recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køling og lydisolering af lille skab med NAS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKøling og lydisolering af lille skab med NAS?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sehested Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2006
Status: Offline
Point: 261
Direkte link til dette indlæg Emne: Køling og lydisolering af lille skab med NAS?
    Sendt: 17-Juli-2011 kl. 21:27
Jeg er i den situation at jeg har udskiftet min NAS med en større pga jeg ville have plads til alle mine bluray og cd'er. I den forbindelse er jeg løbet ind i et varmeproblem i det skab hvor jeg har plads til min NAS i lejligheden. Med lågen lukket bliver system og diske væsentlig højere.
Låge lukket:
CPU: 45-49C
System: 49-52C
Diske: 41-44C

Låge åben:
CPU: 37-39C
System: 44-46C
Diske: 36-38C

Når lågen er lukket og NAS'en bliver varm begynder blæseren at køre hurtigere for at køle systemet ned hvilket resultere i at man kan høre en summen i hele lejligheden. Med lågen åben kører den langsommere men så kan den stadig høres da den står frit.

Jeg vil gerne kunne undgå at skære hul i skab eller låge for lufttilførsel, men har på fornemmelsen at det er den eneste mulighed. Jeg havde overvejet at skære hul i lågen og sætte et gitter foran og så kunne man vende NAS'en om så den puster den varme luft ud gennem gitteret istedet for ind i skabet. Den anden mulighed jeg havde overvejet er en rist i lågen fornede med en meget silent køler på bagensiden som kan hive luft ind, og en rist for over i lågen med en anden køler som kan puste luft ud. Hvordan vil muligheden for at høre disse kølere være hvis man køber noget pabst, eller andet helt silent være?
Med hensyn til lydisolering havde jeg regnet med at sætte æggebakker på indersiden af skabet sådan så lydudbredelsen vil blive formindsket mest muligt når der kommer åbne udluftningshuller som lyden ellers vil kunne slippe ud af.

Nedenfor kan ses billeder af setuppet. Skabet er ca 50x40x50cm.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af sehested sehested skrev:

Nedenfor kan ses billeder af setuppet. Skabet er ca 50x40x50cm.

To ting jeg har lært af at lave køling forskellige steder:

1. Du skal have luftflowet til at gå så meget som muligt omkring dine varmeklider.

2. Luft er "dovent" (som os andre), det tager den letteste vej mellem ind og ud.

(Det er ganske forrygende at se et styreskab med gennemsigtige låger og så lade det suge røg med ind, så man kan se luftflowet omkring enhederne i skabet)

At lave huller for oven og forneden i lågen vil få luften til at vandre lige bag lågen.

At montere blæser både på indsug og udblæsning får du ikke meget ud af. Jo de vil kun skulle arbejde det halve hver, men 1 blæser og et tæt skab er lige så godt.

Mit forslag ville være at lave en udskæring bagerst i bunden af skabet helt inde ved væggen (kan skjules med et gitter) og udblæsning et sted oppe i toppen af lågen, eller en flad sprække over lågen.

Et råd er at købe så fysisk stor en blæser som muligt, da den vil køre langsommere og dermed heller ikke larme så meget. Medion har brugt "fan ducting" på deres stationære computere i årevis. Her sidder der en stor (120mm?) blæser i den ene ende af en tragt og i den anden spidser tragten til, så det rammer den passive køleplade på CPU'en.

Du kunne (sådan skåret goft ud) lave en ekstra bagplade til skabet, hvori blæseren er monteret, den sidder så "foran" luftindtaget bagi og blæseren i en tilpas højde, så luftstrømmen rammer ind på nederst bagsiden af NAS'en. Pladen kan du bare skubbe ind og lade den hænge i skum/gummilister, så er den også afkoblet fra skabet, der fungerer som en resonanskasse. På samme vis vil det være en god ide at stille NAS'en på noget dæmpende. Et lag skumgummi, med en tynd plade ovenpå og så NAS'en ovenpå den tynde plade.

Aner jeg en halogenlampe der sidder i undersiden af skabet?
I så tilfælde ville jeg prøve at slukke den og se hvor meget den bidrager med rent varmemæssigt. Varmen fra den vil stige opad og helt sikkert "belaste dit varmeregnskab" inde i det lukkede skab.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
sehested Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2006
Point: 261
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 23:32

Æv troede sku ikke luft ville være så sløvt at det kun ville bevæge sig lige bag lågen hvis man satte ind og ud luftning nederste og øverst i lågen. Fordelen ved kun at skære i lågen ville nemlig være at man ikke "ødelægger" hele skabet, men bare kan skifte lågen hvis skabet pludselig skal bruges til noget andet.

Hvis NAs'en (Qnap ts-559 pro) vendes så den store fan  (12cm) den har på bagsiden blæser den varme luft ud af et gitter i lågen vil det virkelig skabe undertryk i skabet.
Det er jo ikke fordi det er 100% tæt alle steder så det burde da være muligt at der trækkes luft ind gennem andre små åbninger? Hvis det ikke vil være nok behøver der vel ikke være en fan som blæser luft ind udefra, men et gitter vil vel være nok sådan så der er en ordentlig åbning hvor der kan trækkes luft ind. Har kigget på noget gitter her fra http://www.dyreudstyr.dk/Terrarie/Tilbehør/Elistersamtventilationsrist/Ventilationsristsølv10x100cm Vil det være en mulighed at bruge?

Med hensyn til æggebakker vil de kunne fungere til at "ødelægger" den støj som NAS'en udsender så støjen ikke slipper ud af huller til ventilation?

Det er en halogenspot der sidder i bunden af skabet så ja den lægger også lidt til varmeregnskabet men har holdt hånden over den for at mærke hvor varm den bliver men det er ikke så slemt. Det er heldigvis ikke en 230V GU10, men kun en lille 20w som får strøm fra en transformater.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2409
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2011 kl. 09:21
De temperaturer du nævner er ikke kritiske, mit bud er at stumperne er rated til at kunne tåle omkring 90 grader, så om systemet er 40 eller 45 grader varmt betyder ikke det store.

Jeg ville starte med at skifte den blæser der larmer mest til fx. en Pabst, evt. begge to hvis de begge larmer. Med de nye blæsere får du også de der gummidimser man kan montere blæserne med i stedet for skruer, det plejer at hjælpe en del.

Dernæst ville jeg skrue en hylde på væggen inde i skabet, så NAS'en kom til at "svæve" inde i skabet. Meget af den støj du hører kan sagtens skyldes vibrationer der får skabet til at spille med, så en lille hylde der er fastgjort direkte til væggen uden at røre skabet fjerner muligheden for at vibrationerne forplanter sig.

Jeg vil tro det kan gøre tricket så du slipper for at molestrere dit skab.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu