recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købeloven og Philips 37PF9731
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøbeloven og Philips 37PF9731

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af m.frank m.frank skrev:

Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

m.frank:

Du blander stadig begreberne sammen, men jeg har ikke tid til at redegøre for det nu.

Bl.a. blander du Philips ind i sagen. Det må du ikke. Dem har vi ikke handlet med.

...Ole

PS: Jeg må dog opbløde lidt. Det er muligt, at vi kan forlange omlevering. (Men jeg er ikke sikker)

Hej Ole, når jeg blander Philips ind i sagen det er det fordi det er producenten der yder garantien. Og nej jeg blander ikke sagerne sammen. Som jeg også skrev tidligere har jeg talt med en af mine egne leverandører og han bekræftiger min formodning, det gør teksten på forbrugerstyrelsen website også. For resten er det meste af teksten hentet fra deres website, det er altså ikke noget jeg selv finder på!
Der i mod har jeg endnu ikke set noget på skrift fra dig, der underbygger dit synspunkt.

/Mikkel

Nå. Nu kan jeg alligevel ikke lade være med at svare, selvom jeg ikke har tid.

Lad os starte med Philips:

Købeloven finder ikke anvendelse overfor Philips, for det er ikke Philips, der har solgt os et TV. Det er TapeConnection (TC) eller en anden forhandler.

Hvis Philips har udstedt en producent-garanti (det ved jeg faktisk ikke om de har) over for slutkunderne (os), så har vi muligvis er krav overfor dem, i forhold til denne garanti. Men det har ingen relation til købeloven og dens bestemmelser.

-Så langt Philips.

(mere følger)

Moderator, recordere.dk
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 21:39

Jeg ikke sikker på, at dine resoneringer mht manglens væsntlighed er helt rigtig

Men for at spare en masse krudt, så er vi enige om konklussionen, nemlig:

Der er tale om en væsentlig mangel ved varen.

Du har også ret i, at formodningsreglen (købeloven (kbl) § 77 a, stk 2) gælder, men det kan vi ikke bruge til så meget, fordi TC ikke nægter at fejlen var til stede, da vi købte skærmen.

Konklussionen er, at kbl §§ 78 og 79 gælder i vores situation.

Dem tager jeg så i næste post.

Moderator, recordere.dk
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 21:48

Oprindeligt skrevet af købeloven købeloven skrev:

Køberens mangelsbeføjelser

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning. 

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.

STK 1.:

Vi var nået frem til, at salgsgenstanden led af en mangel, vi kan altså bede om enten afhjælpning, omlevering, passende afslag eller at hæve købet (pengene retur)

Altså har vi 4 situationer:

SITUATION 1, vi beder om afhjælpning.

SITUATION 2, vi beder om omlevering.

SITUATION 3, vi beder passende afslag.

SITUATION 4, vi beder om at hæve købet.

De 4 situationer tager jeg i de næste fire indlæg:



Redigeret af Ole - 12-Marts-2007 kl. 22:39
Moderator, recordere.dk
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 21:48

SITUATION 1, vi beder om afhjælpning:

Det er det TC har tilbudt os. Så det vil de gerne give os.

Ikke nogen konflikt mellem køber og sælger.

Moderator, recordere.dk
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 22:01

SITUATION 2, vi beder om omlevering:

-Altså vi vil ikke have repareret, men have et nyt TV.

Her vil sælger så måske kunne bruge stk 2.

Det kan han, hvis omlevering er umulig eller vil påføre sælger uforholdsmæssige omkostninger.

Umuligt er, hvis vi har købt en brugt bil (så kan han jo ikke levere en anden Taunus fra '89 med 123.531 km på tælleren og 4 ridser på køleren...) Det er ikke umuligt at levere et nyt TV, den del kan TC altså ikke bruge.

Uforholdsmæssige omkostninger er et mere blødt begreb. Du har allerede linket til forklaringen på forbrug.dk.

Som jeg vil koge det ned, så er det uforholdsmæssige omkostninger, hvis TCs indkøbspris er ret meget større end den pris de ville kunne få for dit brugte Philips, hvis de skulle sælge det i butikken igen (efter det var repareret).

Det er ikke helt så simpelt, for det skal også tages med i betragtning hvor ny genstanden er. (HER vil jeg indrømme, at jeg tog fejl, da jeg skrev 09-Marts-2007 kl. 18:27:)

Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Hvor urimeligt det end kan lyde, så har du ikke krav på hverken penge retur eller et nyt TV, selvom det er i stykker den dag du får det.

Jeg fastholder, at du ikke kan kræve pengene retur, men jeg medgiver, at du sandsynligvis kan kræve et nyt TV.

Jeg kender ikke TC's indkøbspris. Jeg kender heller ikke brugtprisen på en 4 mdr. gammel skærm, men jeg tror, at brugtprisen er noget lavere end indkøbsprisen.

Tommelfingerreglen er altså:

Er indkøbsprisen lavere end brugtprisen så hav vi ret til et nyt TV.

Er indkøbsprisen højere end brugtprisen så hav vi næppe ret til et nyt TV. "Omlevering"

Moderator, recordere.dk
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af m.frank m.frank skrev:

Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Oprindeligt skrevet af m.frank m.frank skrev:

Bekendtgørelse af lov om køb

Køberens mangelsbeføjelser

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Jeg mener bestemt at et defekt skærmpanel må anses for at være en ikke uvæsentlig mangelen. Derudover hvordan vil du klage over noget Philips ikke anser som en fejl fra starten?

 

/Mikkel

Du har ret i, at det er loven. Men den fortsætter:

  • Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
  • Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
  • Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Når så det viser sig, at Philips er for langsomme til at reparere, som det var tilfældet for nogle af de første der fandt fejlen, så kommer vi til stk 4.

Stk 4 kommer vi også til at finde frem, hvis det viser sig, at de nye paneler er defekte (f.eks. lodrette persienner). Måske ikke fordi de skal repareres én gang til, men de har ikke mange chancer tilbage...

Bemærk også, at stk 4 ikke kommer med noget præcist bud på, hvor lang tid det må tage at lave genstanden.
Er det en eengansligther har sælgeren nok ikke meget mere end 10 minutter til at få den til at virke, mens en rumfærge nok må forventes at tage lidt længere tid at lave -Men det var så et sidespring.

...Ole

Nu bliver det vist til en dyst på ord

 

Jeg har også læst den sidste del af paragraffen og er for så vidt enig med dig, dog kan du ikke komme ud over at der er en væsentlig mangel på TVét fra starten og derfor mener jeg også at købet kan ophæves.

 

For hvis du har ret, står der faktisk også indirekte, at hvis sælger ikke vil afhjælp eller omlevere, træder stykke 4 ikke i kræft medmindre at fejlen er væsentlig. Med andre ord, hvis der er tale om en mindre fejl på TVét må du bare finde dig i det! Som f.eks. når mit TV skifter kanal af sig selv, dog kun en gang i mellem, eller mit TV afgiver en fin hyletone når jeg slår ClearLCD til. Jeg er ikke jurist, men som jeg læser paragraffen er der ikke noget at rafle om.

 

 

/Mikkel

 

Sludder. For pkt 1, 2 og 3 gælder for ALLE mangler, også de uvæsentlige, så naturligvis skal du ikke finde dig i en uvæsenlig mangel. Men du kan bare ikke bruge pkt 4 og ophæve købet fordi manglen ikke er væsenlig. Du har altså ikke krav på at få pengene tilbage men "kun" på at manglen bliver udbedret/afhjulpet.

Spørgsmålet er så om sælgeren vil anerkende at tv'et har en mangel (for hvis han ikke gør det, er det jo klart at han hverken vil udbedre, afhælpe eller levere et andet tv) og først når man er enige om det kan man begynde at finde ud af hvordan manglen skal udbedres.

Iøvrigt synes jeg det er temmeligt manipulerende kun at poste noget af paragraffen, når der står temmeligt væsentlige undtagelser længere nede. Revet ud af sammenhænget får du det til at se ud som om du har ret, men det har du ikke når man læser undtagelserne


Redigeret af Stampe - 12-Marts-2007 kl. 22:12
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 22:28

SITUATION 3, vi beder passende afslag:

Det er der mig bekendt ikke nogen der har gjort.

Afslaget skulle i såfald være i stedet for reparation.

Det er ikke til at sige, hvad TC's reaktion ville være, men de ville i hvert fald have ret til ikke at give afslag med henvisning til § 78, stk 3.

Oprindeligt skrevet af Købeloven Købeloven skrev:

§78, Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Nægter TC at give afslag, kan vi så til gengæld hive § 78 stk 4 frem:

Oprindeligt skrevet af Købeloven Købeloven skrev:

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning. 

Altså, kræver vi afslag, og TC afviser, men tilbyder at afhjælpe fejlen (reparere) så ska reparationen ske indenfor rimelig tid.

Oprindeligt skrevet af Købeloven Købeloven skrev:

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Genstandens art:
Som nævnt i et tidligere indlæg, så er der forskel på om det er en engangslighter eller en rumfærge man har købt.

manglens beskaffenhed:
-Jeg kan ikke lige komme i tanke om, hvordan det har relevans her.

Købers behov for genstanden (og erstatningsgenstand):
-Her er en forklaring fra forbrug.dk:

Oprindeligt skrevet af forbrug.dk forbrug.dk skrev:

Købers behov for genstanden
Hvis det drejer sig om en vare, som køber dårligt kan undvære, kan det give sælger kortere tid til at afhjælpe. Det kunne fx være en barnevogn, et tv-apparat, en telefon eller et køleskab.

Sælger kan imidlertid gøre ulempen mindre for forbrugeren (og dermed skaffe sig mere tid til at afhjælpe) ved at stille en erstatningsgenstand til købers rådighed.

Der står ikke noget, hverken på forbrug.dk eller i købeloven om, hvor stor forskel købers behov for genstanden gør for, hvor lang tid sælger har til at afhjælpe, men denne sætning taler klart til vores fordel.

Forbrugerrådet plejer at sige 4 uger (så vidt jeg husker - jeg modtager gerne link til deres hjemmeside, hvis I kan finde det?) i de fleste forbrugerelektronik-sager. (Jeg har aldrig hørt andre tal for TV-apparater, det vil sikkert komme an på en retssag, før man kan sætte tal på det.)

KONKLUSSION:

Vi kan ikke kræve afslag, hvis sælger tilbyder at reparere, med mindre sælger er for lang tid om at lave denne reparation.

Jeg tror ikke, at man ville få medhold, hvis reparationen tager under 4 uger.

Moderator, recordere.dk
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 22:34

SITUATION 4, vi beder om at hæve købet:

Vi vil altså returnere fjernsynet og have alle vores penge retur.

Her skal vi i store træk have fat i samme paragraffer som for situation 3:

Igen har TC ret til ikke at acceptere hævning af købet med henvisning til § 78, stk 3.

Oprindeligt skrevet af Købeloven Købeloven skrev:

§78, Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Nægter TC at hæve købet, kan vi så til gengæld hive § 78 stk 4 frem:

Oprindeligt skrevet af Købeloven Købeloven skrev:

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning. 

Altså, kræver vi pengene retur, og TC afviser, men tilbyder at afhjælpe fejlen (reparere) så skal reparationen ske indenfor rimelig tid.

Oprindeligt skrevet af Købeloven Købeloven skrev:

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Genstandens art:
Som nævnt i et tidligere indlæg, så er der forskel på om det er en engangslighter eller en rumfærge man har købt.

manglens beskaffenhed:
-Jeg kan ikke lige komme i tanke om, hvordan det har relevans her.

Købers behov for genstanden (og erstatningsgenstand):
-Her er en forklaring fra forbrug.dk:

Oprindeligt skrevet af forbrug.dk forbrug.dk skrev:

Købers behov for genstanden
Hvis det drejer sig om en vare, som køber dårligt kan undvære, kan det give sælger kortere tid til at afhjælpe. Det kunne fx være en barnevogn, et tv-apparat, en telefon eller et køleskab.

Sælger kan imidlertid gøre ulempen mindre for forbrugeren (og dermed skaffe sig mere tid til at afhjælpe) ved at stille en erstatningsgenstand til købers rådighed.

Der står ikke noget, hverken på forbrug.dk eller i købeloven om, hvor stor forskel købers behov for genstanden gør for, hvor lang tid sælger har til at afhjælpe, men denne sætning taler klart til vores fordel.

Forbrugerrådet plejer at sige 4 uger (så vidt jeg husker - jeg modtager gerne link til deres hjemmeside, hvis I kan finde det?) i de fleste forbrugerelektronik-sager. (Jeg har aldrig hørt andre tal for TV-apparater, det vil sikkert komme an på en retssag, før man kan sætte tal på det.)

KONKLUSSION:

Vi kan ikke kræve pengene retur, hvis sælger tilbyder at reparere, med mindre sælger er for lang tid om at lave denne reparation.

Igen: Jeg tror ikke, at man ville få medhold, hvis reparationen tager under 4 uger.

Moderator, recordere.dk
Til top
m.frank Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2007 kl. 20:52

Jeg har i dag talt med forbrugerstyrelsen, de siger at det er tvivlsomt om der må foretage en så omfattende reparation, men at sagen skal prøves først.
Derudover fortalte de mig at der max. måtte foretage 2 rep. af den samme fejl.
Når TC derfor ikke vil give mig en garanti for at jeg kan få et nyt, når TVét kommer tilbage 2 gang og ikke virker, følger de ikke købeloven i følge forbrugerstyrelsen.

/Mikkel

Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2007 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af m.frank m.frank skrev:

Jeg har i dag talt med forbrugerstyrelsen, de siger at det er tvivlsomt om der må foretage en så omfattende reparation, men at sagen skal prøves først.

OK. Hvis forbrugerstyrelsen siger det, så er det sikkert rigtigt.

Oprindeligt skrevet af m.frank m.frank skrev:

Derudover fortalte de mig at der max. måtte foretage 2 rep. af den samme fejl.

Det synes jeg lyder underligt, at de giver et fast tal for antallet af reparartioner. Der er intet i købeloven der angiver et sådant tal. Der står netop i købeloven, at det kommer an på, bl.a. om sælger stiller et erstatnings-TV til rådighed. (De har de ikke gjort endnu, men kunne måske tænkes at gøre det, hvis de skal have skærmen til rep flere gange.

Oprindeligt skrevet af m.frank m.frank skrev:

Når TC derfor ikke vil give mig en garanti for at jeg kan få et nyt, når TVét kommer tilbage 2 gang og ikke virker, følger de ikke købeloven i følge forbrugerstyrelsen.

/Mikkel

Bryder de loven ved ikke at ville give dig en garanti, eller bryder de loven, hvis de ikke giver dig et nyt TV, hvis det kommer tilbage 2. gang og stadig ikke virker?

Moderator, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu