|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
T-teknik ![]() -- ![]() Bruger er stoppet Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1989 |
![]() Sendt: 05-November-2008 kl. 07:44 |
|
Skal vi acceptere den kunstige opskalering af ældre tv-serier og film på bekostning af udbredelsen af 16:9?
Når jeg med interesse ser hvad forskellige netbutikker tilbyder af genudgivelser på DVD, så ser det ud til, at nogle producenter vælger at udgive det i 16:9. - Senest eksempel er "Een gang strømer" som dårlig eksempel, bortset fra den stadig er god. Rense kopien og evt. forbedre den er ok. Men ikke opskaleret til kunstig format i forhold til originalen. Hvad mener i? |
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
|
Pan'n'Scan er en vederstyggelighed, underordnet om det er en 4:3 udsendelse, der Pan'n'Scannes til 16:9 eller omvendt.
|
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Det er absolut ikke i orden at klippe i filmenes originale format, uanset hvad dét så er. Men jeg bryder mig ikke om at du kalder det opskalering, for selv om der alt efter kilden godt kan være tale om en opskalering af opløsningen for at ramme 720x576 16:9, så er en konvertering fra 4:3 til 16:9 ikke en skalering, men en klipning. Hvis det er materiale der er optaget på film, bliver det ikke opskaleret - så vil man (normalt) lave klipningen i selve indscanningen, der typisk (i dag i hvert fald) foretages ved højere opløsning, og så nedskaleres der til SD til sidst, hvadenten det er det originale format man klippede til eller ej. |
||
![]() |
||
T-teknik ![]() -- ![]() Bruger er stoppet Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1989 |
![]() |
|
Ja vi må råbe op over for producenterne,
at de bevidst skal holde med at ødelægge klassikerne! - Lad være med at lefle for 16:9 og ødelægge originalen. - Hvis folk vil beskære, så lad dem gøre det selv på deres tv! |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ok så, dårlig klipning så ![]() |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
En relateret detalje: De fleste "16:9" film er optaget i 1.85:1. I nogle tilfælde vælger man dog på DVD/BD udgivelser at åbne formatet lidt op og vise det i 1.78:1. Det betyder normalt IKKE en beskæring i siderne, men at man rent teknisk har optaget med en 4:3 frame, som man i originalen har beskåret til 1.85:1, men så i DVD/BD udgivelsen har beskåret den lidt anderledes. Der mangler altså ikke noget, men lægges noget til - om det er godt eller skidt, det afhænger nok lidt af filmen, i praksis bør det ikke gøre nogen forskel af betydning på oplevelsen. At gå fra 4:3 til 16:9 eller omvendt, er derimod så stor en ændring at det vil påvirke oplevelsen af filmen markant. |
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
|
Forskellen fra 1:1.78 til 1:1.85 er så lille, at det ligger i overscan-området på de fleste TV, så selv en 1:1.85 film set på et 1:1.78 TV vil ikke have nogen (synlige) sorte bjælker.
|
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
![]() |
|
Eksemplet med "Een gang strømer", hvor der visse steder er zoomet meget ind på de medvirkende.
Det ser ikke godt ud. - Men hvis ikke man har set serien før, så tror man jo, at det er rette format. Efter jeg har set "Een gang strømer", er jeg lidt forbeholden over for nye køb. - Det skal i hvert fald have meget stor betydning, før jeg skal tvinges til at acceptere nyt format på en klassiker. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Men hvis det fortsætter med det producenterne er i gang med, så lover det ikke godt for fremtiden.
Men kan vi gøre noget for at producenterne ikke lefler for meget for 16:9 og ødeægger originalen? |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Ja, lad være med at købe udgivelser som er maltrakteret. Money talks, så kan de lære det. En Gang Strømer kan du se i OAR på Bonanza ganske gratis... |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvorfor DR så går den modsatte retning på DVD, fatter jeg ikke. - Men hvis de vil undlade download til optagelse på DVD, så burde de jo tilbyde noget bedre kvalitet på et bedre format som DVD. Redigeret af T-teknik - 05-November-2008 kl. 12:54 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Nu er Bonanza ikke ligefrem DVD kvalitet... Jeg ville sådan set gerne betale for en DVD box med En Gang Strømer, selv om jeg har mit Bonanza rip liggende, men ikke hvis billedet er maltrakteret. Da serien er produceret til TV i 1980'erne, regner jeg med at instruktøren har skudt til 4:3 (der kan være optagelser som både skulle bruges i biografen og TV serier, eksempelvis Das Boot, som givetvis kørte i 4:3 på TV men blev vist i 1.85:1 eller 1.66:1 i biografen). |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |