|
Køb / leasing af bil? |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Forfatter | ||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har fået priserne fra min forsikring idag, hvad forsikringen ville koste hvis jeg købte en bil. Det første år 7.646,- og næste år hvis første år skadefrit 6.896,- Det er et gennemsnit på 606,- pr. måned. Og hos Europcar er den sat til 545,- så det er helt ok.
Alt i alt tror jeg det ender med leasing. Der er et par stykker på FDM, der har udtalt at leasing er helt fint og godt kan være billigere end at købe. I mit tilfælde - med det billån jeg har fået tilbudt, vil det nok være lidt billigere at lease totalt set. Men forskellen vil måske ikke være ret stor men jeg ville foretrække leasing alligevel, pga. den måde leasing er skruet sammen på. Med en grov beregning ville det for mig, være 4-500,- pr. måned dyrere at købe bilen end at lease den. Det ville nogenlunde svare til at jeg kunne få en i40 stationcar på leasing kampagne til omkring den pris, måske endda kun lidt over 5.000,- om måneden. Jeg krydser fingre for at jeg kan få fat i den i40 på kampagne, men nu må vi se. Men ellers er en i30 stationcar også helt fint. - En god fødselsdagsgave til mig selv....
![]() |
||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
||
![]() |
||
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
|
Slå lige koldt vand i blodet og prøv bilen først inden du beslutter dig for det skal være det givne mærke og model.. Det kunne jo være du ville være mere glad for din fødselsdagsgave hvis det var en Skoda, Toyota, Ford eller andet.
|
||
![]() |
||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7912 |
|
Jeg har kørt Hyundai i30 hatchback indtil flere gange, når jeg har lejet bil hos Europcar. Og jeg kan meget godt lide den. Og i40 ser endnu mere lækker ud, savle....
![]() |
||
Thorvald. |
||
![]() |
||
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
|
Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, hvilket jeg nok lige skal gøre det senere. Jeg har dog selv regnet en del på det både for mig selv og andre.
Den helt afgørende faktor og til en vis grad ubekendte faktor er jo værditabet på bilen, hvis du selv ejer bilen.
Den metode som jeg selv bruger er faktisk ret simpel. Hvis vi forudsætter, at bilen skal udskiftes efter 3 år:
1. Hvad koster evt. etablering + leasingydelser m.v.
2. Hvad koster finansiering af en ny bil + service m.v.
= Forskellen er det maksimale værditab som bilen må have
Man må så vurdere og man forventer et værditab som er ligger over eller under dette tal.
Forskellen kan selvfølgelig være stor, men for mange er forskellen måske ikke kæmpe stor og for de fleste, så handler det i langt højere grad om noget følelsesmæssigt fremfor en ren kvantitativ beregning. Vil man eje eller min leje? Så kan det godt, at det praksis mange gange er banken der ejer bilen.
Nu går jeg selv meget op i biler og jeg kunne ikke finde på, at lease en bil. Jeg bruger hver eneste weekend på, at vaske bil i hånden og den samme kærlighed ville jeg aldrig have overfor en leaset bil. Sådan er vi så forskellige, men man må jo mærke efter.
Nogle mennesker vil tilgengæld gerne have sikkerhed for, at der ikke kommer uforudsete udgifter, eller en kæmpe afskrivning på bilen og de vælger så leasing. I dag findes der jo også serviceaftaler og udvidet garanti, hvis man ejer bilen.
|
||
![]() |
||
|
Nå - men - enden på historien blev altså, at jeg hentede mig en Hyundai i30 stationcar, 2011 model, kørt lige i underkanten af 36.000 km, da jeg hentede den fredag 1. marts. Farve: En pæn koksgrå farve. Jeg havde jo tænkt en del på for og imod både privatleasing og køb, som det ses af dette emne. Enden på det blev at bilen er privatleaset hos Europcar med en periode på 2 år. 15.000,- i depositum er betalt (jeg fik det sat ned fra 17.633,-). Alt med undtagelse af brændstof er inkluderet i prisen på 5.095,- pr. måned ink. 12.000 km pr. år. Ekstra km koster 1,25,- og hvis jeg ændrer antal inkluderede km, får jeg km-tilføjelsen til 0,75,- pr. km.
Jeg tror at 12.000 km er for lidt, men det kan være at jeg skal vente et par måneder eller et halvt år med at ændre det - på den anden side set er april, maj og juni måske de måneder hvor jeg kommer til at køre mest. Så jeg overvejer lidt at får sat måske 500 km ekstra på pr. måned. Dvs. 5.470,- pr. måned inkl. 18.000 km om året. Men ellers kører bilen godt og jeg er godt tilfreds med prisen. Jeg tror ikke at det var blevet billigere for mig at købe den. Måske i omegnen af samme pris eller lidt dyrere - men jeg kan godt lide privatleasing princippet - især når alt er inkluderet i prisen og førstegangsbetalingen er et depositum. I stedet for de mere uigennemsigtige privatleasing reklamer med flotte 1.995,- til 2.995,- pr. måned afhængig af bilens størrelse. Men man skal bare lige huske at der kommer en hel masse oveni. ![]() ![]() ![]() |
||
Thorvald. |
||
![]() |
||
|
Hej igen.
Nå - dette er ca. 2 år siden. D. 2. marts byttede jeg så bil og det tog 5 minutter at bytte bilen (havde selvfølgeligt bestilt den / fået tilbud på den i god tid før). Den nye bil er også en Hyundai i30 stationcar. Det som er lidt ekstra sjovt ved den nye bil er: - Den første bil var fra 2011, dvs. ca. 2 år gammel og havde kørt ca. 36.000 km da jeg fik den. Pris 5.595 kr/måned alt inkl. og inkl. 20.000 km om året. - Bil nr. 2 er samme mærke/model, men er fra december 2014 og havde kørt ca. 6000 km da jeg fik den. Altså i praksis stort set en fabriksny bil. Men med nøjagtigt de samme betingelser som den anden, koster den kun 5.284 kr/måned. Dette er jeg næsten sikker på ville være billigere end at købe den. Der var ingen problemer i forbindelse med afleveringen af bilen og afhentningen af den nye. Det oprindelige depositum fra den første bil, flyttes helt enkelt over på den nye. Simpel og nem måde at have bil på - jeg tror aldrig jeg kommer til at købe bil. Og så fandt jeg også ud af noget som jeg ikke vidste. Hvis nu jeg efter 7 måneder, synes at jeg godt ville have en 2015 model, så kan jeg faktisk godt bytte til en ny bil, selvom de 24 måneder ikke er gået - uden at det koster mig ekstra. (Men gør man det før 7 måneder, koster det ekstra). Jeg har ikke endnu haft lejlighed til at tage billeder af den nye bil, men skal nok lægge et billede op når jeg har.
|
||
Thorvald. |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19561 |
|
Det vil sige at du i løbet af to år har betalt 135.000 kr på en bil til cirka 190.000 kroner?
Klaus |
||
![]() |
||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
|
Det er vel heller ikke så galt, når det er inkl. alt på nær brændstof: |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Umiddelbart jo! Prisen pr kørt km er meget høj ift de udregninger der er lavet på ejebiler. En Golf koster ikke over 5kr/km alt incl svjh.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19561 |
|
Syntes du ikke?
Det syntes jeg, set i lyset af at det kostede mig ~170.000 (incl service, excl diesel) at køre 100.000 km over en periode på 4 år i en Golf V 1,9TDI/105HK, jeg købte da den var knapt et år gammel. Bilen kostede mig 289.000 og jeg fik 134.000 for den ved bytte til min nuværende. Klaus |
||
![]() |
||
|
Kommer an på, hvilken Golf der er tale om.... Der er milevid forskel på en 1,4 "blåmotion" til en GTI.... Klaus |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Din til eksempel |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |