PCI porte, så kan Nova-T kortet fås i en USB udgave også.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2006 kl. 20:36
Kandersen:

Den side du henviser til viser ikke at der er hardwareencoder på kortet, vel? Men den er da god at have med.

Du siger at hvr1300 har decoder. Af dig har jeg faktisk lært at kun pwr350 har decoder, hvilket var nyt for mig, troede nemlig at det var noget der var generelt for hauppages kort. Men det var rigtigt at netop pwr350  ikke kun havde en encoder, der var også på dette kort en decoder.

På hvr1300 er der også decoder siger du?
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2006 kl. 20:49
I forbindelse med en situation hvor man har et dvb-t signal og samtidigt et analogt antennesignal, kunne man så ikke slippe godt fra at have en udvendig dvb-t tuner box, en sådan kan jo fåes forholdsvist billigt. Nu kunne man så måske bruge s-video til at overføre til MCE, naturligvis under forudsætning af at s-video er til rådighed fra scartudgangen.

For de analoge signaler kunne man så have et kort som feks. pwr 150 der er nede omkring 400, og det har jo s-video ind.

Vil det ikke løse eventuelle undertekst problemer? Selv om det ganske rigtigt ikke er digitalt vil det nok alligevel være ret godt. Det er en selector jo i samme situation.

?

Ken 
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Status: Offline
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2006 kl. 20:54

Så løber du bare ind i den begrænsning fra MCE's side, at du kun kan bruge en analog tuner, digital tuner eller en ekstern set-top boks, men ikke en kombination af disse, desværre.

Men så kan man måske forsøge sig med Media Portal, som såvidt jeg ved kan håndtere forskellige tunere samtidig. Men jeg har kun teoretisk viden om Media Portal, ingen praktisk erfaring endnu.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

PS. Har man både analoge og digitale signaler, som man gerne vil føde en MCE2005 med, så kan man bruge en multibox, men det er en ret dyr løsning. Det fungerer dog temmelig godt og af hensyn til WAF'en har jeg valgt at droppe DVBViewer til fordel for MCE2005 og en multibox. Læs mere om den her: http://www.multibox.dk/



Redigeret af Badsted - 25-November-2006 kl. 20:57
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2006 kl. 22:05
Til top
dos64 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-November-2006
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2006 kl. 16:24

Hej i Forum'et

Dejligt at læse alle indlægene fra eksperterne.

Udfra diskussionerne/løsningsforslagene kan jeg se, at det giver nogle udfordringer, hvis man skal køre både digitalt og analogt (og helst samtidig). Jeg har derfor lige sendt en mail til den tekniske ansvarlige i vores lokale antenneforening, for at høre hvilke kanaler der egentlig sendes til os slutbrugere digitalt. Jeg har altid troet, at det "kun" er DR1, DR2 og TV2, der både sendes analogt og digitalt her efter 1. Maj 2006. Men måske anteneforeningerne laver en analog -> digital konvertering af kanaler de selv modtager analogt for at gøre livet lettere for de slutbrugere, der er hoppet på den digitale vogn. Vil meget gerne have feedback på denne antagelse. Er jeg helt ude i overdrevet eller ??? Jeg sender lige et link til vores lokale antennefoening, hvor der står lidt om Digital TV. Måske en af jer eksperter kan udlede noget ud af dette : (http://www.baandby.dk/).

Mht. snakken om hardwareencoder/-decoder. Jeg er godt klar over, at digitale TV kanaler allerede sender i MPEG2 format, så følgelig er det ikke nødvendigt at enkode til MPEG2 format her, hverken når man ser digitale TV kanaler eller optager dem . Men ved analoge kanaler, skal der selvfølgelig enkodes til MPEG2 formatet (er det forøvrigt derfor, at man ser en forsinkelse på en analog kanal på en PC skærm kontra den samme kanal på et fjernsyn, der er placeret ved siden af PC'en). MHT. dekodning står jeg nok en smule af. I et af indlæggene bliver der nævnt, at man skal bruge en dekoder, når man skal afspille film/TV o.s.v. Hvis materialet allerede findes i MPEG format, er en konvertering vel ikke nødvendig ??? Og endelig er det vel også en teoretisk situation, der kun har relevans, hvis man vil afspille noget i ét vindue, mens man arbejder i et eller flere andre vinduer på sin PC skærm.

I ét af indlæggene nævnes det, at optagelser gemmes som MPEG filer i TS format. Er det generelt gældende gældende for SW til alle HaupHauge TV kort ? Og betyder dette, at man vil få samme problemer som ved brug af DVDViewer, når man skal arbejde videre med sine optagelser. 

På edbpriser.dk findes der 2 forskellige WIN TV HVR1300 TV kort fra Hauppage. Umiddelbart kan jeg ikke se den store forskel på de 2 forskellige modeller. Nogen der kan fortælle mig denne/disse. Prisforskellen er på 281kr, så mindst én væsentlig forskel må der være. Og hvad er den væsentligste forskel på et Hauppauge 1300 kort og et Hauppauge 3000 kort. Er det kun muligheden for modtagelse af DVB-S på 3000 modellen ?

Iøvrigt også et vældigt interessant link til MultiBox. Kunne sagtens være relevant for vores hustand, hvor der er flere PC brugere og flere TV apparater. 

Tja det blev et lidt længere indlæg. Håber det er fordøjeligt.

Mvh

Lars Pedersen

 

 

 

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2006 kl. 18:20

Det var en større smøre.

Jeg skal prøve at svare på nogle af dine spørgsmål.

M.h.t. dekodning af signalet så kræves der altid en dekoder for at afspille en Mpeg fil. Denne dekoder er allerede indbygget i afspilningsprogrammet, f.eks. Windows Media Player, PowerDVD etc.

Optagelse fra analoge kilder med et Hauppauge kort gemmes valgfrit i Mpeg1 eller -2, program stream format. Jeg ved ikke med DVB-T kortene, det er formentlig  Mpeg2 ts (transport stream) format og DVB-S er Mpeg2 program stream. 

Forskellen på 1300 kortet og 3000 kortet er ganske rigtig DVB-S, d.v.s. der kræves en parabol for at udnytte denne mulighed. Desuden er der tilsyneladende kun softwareencoding på den analoge del af  3000 kortet.

Prisforskellen på de to 1300 kort du har set på EDB-priser skyldes, at det billige leveres uden fjernbetjening og ir-modtager ifølge leverandørens hjemmeside. 

Flemming

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2006 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det var en større smøre.

Jeg skal prøve at svare på nogle af dine spørgsmål.

M.h.t. dekodning af signalet så kræves der altid en dekoder for at afspille en Mpeg fil. Denne dekoder er allerede indbygget i afspilningsprogrammet, f.eks. Windows Media Player, PowerDVD etc.

Hmm, der er da ikke nogen MPEG dekoder i Windows Media Player, som standard. Det er netop derfor man skal installere PowerDVD eller lign. for at kunne afspille film.

 

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 00:01
[QUOTE=Kandersen

Hmm, der er da ikke nogen MPEG dekoder i Windows Media Player, som standard. Det er netop derfor man skal installere PowerDVD eller lign. for at kunne afspille film.

Det er vist en gammel version af Windows Media Player du har.

Flemming



Redigeret af fltk - 27-November-2006 kl. 00:02
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 00:04

Så kan du måske forklare mig, hvorfor MCE2005, som netop bruger Media Player, insisterer på at der skal installeres en 3. part MPEG dekoder, for at afspille film?

 

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Så kan du måske forklare mig, hvorfor MCE2005, som netop bruger Media Player, insisterer på at der skal installeres en 3. part MPEG dekoder, for at afspille film?

Prøv at indstallere version 11 af Windows Media Player.

Flemming

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 09:31

Ehh, før sagde du det var en gammel Media player jeg har. Og nu henviser du til version 11, som mig bekendt ikke engang er frigivet endnu, udover som betatest.

Skal vi ikke bare blive enige om, at indtil version 11 (som jeg rigtig nok ikke kender) er frigivet, så skal man bruge en MPEG dekoder for at afspille film?

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu