recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køb / leasing af bil?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køb / leasing af bil?

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19561
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja man kan sælge den, men det vil altid være usikkert hvad man kan sælge den til. Især i disse tider, hvor man går i retning mod el-biler og hybridbiler. Måske falder værdien af en benzin/diesel bil hurtigere end den har gjort tidligere. Det er en usikkerhed. Men ellers - lad os sige jeg køber en bil til 200.000,- og efter 2 år sælger jeg den til 100.000,-

Jeg tror jeg forstår hvad du mener. Myten om at en ny bils værdi falder med 50.000,- når den kører ud over kantstenen. Det tror jeg ikke rigtigt på - men jeg kan godt se fordelen ved at købe en lettere brugt bil, hvor den nye bils småfejl er blevet rettet op på. Så en 2011 - 2012 model, kan man godt overtale mig til.

En ny bil koster i afskrivning - tro mig, jeg er der. Forskellen er at når jeg har betalt min bil, regner jeg den for at være 0 kroner værd. Så bliver jeg positivt overrasket når jeg sælger den.

Forrige bil gav jeg 290.000 for, den var 1 år gammel og havde gået 14.000 km, jeg brugte 4 år på at køre 100.000 km i den og fik 125.000 for den. Jeg have serviceudgifter på cirka 8000 kroner + et sæt vinterdæk (med fælge) til knapt 4000 kroner.

Men, mener du at leasing for dig er det bedste, så gør du det. Sådan en her til 80.000 kroner incl 5 års garanti bør i mine øjne være bedre for din økonomi:
http://www.hyundai.dk/se-biler/personbiler/hyundai-i10/oplev.aspx

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 15:39
Klaus, ja det er skræmmende hvor meget biler mister i værdi.. i dit eget eksempel har du mistet 41250 kroner om året - 3437,k kr/mnd - bare i ren afskrivning.

Til Thorvald vil jeg bestemt anbefale at lade bilen være omkring de 4 år istedet. Her koster den typisk det halve eller lige under det halve nyprisen.

Alternativt kan man købe bilen på gule plader. Så skal der kun afgift på værdien over 50k (?) og afgiften er langt under de normale 180%. Ergo, du betaler ca. halv pris for bilen, men mister bagsæderne og skal betale ~5000 i misundesafgift om året. Så kan du altid konvertere den til personbil når den værste afskrivning er overstået.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 15:42
Jeg tror dig - jeg er bare skeptisk. Hvis man køber en ny bil og sælger den dagen efter, ville jeg altså forvente at få tæt på det jeg havde givet for den. Men jeg er med på at jeg kan tage fejl. Men jeg mener - måske - et eller andet sted, at hvis jeg køber en bil ville jeg beholde den indtil det begynder at blive for dyrt at have den på værksted og så betyder afskrivningen på ny bil jo ikke så meget.

Men samtidig er jeg helt ok med at købe / lease en bil, der er 1-2 år gammel og som ikke har kørt så mange kilometer.

Lad mig se - dvs. på de 4 år kostede den dig 197000 inkl. 4 års forsikring og ejerafgift som jeg for nemheds skyld satte til tilsammen 5000 om året. Det giver 4100,- om måneden. Det er igen tæt på det det koster at lease en bil i samme prisklasse. Igen synes jeg at regnestykket ikke falder ud til udpræget fordel for at købe. Jeg tvivler ikke på dig, men jeg synes ikke det virker som om der er meget store fordele ved at købe.

Den i10 - er en meget lille bil. Da jeg har ret korte ben sidder jeg dårligt i små biler - sidder med knæene eller benene oppe mod undersiden af instrumentbrættet og med hovedet oppe i forruden. Og det er måske lige knapt nok at min buetaske på 124 cm længde kan stå på bagsædet. Og når vi kører en tur til Tyskland og køber øl og sodavand, så bliver den da i hvert fald læsset... Wink  Nej, jeg vil godt have en lidt større bil og jeg kan godt lide i30. Økonomien er sådan set ikke noget problem, den kan bare ikke tåle uforudsete store udgifter. Men så længe udgifterne er nogenlunde til at forudse er det helt fint.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Klaus, ja det er skræmmende hvor meget biler mister i værdi.. i dit eget eksempel har du mistet 41250 kroner om året - 3437,k kr/mnd - bare i ren afskrivning.

Til Thorvald vil jeg bestemt anbefale at lade bilen være omkring de 4 år istedet. Her koster den typisk det halve eller lige under det halve nyprisen.

.....  

Ja, den store afskrivning er den store ulempe ved at købe - synes jeg at det ser ud til. Jeg vil helst ikke have ældre biler. Jo ældre de er des større er risikoen for værksteds besøg og jo større er risikoen for at det er dyrt at få den på værksted. Jeg vil ikke have en bil på gule plader.

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Jeg ved det. Den store forskel er at jeg regner med (og har fint råd til) den store afskrivning.

Klaus
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 16:30

Jeg tror dig - jeg er bare skeptisk. Hvis man køber en ny bil og sælger den dagen efter, ville jeg altså forvente at få tæt på det jeg havde givet for den.

Kig på have der er af besparelser på en "demobil", så kender du pristabet.

Lad mig se - dvs. på de 4 år kostede den dig 197000 inkl. 4 års forsikring og ejerafgift som jeg for nemheds skyld satte til tilsammen 5000 om året. Det giver 4100,- om måneden. Det er igen tæt på det det koster at lease en bil i samme prisklasse. Igen synes jeg at regnestykket ikke falder ud til udpræget fordel for at købe. Jeg tvivler ikke på dig, men jeg synes ikke det virker som om der er meget store fordele ved at købe.

Den bil du har kig på (i30) er langt fra samme bil.

Den i10 - er en meget lille bil. Da jeg har ret korte ben sidder jeg dårligt i små biler - sidder med knæene eller benene oppe mod undersiden af instrumentbrættet og med hovedet oppe i forruden. Og det er måske lige knapt nok at min buetaske på 124 cm længde kan stå på bagsædet. Og når vi kører en tur til Tyskland og køber øl og sodavand, så bliver den da i hvert fald læsset... Wink  Nej, jeg vil godt have en lidt større bil og jeg kan godt lide i30. Økonomien er sådan set ikke noget problem, den kan bare ikke tåle uforudsete store udgifter. Men så længe udgifterne er nogenlunde til at forudse er det helt fint.

Hvis din økonomi er så streng at du ikke kan låne til en mobiltelefon, så vil jeg ikke råde dig til at sætte dig i en leasingaftale, eller købe en i30. Jeg vil heller ikke råde dig til at køre til Tyskland efter forsyninger - det er alt for dyrt - lev af vand og havregrød i et halvt år og kom ud af din gæld, vent med biler og mobiltelefoner og alt muligt andet.

At binde sig til 5000 kroner om måneden lyder ikke særligt optimalt i mine øren.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 16-Februar-2013 kl. 16:30
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 16:32

Jeg vil helst ikke have ældre biler. Jo ældre de er des større er risikoen for værksteds besøg og jo større er risikoen for at det er dyrt at få den på værksted.

De 100.000 du sparer ved at købe den brugt, kan du sende den nogen gange på værksted for.....

Klaus
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg vil helst ikke have ældre biler. Jo ældre de er des større er risikoen for værksteds besøg og jo større er risikoen for at det er dyrt at få den på værksted.

De 100.000 du sparer ved at købe den brugt, kan du sende den nogen gange på værksted for.....

Klaus

Skulle lige til at skrive det samme - med den logik som bliver lagt for døren vil jeg ikke råde til bilkøb og slet ikke hvis man i forvejen ikke engang kan låne til en mobiltelefon..

Stop op, kom ovenpå og undlad at blive gjort til grin for hele danmarks befolkning i luksusfælden.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 16:45

Hej. Ok lad os se: En Hyundai i30 stationcar 1,6 CRDi ISG ECO koster 2760,- i ejer afgift. Se hjemmeside. En beregning på TopDanmarks hjemmeside giver en pris på 10551 om året inkl. vejhjælp på 351 om året. Da jeg i forvejen har forsikring hos TopDanmark, får jeg det nok lidt billigere, derfor har jeg sat det til 9000,-
Red, så forkert. Er du ikke "Elite" kører som jeg. Giver 3691 årl for fuld kasko

Redigeret af Kampus - 16-Februar-2013 kl. 16:50
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Den bil du har kig på (i30) er langt fra samme bil.  

Hvilken bil var det da?

Jeg har udmærket råd til at betale 5000 om måneden for en bil. At jeg i visse tilfælde ikke kunne købe en mobiltelefon på afbetaling har intet med sagen at gøre. Det er bare fordi nogle banker / finanserings selskaber ikke kigger på hvor meget man har tilbage når faste udgifter er betalt, men de kigger kun på hvad man har af gæld. Men sådan hænger verden jo ikke (nødvendigvis) sammen. Jeg har fint råd til at købe bil - eller lease den.

Så lad os bringe snakken tilbage på sporet: Fordele / ulemper ved at privatlease frem for at købe eller omvendt.

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 16:49

Hvilken bil var det da?

Jeg kører VW Golf.

Hvis du har råd til at betale 5000 kroner om måneden på en bil, hvorfor så i det hele taget købe mobiltelefon på afbetaling?

Klaus

Redigeret af KlausDM - 16-Februar-2013 kl. 16:50
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2013 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hej. Ok lad os se: En Hyundai i30 stationcar 1,6 CRDi ISG ECO koster 2760,- i ejer afgift. Se hjemmeside. En beregning på TopDanmarks hjemmeside giver en pris på 10551 om året inkl. vejhjælp på 351 om året. Da jeg i forvejen har forsikring hos TopDanmark, får jeg det nok lidt billigere, derfor har jeg sat det til 9000,-
Den står nu som en "A", så 2000 kr. Er du ikke "Elite" kører som jeg. Giver 3691 årl for fuld kasko

Ja - nu var det her jo nok en standardberegning og den indeholder ansvar, kasko og førerulykke. Hvad "førerulykke" dækker over ved jeg ikke. Jeg har haft kørekort i vistnok 20 år, så den bliver nok noget lavere. Jeg ved ikke om forsikringen regnes efter hvor lang tid man har haft kørekort eller om den regnes efter hvor lang tid man har ejet bil.

Thorvald.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu