En pakke BUKO pikant ost med et indhold på 200 gram koster i Netto (såkaldt "discount" supermarked) 15.00 kr. I Tyskland koster den 1.00 - 1.2 Euro. Prisen er altså næsten doppelt så høj i Danmark som i Tyskland. Momsen i Danmark er godt nok noget højere en momsen på fødevarer i Tyskland, men dét alene kan selvfølgelig ikke retfærdiggøre den høje pris i Danmark?
Dansk supermarked som ejer Bilka, Netto, og Føtex har år efter år saftige milliardoverskud, så, det er altså ikke sådan at detailhandlen som sådan ikke tjener penge.
En forhandler vil selvfølgelig helst købe så billigt ind som muligt, da han jo helst vil have en så høj fortjeneste som muligt. Selvfølgelig vil kunderne også helst købe så billigt ind som muligt. MEN...
Det ER altså også tilladt at prutte om prisen når man handler fladskærm og den slags.
For nyligt (23 september), havde IDÉ møbler en "Night shopping" aktion (åben til kl. 22.00) med 25% rabat på alle varer der ikke var nedsat i forvejen. Jeg smuttede ud til Støc Bo i Esbjerg, og lavede en lille handel som betød, at jeg fik lidt mere end 25% rabat + fri levering. Ugen efter smuttede jeg ned i Bo Bedre, og forhandlede mig frem til endnu en rabat på nogle andre ting som de ikke havde i samme kvalitet i Støc Bo. Jeg fortalte sælgeren, at jeg ALTID prutter om prisen. "Man skal jo handle, det gør du jo også selv". Han svarede: selvfølgelig.
Hvis man er utilfreds med prisen ét sted, kan man jo bare prutte om prisen eller købe et andet sted. Gæt, hvor jeg køber BUKO pikant ost henne? Jep, hver gang jeg handler ind i Deutschland... Mange små bække..., og NUL gæld...
Redigeret af Firebird - 14-Oktober-2009 kl. 00:48