recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køling/luft til forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køling/luft til forstærker

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 11:27
Har du brug for yderligere forklaring så skriv en pm!
Til top
Mads A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2005
Sted: Slagelse
Point: 391
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Gummiringen er til for at sikre at luften presses til at løbe gennem forstærkeren og ikke tager den nemme vej under forstærkeren. Ringen er en form for indløbskanal.

Hvis ikke denne sættes på vil du have mindre køleeffekt fra blæseren, da forstærkeren udgør en modstand for blæseren i langt højere grad end modstanden ved at løbe mellem forstærkeren og møblet.

Har du et billede af sådan en ring..
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Og det holder jo ikke en meter! Jeg har 10 cm over og godt 4 cm i siden, og så er der ingen bagplade, så der er vel 2 cm mellem reol og væg. Min Pioneer SC-LX83 er aldrig slået fra, og den får ind imellem lov til at bestille noget.

Nå ja, men hvis du har din receiver placeret sådan, så er der jo ingen tvivl om at Pioneer ikke selv ved hvordan deres egne produkter bedst behandles.

Du burde næsten fortælle dem at de tager fejl, det er da synd at de lever i sådan en vildfarelse.LOL

Det kan du sige, men de tar bare munden fuld for at undgå evt retsager. Jeg har tidligere haft en stor class A forstærker lukket inde i et glasrack med låge, og den døde langsomt. Så med fri luftgennemstrømning og masser af luft ovenover, tror jeg det går. Forstærkeren blir' kun håndlun efter mange timers drift.
Til top
Snigerdis Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Januar-2013
Sted: Aalborg, DK
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snigerdis Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 12:09

Ingen effekt ligefrem?Wink

Sæt blæser i bunden til at trække luft ind i møblet, placer gummiring mellem receiver og blæser for at sikre luften ikke fiser ud gennem bunden af receiveren, done. Den varme luft trækkes ud gennem fronten af møblet. Er receiveren af en god kvalitet  sidder der en blæser i toppen til at trække luft ud så man får en pust-pull configuration.

Korrekt. At blæse luft ud i bunden har lille til ingen effekt.
At tage luft ind i bunden, er en anden snak.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19855
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 12:30

Gummiringen er til for at sikre at luften presses til at løbe gennem forstærkeren og ikke tager den nemme vej under forstærkeren.

Man skal bare sikre sig at der er lufthuller i bunden af forstærkeren op til der, hvor der bliver varmt.

En LX83 eksempelvis ser sådan ud under bunden, her er der ikke meget ved at tvinge luft op under:

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Mads A Mads A skrev:

Gummiringen er til for at sikre at luften presses til at løbe gennem forstærkeren og ikke tager den nemme vej under forstærkeren. Ringen er en form for indløbskanal.

Hvis ikke denne sættes på vil du have mindre køleeffekt fra blæseren, da forstærkeren udgør en modstand for blæseren i langt højere grad end modstanden ved at løbe mellem forstærkeren og møblet.

Har du et billede af sådan en ring..

Noget ala dette..

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Snigerdis Snigerdis skrev:

Ingen effekt ligefrem?Wink

Sæt blæser i bunden til at trække luft ind i møblet, placer gummiring mellem receiver og blæser for at sikre luften ikke fiser ud gennem bunden af receiveren, done. Den varme luft trækkes ud gennem fronten af møblet. Er receiveren af en god kvalitet  sidder der en blæser i toppen til at trække luft ud så man får en pust-pull configuration.

Korrekt. At blæse luft ud i bunden har lille til ingen effekt.
At tage luft ind i bunden, er en anden snak.

Jeg tror bare du overvuderer konvekstionsstrømmen..
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Gummiringen er til for at sikre at luften presses til at løbe gennem forstærkeren og ikke tager den nemme vej under forstærkeren.

Man skal bare sikre sig at der er lufthuller i bunden af forstærkeren op til der, hvor der bliver varmt.

En LX83 eksempelvis ser sådan ud under bunden, her er der ikke meget ved at tvinge luft op under:

Klaus

Præcis! Her er horisontal køling et must. Og den indbyggede blæser sidder også i venstre side.

Redigeret af Kampus - 06-Maj-2013 kl. 12:41
Til top
Mads A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2013 kl. 19:50
Kampus - hvor ville du så placere blæser?
Til top
Mads A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2013 kl. 11:00
Min SC-2022 er opbygget ligesom det billede af LX83 - som Kampus viser...

Fast bundplade og med blæseren i venstre side..

Hvad gør jeg så?

Mvh

Mads
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2013 kl. 11:17
Jeg tror man er nødt til både at have en blæser der puster og en der suger, og så passende afskærmning der tvinger luften igennem receiveren. I receiveren er det ikke et enkelt sted der bliver varmt, de 5-7 forstærkere fylder en del så hele kassen skal køles.
Til top
Mads A Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2013 kl. 11:24
Ligesom "Steve Jones" foreskriver?
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu