recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Købsanbefaling: HIFI til omkring 15000 kr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købsanbefaling: HIFI til omkring 15000 kr

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
deutreroth Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér deutreroth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Købsanbefaling: HIFI til omkring 15000 kr
    Sendt: 05-August-2016 kl. 12:51
Goddag! Jeg har søgt en del på nettet og læst en del og forsøgt at finde en købesanbefaling som ramte mit rådighedsbeløb dog uden held. Derfor skriver jeg denne tråd.

Jeg er på udkig efter 2 stk. gulvhøjtalere samt forstærker. Jeg er som udgangspunkt villig til at købe brugt, men går som udgangspunkt efter mest value for the money nyt. Dog kan forstærker godt købes brugt tænker jeg.

Mit behov er relativt bredt da de skal bruges til alt fra film, EDM, Trap, deephouse og så til Rock, klassisk (stage-piano bliver sluttet til også.)

Ang. forstærker så skal den selvfølgelig kunne drive højtalerne under, men ud over dette så har jeg ikke mange krav. Måske trådløs adgang til dem fra smartphones, men hvis det koster for meget vil jeg hellere spare det væk og få en bedre forstærker. (Lyden er det vigtigste.)

Jeg har kigget på følgende højtalere:
DALI IKON 7 MK2
B&W CM8 S2 B&W 683 S2
Tannoy Revolution XT6F
Tannoy Revolution XT8F

Så her er min thoughtprocess: IKON 7 var jeg mega hooked på i starten men kunne læse at nogen synes at de var overvurderet til prisen. B&W's CM8 S2 har et vanvittigt nice udseende (og lyden skulle være fin), dog læste jeg noget om at bassen vidst godt kunne mangle noget. (hvilket selvfølgelig vil være et minus ved DEEP,TRAP osv.) B&W 683 S2 virker til at være en mindre visuelt pimpet version af CM8 S2? Efter at have søgt på bedste gulvhøjtalere så jeg XT6F som blev rost til skyerne som lige pt. er der hvor jeg hælder mest lige pt. Dog har jeg svært ved at gennemskue om det kan betale sig at gå op i XT8F (så bryder jeg også mit budget, men hellere nu end senere.) Lige nu står jeg imellem: Tannoy Revolution XT6F og B&W CM8 S2 (sidste fordi at jeg synes at den ser utroligt nice ud visuelt, men er i tvivl om den kan følge med XT6F.) Er der nogen audiofile som kan hjælpe med komme med foreslag / pros and cons ved disse højtalere eller argumentere for at en af de andre eller helt tredje højtaler bare er the sh*t lige nu? Jeg håber på velargumentede foreslag (eller i det mindste en grund!), og er åbne for foreslag! Med venlig Hilsen Bo P
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 13:08
B&W og Dali har du i hvert fald mulighed for at lytte på først, hvilket altid er en god idé. B&W laver flotte højtalere, men de kan være tunge for forstærkerne at drive.

I denne prisklasse er der nærmeste uendelige højtalere at vælge mellem, så du er nødt til at få lyttet til de fleste, du har til rådighed i nærheden. Du har allerede læst meget. Nu er det tid til at lytte.

Generelt vil du få mest for pengene brugt, og de fleste, som køber højtalere i det prisniveau, passer rigtig godt på tingene. Her behøver du ikke være så nervøs.

Du nævner intet om din forstærker andet, end at den også skal bruges til film. Skal det være surround eller stereo?

Hvor I landet befinder du dig?
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 13:12
Jeg ville uden at blinke købe brugt, alt mit grej har jeg købt brugt og det har betydet at jeg har udstyr som i nypriser står til 300K og jeg har betalt under 1/3 for det.

Du kan finde rigtig fine brugte ting på den blå avis. 

Det kunne evt være det her: 
http://www.dba.dk/hoejttaler-cambridge-audio/id-1024609666/

http://www.dba.dk/hoejttaler-elac-fs-257/id-1024618552/

Mulighederne er mange flere end blot dette, men det var hvad en hurtig søgning gav af muligheder. Nyprisen på de her produkter er på den anden side af 25K og som Frugtkompot skriver så passer langt de fleste hifi entusiaster rigtig godt på deres grej
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 14:27
Du har været mega hooked på Dali Ikon.

Så læser du at den er overvurderet.

Pludselig dur den ikke. Har du lyttet til højttaleren?

Det er dig der skal være glad for dit anlæg. Ingen andre.

En anbefaling kan være udemærket. Men du skal seriøst selv være tilfreds med lyden.

Så lad folk anbefale og gå så ud og lyt. Tag musik med som du kender.

Held og lykke med købet.

Til top
deutreroth Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér deutreroth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 14:31
Tak for svaret!

Jeg har også tænkt mig at tage ud og lytte på tingene, dog vil jeg selvfølgelig minimere udvalget så meget som muligt før jeg kører land og rige rundt for at lytte :) Forstærkeren skal være til MUSIK. Film er en sekundær funktion, og surround sound er ikke noget jeg har planer om til dette setup. Forstærkeren skal som sagt kunne få det bedste ud af de højtalere jeg nu vælger, men mærke / type har jeg ikke nogen egentligt præference til, bare at den skal kunne håndtere et relativt bredt spektre (I know det er der humlen ligger.)  

For at beskrive mit krav mere præcist, så vægter jeg klar og ren men fyldig frem for mængde og bass. Rummet de kommer til at stå i er ca. 25-27m2, og de skal bruges til at LYTTE til musik, men også til de fester der nu måtte komme, men det er ikke sådan at de skal bruges til 24/7 GOA som nogen nok gør! :D Håber at mine spørgsmål/svar gav mening, og tak for svarene indtil videre! :D
Til top
deutreroth Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér deutreroth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Du har været mega hooked på Dali Ikon.

Så læser du at den er overvurderet.

Pludselig dur den ikke. Har du lyttet til højttaleren?

Det er dig der skal være glad for dit anlæg. Ingen andre.

En anbefaling kan være udmærket. Men du skal seriøst selv være tilfreds med lyden.

Så lad folk anbefale og gå så ud og lyt. Tag musik med som du kender.

Held og lykke med købet.



Hehe, tror måske at jeg skulle have skrevet det fra start også: Formålet med denne tråd er ikke at købe KUN på jeres anbefalinger; det er at høre om nogen har nogle kvalificerede oplevelser / argumenter med de skrevne højtalere, og BAGEFTER går jeg ud og lytter til dem der måtte være tilbage! :) Hvis nogle eksperter herinde kunne sige "de to der! væk med dem!" så ville jeg have sparet en halv dag i rejse rundt og prøve højtalere. :) 

Ang. IKON 7, har jeg læst flere steder man kunne få samme lyd til billigere penge. Jeg er gået væk fra dem fordi at jeg har læst anmeldelser af feks. Tannoy Revolution XT6F fra sites som dette; http://www.whathifi.com/tannoy/revolution-xt6f/review , men da jeg også ved at der er mærker som de geoplaceringsmæssigt ikke kommer til at teste, kunne det være at en eller anden klog gut kunne sige; XT6F laves af virksomhed 'xxx' som har samme enheder i højtaler 'b'. Jeg prøver at træffe en kvalificeret beslutning og anvender dette forum som eksperthjælp for at pege mig i den rigtige retning :)
Til top
deutreroth Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér deutreroth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

B&W og Dali har du i hvert fald mulighed for at lytte på først, hvilket altid er en god idé. B&W laver flotte højtalere, men de kan være tunge for forstærkerne at drive.

I denne prisklasse er der nærmeste uendelige højtalere at vælge mellem, så du er nødt til at få lyttet til de fleste, du har til rådighed i nærheden. Du har allerede læst meget. Nu er det tid til at lytte.

Generelt vil du få mest for pengene brugt, og de fleste, som køber højtalere i det prisniveau, passer rigtig godt på tingene. Her behøver du ikke være så nervøs.

Du nævner intet om din forstærker andet, end at den også skal bruges til film. Skal det være surround eller stereo?

Hvor I landet befinder du dig?


Jeg befinder mig i Aarhus :)
Til top
deutreroth Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér deutreroth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Jeg ville uden at blinke købe brugt, alt mit grej har jeg købt brugt og det har betydet at jeg har udstyr som i nypriser står til 300K og jeg har betalt under 1/3 for det.

Du kan finde rigtig fine brugte ting på den blå avis. 

Det kunne evt være det her: 
http://www.dba.dk/hoejttaler-cambridge-audio/id-1024609666/

http://www.dba.dk/hoejttaler-elac-fs-257/id-1024618552/

Mulighederne er mange flere end blot dette, men det var hvad en hurtig søgning gav af muligheder. Nyprisen på de her produkter er på den anden side af 25K og som Frugtkompot skriver så passer langt de fleste hifi entusiaster rigtig godt på deres grej


Jeg vil også gerne købe brugt, dog er jeg i og med at jeg ikke er ekspert på området, bange for at gå ud og købe noget som har taget skade eller har mangler. Jeg vil selvfølgelig også gerne have noget som ikke har ridser osv når det kommer til højtalerne da jeg kun lige har fået overbevist kæresten at gulvhøjtalere er vejen at gå! :D
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 15:19
Det er langt lettere at købe brugte højttalere, da den tidligere ejer har spillet dem til. Og så er der mange penge at spare. Man køber naturligvis face2face, og bedømmer hele billedet fra man kommer ind og ser hvilke omgivelser højttalerne står i, til bedømmelsen af selve højttalerne. Man hører forskelligt musik, gerne dit eget. Og slutter af med en visuel test. End of session!
Til top
deutreroth Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér deutreroth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er langt lettere at købe brugte højttalere, da den tidligere ejer har spillet dem til. Og så er der mange penge at spare. Man køber naturligvis face2face, og bedømmer hele billedet fra man kommer ind og ser hvilke omgivelser højttalerne står i, til bedømmelsen af selve højttalerne. Man hører forskelligt musik, gerne dit eget. Og slutter af med en visuel test. End of session!


Rart med en guide! Tak for det! Jeg tror at mit indledende problem er at jeg ikke kender til HVAD jeg kan gå glip af audiotivt, forstået sådan at jeg ikke ved hvor godt det kan blive til en given pris. Jeg frygter at jeg går ud og siger; jamen det lyder sgu fint og så køber det, og min tråd her er lidt for at pege mig væk fra en evt. fejl. Når det er sagt så har jeg planer om at tage ud og høre så mange af de højtalere her som jeg kan. Så vidt jeg kan LÆSE mig til ville XT8F være det ideelle, men vil selvfølgelig gerne høre alle højtalerne før jeg bestemmer mig, og prisen inkl. forstærker må gerne være ca. 14000 kr :0
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 15:28
Ikon 7 over B&W CM 8 og 683 til hver en tid.
Der er ingen grund til at købe højttalere der er alt fra besværligt til ret umulige at drive, når du kan få andre i samme prisleje der ikke sætter så voldsomme krav til forstærkeren.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 15:32
Det lyder til du har tænkt tingene igennem.

Jeg er spændt på,at se hvor du ender.

Hvordan har du tænkt dig at afspille musik?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu