recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køling/luft til forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køling/luft til forstærker

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
Mads A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2005
Sted: Slagelse
Status: Offline
Point: 391
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 06:29
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Hvor cm er der bagved dine Pioneer ting?

Jeg antager (uden at vide det) at der er plads bag din afspiller til at en blæser eller 2-3 stykker 80mm kan trække luft op nedefra forstærkeren. Luften vil så blive skubbet forbi afspilleren og ud igen. Det er samme metode jeg bruger, for at får det til at virke her er møbelet blevet lukket bagi.

Blæser priser

Som skrevet er hullet fyldt helt ud - så ja den bliver formentlig kvalt... Det er et lukket Montana modul.

Ellers må jeg ud og kigge på ny forstærker - som ikke er ligeså dyb, men giver jo ikke mere luft til siderne - vil være en løsning - så den får mere luft bagtil og så montere i blæser bag..?

Fandt disse blæsere: LINK

Mvh

Mads
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 07:33
Hvor dyb er den afspiller der står øverst ?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Mads A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 07:46
Montana Modulet er 45,5 cm dyb.

Forstærker er ca 44,5 cm dyb (når diverse kabler er monteret)

Bluray afspiller er 26 cm dyb (når diverese kabler er monteret)
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Marts-2011
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 08:01
Jeg tror køling er den løsning jeg umiddelbart ville ty til. Noctua har nok det bedste rygte og det får man vel ikke bare lige.

Jeg mener at have læst det vigtigste med køling er at få varmen væk - det vil sige at blæserne skal suge luften ud eks. i bunden. Jeg antager dit møbel ikke er hermetisk forseglet så den kolde luft kommer automatisk ind. 
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 08:27
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Og det holder jo ikke en meter! Jeg har 10 cm over og godt 4 cm i siden, og så er der ingen bagplade, så der er vel 2 cm mellem reol og væg. Min Pioneer SC-LX83 er aldrig slået fra, og den får ind imellem lov til at bestille noget.

Nå ja, men hvis du har din receiver placeret sådan, så er der jo ingen tvivl om at Pioneer ikke selv ved hvordan deres egne produkter bedst behandles.

Du burde næsten fortælle dem at de tager fejl, det er da synd at de lever i sådan en vildfarelse.LOL
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af mkt mkt skrev:

Jeg mener at have læst det vigtigste med køling er at få varmen væk - det vil sige at blæserne skal suge luften ud eks. i bunden. Jeg antager dit møbel ikke er hermetisk forseglet så den kolde luft kommer automatisk ind. 

Er det ikke temmeligt ulogisk, at have udsugningen i bunden?
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Marts-2011
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Jo det kan du have ret i, men er det ikke ret grimt at have det i toppen? - Og hvor mange graders forskel giver det i praksis?
Til top
Snigerdis Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Januar-2013
Sted: Aalborg, DK
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snigerdis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af mkt mkt skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Jo det kan du have ret i, men er det ikke ret grimt at have det i toppen? - Og hvor mange graders forskel giver det i praksis?

En hel del, da varm luft stiger op. En blæser i bunden har lille/ingen funktion.
Det optimale vil være en blæser i bunden der trækker kold luft ind og en blæser i toppen der suger den varme luft ud.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 10:10
Ingen effekt ligefrem?Wink

Sæt blæser i bunden til at trække luft ind i møblet, placer gummiring mellem receiver og blæser for at sikre luften ikke fiser ud gennem bunden af receiveren, done. Den varme luft trækkes ud gennem fronten af møblet. Er receiveren af en god kvalitet  sidder der en blæser i toppen til at trække luft ud så man får en pust-pull configuration.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Sæt blæser i bunden til at trække luft ind i møblet, placer gummiring mellem receiver og blæser for at sikre luften ikke fiser ud gennem bunden af receiveren, done. Den varme luft trækkes ud gennem fronten af møblet. Er receiveren af en god kvalitet  sidder der en blæser i toppen til at trække luft ud så man får en pust-pull configuration.

enig
jeg havde 2 stk blæsere til mit gamle lexicon effekt. Mont i et argon møbel , som Steve Jones skriver. det var meget effektivt
Til top
Mads A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Super så tror jeg det er løsningen jeg prøver...

Men forstår ikke helt det med gummiringen - forstærkeren er denne:

Pioneer SC-2022

Redigeret af Mads A - 06-Maj-2013 kl. 11:20
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 11:20
Gummiringen er til for at sikre at luften presses til at løbe gennem forstærkeren og ikke tager den nemme vej under forstærkeren. Ringen er en form for indløbskanal.

Hvis ikke denne sættes på vil du have mindre køleeffekt fra blæseren, da forstærkeren udgør en modstand for blæseren i langt højere grad end modstanden ved at løbe mellem forstærkeren og møblet.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu