recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - købt  vare ikke modtaget ? 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkøbt vare ikke modtaget ? 

Besvar Besvar Side  <1234 11>
Forfatter
Besked
Morten Rasmusse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 17:25

Hej Mikkelfrost,

Som Bibihest også siger skal du anmode om dokumentation for, at varen er sendt til dig.

Da du har oplyst, at i har handlet herinde tillader jeg mig at gå ud fra, at sælger også er en person som handler udenfor sit erhverv. Der er derfor ikke tale om et forbrugerkøb, men det som man kalder et civilt køb. Det er købelovens almindelige bestemmelser som finder anvendelse på civile køb, og ikke bestemmelserne om forbrugerkøb.

Risikoens overgang er i forbrugerkøb, når du modtager varen, mens det i civilkøb er, når genstanden er overgivet til første fragtfører, jf. købelovens § 10, jf. § §17. Da der i dette tilfælde er tale om et civilt køb, er det ikke sælgers risiko om genstanden er kommet frem til dig, men alene om den er afsendt. Det er derfor afsendelsen du må pålægge ham at dokumentere.

Hvis jeg var dig ville jeg anmode sælger om at fremsende dokumentation for, at varene er afsendt inden 10 dage. Jeg ville endvidere bemærke, at Såfremt dokumentationen ikke er modtaget inden ovennævnte frist, forbeholder du dig ret til at hæve aftalen, og det tidligere betalte beløb så skal tilbagebetales.

Overholder han ikke fristen vil jeg skrive et nyt brev/mail, hvori du gør opmærksom på, at aftalen er hævet og at det indbetalte beløb venligst bedes returneret inden 10 dage. Imodsat fald forbeholder du dig ret til uden yderligere varsel at overgive kravet til retlig inkasso.

Betaler han fortsat ikke må du overveje, hvorvidt du ønsker at fortsætte sagen retsligt.

Jeg tror det er begrænset, hvad du kan få af hjælp hos politiet. Politiet blander sig normalt kun i sådanne sager, hvis sælger klart at forsøgt, at foretage sig noget strafbart.

Da der ikke er tale om en erhvervsdrivende, vil du ikke kunne indbringe sagen for forbrugerklagenævnet.

Du er derfor henvist til at fremme sagen ved de almindelige domstole. Ved krav under 50.000,00 kr. er dette forbundet med en retsafgift på kr. 500,00 for selve dommen. Dertil kommer, at den tabende part kan blive dømt til at betale sagsomkostninger. Der ved domstolene inden for de sidste par år blevet indført regler om behandling af småkrav. Disse regler skulle bevirke, at domstolen hjælper parterne med, at forberede sagen. I praksis er denne hjælp dog begrænset.

Skulle det være nødvendigt at gå helt til domstolene for at få sælger til at makke ret, vil jeg dog anbefale dig at få nogen til at hjælpe dig med at læse korrektur på dine breve.

Håber i finder en afklaring.

Mvh

Morten

Tv: Sony KDL-40W4500
Reciever: Sony STR-DG820B
Dvd/blurayafspiller: Sony BDP-S350
Højtalere: Harman Kardon HKTS 11 BQ 5.1
Samsung Youseeboks
Til top
Morten Rasmusse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Maj-2008
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det er simpelthen ikke korrekt. Sagen vil blive henvist til civilt søgsmål mellem 2 privatpersoner, og til et beløb af ca 200 kr. Tror du byretten vil tage sådan en sag?

Og hvad i alverden får dig til at tro, at den du har handlet med, med vilje har snydt dig - det er i sandhed da noget af en påstand - den påstand nærmere sig til gengæld en bagvaskelsessag

Byretten tager de sager som bliver anlagt så længe du betaler retsafgift. Retsafgiften vil ved en sag på kr. 200,00 være kr. 500,00, som vil blive tillagt kravet, såfremt du får medhold.

Der er kreditorer som stævner for samtlige beløb, også under kr. 100,00, alene for, at folk ikke får det indtryk, at de ikke forfølger deres krav.

Mvh

Morten

Tv: Sony KDL-40W4500
Reciever: Sony STR-DG820B
Dvd/blurayafspiller: Sony BDP-S350
Højtalere: Harman Kardon HKTS 11 BQ 5.1
Samsung Youseeboks
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af Morten Rasmusse Morten Rasmusse skrev:

Hej Mikkelfrost,

Som Bibihest også siger skal du anmode om dokumentation for, at varen er sendt til dig.

Da du har oplyst, at i har handlet herinde tillader jeg mig at gå ud fra, at sælger også er en person som handler udenfor sit erhverv. Der er derfor ikke tale om et forbrugerkøb, men det som man kalder et civilt køb. Det er købelovens almindelige bestemmelser som finder anvendelse på civile køb, og ikke bestemmelserne om forbrugerkøb.

Risikoens overgang er i forbrugerkøb, når du modtager varen, mens det i civilkøb er, når genstanden er overgivet til første fragtfører, jf. købelovens § 10, jf. § §17. Da der i dette tilfælde er tale om et civilt køb, er det ikke sælgers risiko om genstanden er kommet frem til dig, men alene om den er afsendt. Det er derfor afsendelsen du må pålægge ham at dokumentere.

Hvis jeg var dig ville jeg anmode sælger om at fremsende dokumentation for, at varene er afsendt inden 10 dage. Jeg ville endvidere bemærke, at Såfremt dokumentationen ikke er modtaget inden ovennævnte frist, forbeholder du dig ret til at hæve aftalen, og det tidligere betalte beløb så skal tilbagebetales.

Overholder han ikke fristen vil jeg skrive et nyt brev/mail, hvori du gør opmærksom på, at aftalen er hævet og at det indbetalte beløb venligst bedes returneret inden 10 dage. Imodsat fald forbeholder du dig ret til uden yderligere varsel at overgive kravet til retlig inkasso.

Betaler han fortsat ikke må du overveje, hvorvidt du ønsker at fortsætte sagen retsligt.

Jeg tror det er begrænset, hvad du kan få af hjælp hos politiet. Politiet blander sig normalt kun i sådanne sager, hvis sælger klart at forsøgt, at foretage sig noget strafbart.

Da der ikke er tale om en erhvervsdrivende, vil du ikke kunne indbringe sagen for forbrugerklagenævnet.

Du er derfor henvist til at fremme sagen ved de almindelige domstole. Ved krav under 50.000,00 kr. er dette forbundet med en retsafgift på kr. 500,00 for selve dommen. Dertil kommer, at den tabende part kan blive dømt til at betale sagsomkostninger. Der ved domstolene inden for de sidste par år blevet indført regler om behandling af småkrav. Disse regler skulle bevirke, at domstolen hjælper parterne med, at forberede sagen. I praksis er denne hjælp dog begrænset.

Skulle det være nødvendigt at gå helt til domstolene for at få sælger til at makke ret, vil jeg dog anbefale dig at få nogen til at hjælpe dig med at læse korrektur på dine breve.

Håber i finder en afklaring.

Mvh

Morten

Hvordan vil du bevise hvis DU har sendt en film til en modtager? Jeg har sendt flere film til andre, hvoraf nogle desvære er blevet væk, eller omvendt.

At køre sådan en sag op med paragraffer o.s.v er i min øjne det rene vanvid - ingen tjener på dette, og da slet ikke den der er den "forudrettede", for vedkommende vil få regningen fra sagen - hvis vi nu forstillede os det utænkelige at en retsindsats ville tage sagen.

Det vil i øvrigt i mindst lige så stor udstrækning være modtageren af film der kan påvise, at denne aldrig har modtaget filmen - som det vil være at afsenderen skal påvise at filmen er sendt.

Hvis jeg i fremtiden skal kunne dokumentere, at jeg har sendt en film ved en privathandel her på siden, så har jeg 2 valg - det bliver pokkers dyrt, alternativt at jeg ikke handler.

Jeg tror i det store og hele, at jeg bare i år har mistet 3-4 film i år på den måde. Jeg og i givet fald modtageren er blevet enige om, ay det ikke kan betale sig at græde over spildt mælk.

At beskylde et medlem for bevidst snyd på vægten synes jeg nærmer sig det noget grove.

Ingen har skylden i denne sag, det vil under alle omstændigheder være påstand mod påstand - og pist bort er sagen

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Morten Rasmusse Morten Rasmusse skrev:

Det er simpelthen ikke korrekt. Sagen vil blive henvist til civilt søgsmål mellem 2 privatpersoner, og til et beløb af ca 200 kr. Tror du byretten vil tage sådan en sag?

Og hvad i alverden får dig til at tro, at den du har handlet med, med vilje har snydt dig - det er i sandhed da noget af en påstand - den påstand nærmere sig til gengæld en bagvaskelsessag

Byretten tager de sager som bliver anlagt så længe du betaler retsafgift. Retsafgiften vil ved en sag på kr. 200,00 være kr. 500,00, som vil blive tillagt kravet, såfremt du får medhold.

Der er kreditorer som stævner for samtlige beløb, også under kr. 100,00, alene for, at folk ikke får det indtryk, at de ikke forfølger deres krav.

Mvh

Morten

Hva...ville du tage en chance i en den type sager, hvor udgangen vil være påstand mod påstand og i øvrigt ubeviseligt for begge parter?

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 18:09

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Har været ude for Politiet ringede til en sælger engang, der havde snydt mig for 250kr, så selvom de ikke kan gøre meget, så kan de da give lyd fra sig. Om de så gør det i dag ved jeg ikke.
De kan i hvert fald notere det og hvis der så kommer flere af den slags, så får de pludseligt en sag.

Som sagt ved jeg ikke om de gør den slags i dag hvor de vist har rigeligt andet at se til, men et eller andet sted er det jo tyveri, så noget MÅ man kunne gøre.

Nu ved vi ikke hvem det er, men hvis det fx. er en unge der bor hjemme, har man også mulighed for at kontakte forældrene og lige give dem et fingerpeg om hvad deres søn har gang i.

Man føler sig da gevaldigt taget i røven når man havner sådan et sted :(

Jamen hvem i alverden kan påstå, at filmene aldrig er sendt? At det i virkeligheden ER bevidst bedrageri? Politiet vil grine sig selv i laser, for måske er det klageren, der lyver - vedkommende har skam modtaget filmene - men vil have pengene retur.

Sådan kan vi blive ved

Til top
mikkelfrost Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-September-2006
Point: 1192
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 18:18
der kan købes en inleverings attest på post huset som beviser der er afsendt og er der ikke sådan en så er den i lovens øjne ikke afsendt .

det kan simpel hen ikke passe at man kan sælge  ting over privat så så bare nægte at tage ansvar som sælger og ikke være samarbejds villig over for sin køber  .

jeg har ikke modtaget og da det er op til sælger at bevise den er sendt så må sælger jo bevise det eller returner mine penge .

det er skam ikke spilt mælk for mig det her da jeg ikek vil føle mig snydt  så hvis det kræver jeg går hele vejen så gør jeg det .

tak morten  det gør jeg  :)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 18:29

Oprindeligt skrevet af mikkelfrost mikkelfrost skrev:

der kan købes en inleverings attest på post huset som beviser der er afsendt og er der ikke sådan en så er den i lovens øjne ikke afsendt .

det kan simpel hen ikke passe at man kan sælge  ting over privat så så bare nægte at tage ansvar som sælger og ikke være samarbejds villig over for sin køber  .

jeg har ikke modtaget og da det er op til sælger at bevise den er sendt så må sælger jo bevise det eller returner mine penge .

det er skam ikke spilt mælk for mig det her da jeg ikek vil føle mig snydt  så hvis det kræver jeg går hele vejen så gør jeg det .

tak morten  det gør jeg  :)

Hvis vi hver gang vi handler sammen skal købe en eller anden attest når vi sender film til hinanden - hvad tror du det vil koste. Og spørg lige dig selv - ville du have købt en attest for egen regning? Det eneste du med lidt god vilje kan forvente er jo, at afsenderen kan påvise at denne har været behjælpelig med at efterlyse forsendelsen. Og har vedkommende det, så kan afsenderen ikke gøre så meget mere.Og vedkommende har endda - hvis forsendelsen er efterlyst hos Post.dk sandsynliggjort at forsendelsen er afsendt - og hvem i alverden vil bevidst snyde med 200 bananer her på siden - jeg har aldrig stødt på dem

Det ER IKKE op til sælger at bevise noget som helst i denne type af sager. Jeg vil ikke sige at du er blevet vildledt - men det er altså tæt på.

Jeg kan sagtens forstå at du ærgre dig over ikke at have modtaget din film, men sådan er det.

Jeg kan kun sige pøj pøj med sagen, men jeg er mere bange for, at du gør dig selv til grin.

Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 18:31

Har været ude for Politiet ringede til en sælger engang, der havde snydt mig for 250kr, så selvom de ikke kan gøre meget, så kan de da give lyd fra sig. Om de så gør det i dag ved jeg ikke.
De kan i hvert fald notere det og hvis der så kommer flere af den slags, så får de pludseligt en sag.

Som sagt ved jeg ikke om de gør den slags i dag hvor de vist har rigeligt andet at se til, men et eller andet sted er det jo tyveri, så noget MÅ man kunne gøre.

Nu ved vi ikke hvem det er, men hvis det fx. er en unge der bor hjemme, har man også mulighed for at kontakte forældrene og lige give dem et fingerpeg om hvad deres søn har gang i.

Jamen hvem i alverden kan påstå, at filmene aldrig er sendt? At det i virkeligheden ER bevidst bedrageri? Politiet vil grine sig selv i laser, for måske er det klageren, der lyver - vedkommende har skam modtaget filmene - men vil have pengene retur.

Sådan kan vi blive ved

Som jeg kan læse af tråden, så siger sælger at han har et bevis på han har sendt, hvad er problemet så? Så ER der jo netop et bevis på det og så må han kunne vise det frem.. Og et uofficielt opkald fra politiet kan altså også sagtens give en løsning. Ikke sikket manden sidder og lyver for dem eller spiller så smart mere så.

Er det sendt som brev er det svært at bevise, det er jeg helt enig i.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 18:37

Sådan kan vi blive ved

Som jeg kan læse af tråden, så siger sælger at han har et bevis på han har sendt, hvad er problemet så? Så ER der jo netop et bevis på det og så må han kunne vise det frem.. Og et uofficielt opkald fra politiet kan altså også sagtens give en løsning. Ikke sikket manden sidder og lyver for dem eller spiller så smart mere så.

Er det sendt som brev er det svært at bevise, det er jeg helt enig i.

Nu ved jeg ikke hvorledes man kan dokumentere at man har sendt et brev, jeg ville næppe kunne gøre det på anden måde end hvis jeg havde været på posthuset og købe frimærker, og alligevel vil det næppe bevise noget.

Man kan omvendt - og med samme ret påstå, at modtageren HAR modtaget filmene - men bare vil have penge tilbage ved trusler om politianmeldelse osv. Og sådan kan vi blive ved. Så reelt er der bare ingen sag.

Og helt ærlig, jeg har intet minde om at vi har snydt hinanden bevidst her på siden. Og det samme tror jeg såmænd i denne sag

Til top
LGR01 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Oktober-2004
Point: 546
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 18:49
Som jeg læser det siger sælger at han kan bevise at han sendt filmen, men han vil ikke gøre det. Hvorfor ikke?
Leif
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 19:01

Oprindeligt skrevet af LGR01 LGR01 skrev:

Som jeg læser det siger sælger at han kan bevise at han sendt filmen, men han vil ikke gøre det. Hvorfor ikke?
Leif

Tja...hvem ved. Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det umuligt at bevise at man har sendt en kuvert med en film. Men hvis jeg var kommet i afsenderens situation, hvor filmene er afsendt, så kunne jeg måske også sige at jeg har en kvittering fra posthust for 23 kr i frimærker. Og så set i bakspejlet har afsenderen måske tænkt "shit" det beviser jo ingenting reelt.

Jeg kan bare slet ikke se hvorfor sådan en hændelse skal køres sådan op. Jeg har miste film begge veje, og vi er altid blevet enige om at det var sgu ærgeligt "gid fanden havde Post.dk" 

Til top
mikkelfrost Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-September-2006
Point: 1192
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 19:13
jeg må jo indrømmer at jeg også undre mig meget over at han ikke vil lever det bevis for at det er sendt når han sige han kan det  . for kan han det så  ved jeg godt jeg ikke har en sag og så må det være sådan men kan han ikke det så har jeg en sag og sådan er det .

at sælger vælger af lukke 100% af må jeg jo tolke som om han ikke kan bevise at de er sendt  så om 10 dage hvis de ikke er dukked op så må jeg jo gå videre med det .   og det inde bære også at jeg skriver her inde hvem det er og offenliggør den mail samtale der er .

for jeg vil ikke snyds og det føler jeg mig meget pt
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu