recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køling til surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køling til surround

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Ok, men når S10/T10 trækker luften direkte op af forstærkeren vil den varme luft så ikke blive erstattet af den nye køligere luft?

Jo, svaret var mest møntet på at bruge UNNU's egne løsning.

Overvej hvor let luften kan komme ind under forstærkeren.
Hvis du får et varmeproblem, kan du altid sætte højere fødder under forstærkeren, eller lave hul i hylden.

Klaus
Det var en god idé. Jeg har taget hylden ud, så forstærkeren har et helt rum for sig selv. Jeg kunne også bore et hul i bundpladen direkte under forstærkeren. 
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 15:49
Havde jeg så meget plads fandt jeg en hylde og lavede et stort hul under forstærkeren.
Så ville jeg placere hylden 15- 20 cm over bunden af skabet.

Dermed kan der trækkes luft ind bagerst i hullet nedenunder og ind gennem nederste del af frontstoffet.

Luften suges op gennem hullet under forstærkeren og tvinges derfor gennem forstærkeren og ikke rundt om forstærkeren.

S10 vil så skubbe luften ud gennem frontstoffet øverst.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 20:23

Havde jeg så meget plads fandt jeg en hylde og lavede et stort hul under forstærkeren.
Så ville jeg placere hylden 15- 20 cm over bunden af skabet.

Dermed kan der trækkes luft ind bagerst i hullet nedenunder og ind gennem nederste del af frontstoffet.

Luften suges op gennem hullet under forstærkeren og tvinges derfor gennem forstærkeren og ikke rundt om forstærkeren.

S10 vil så skubbe luften ud gennem frontstoffet øverst.

Klaus

Det var en god idé. Jeg kan hæve den ca. 10 cm, mere er der ikke plads til. Jeg kan dog se, at den samlede vægt på blæser og forstærker rammer 14,5-15 kg og UNNU kan bære 12 kg. pr. hylde. 😬

Redigeret af Basknudsen - 27-August-2020 kl. 20:58
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 21:23
Hvis alt går galt, så laver du en hylde selv.

Du napper en 16 mm MDF plade
(Eller 19 mm hvis du vil have kraftigt gods!)

Så skærer du den ud i hyldens størrelse og laver hul i midten til ventilation.

Så laver du klodser på 9 cm bredde og lige så dyb som skabet og stiller dem på højkant ude ved de to sidevægge og ligger hylden ovenpå.

Nu har du en custom hylde der kan bære lige så meget vægt som elementet selv, du kan overfladebehandle den fuldstændigt som du vil og du har en original UNNU hylde i overskud, der ikke er hverken boret eller savet i.

Nå ja - og der er plade nok til at du kan lave en ny hylde, hvis et eller andet går galt ;-)

Klaus

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2020 kl. 18:08

Hvis alt går galt, så laver du en hylde selv.

Du napper en 16 mm MDF plade
(Eller 19 mm hvis du vil have kraftigt gods!)

Så skærer du den ud i hyldens størrelse og laver hul i midten til ventilation.

Så laver du klodser på 9 cm bredde og lige så dyb som skabet og stiller dem på højkant ude ved de to sidevægge og ligger hylden ovenpå.

Nu har du en custom hylde der kan bære lige så meget vægt som elementet selv, du kan overfladebehandle den fuldstændigt som du vil og du har en original UNNU hylde i overskud, der ikke er hverken boret eller savet i.

Nå ja - og der er plade nok til at du kan lave en ny hylde, hvis et eller andet går galt ;-)

Klaus

Det kunne sagtens være en mulighed. Tak for hjælpen, jeg må i gang med at se hvordan jeg får en S10/T10 til landet.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2020 kl. 19:33

Jeg har en Marantz SR5010 som står i et UNNU-møbel 
Jeh har prøvet at Google uden at finde info, er der luft indgangs huller i bunden af apparat? 
Mvh. JørgenT
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2020 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Jeg har en Marantz SR5010 som står i et UNNU-møbel 
Jeh har prøvet at Google uden at finde info, er der luft indgangs huller i bunden af apparat? 
Jeg har lige prøvet at tjekke. Den har nogle riller i langs fronten og bagsiden samt nogle kortere riller ned langs højre/venstre side.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 08:48
Hej igen

Lige en opdatering.

Jeg har skrevet med AC Infinity og de anbefaler ikke en af deres Aircom units med mit setup, men derimod en af deres Airplates. Så nu er jeg i gang med at undersøge det, men det virker som værende noget mere omstændigt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 10:14
Airplate sikrer bare ikke luftflow gennem din forstærker.

Den sørger bare for at der er luftflow gennem dit møbel.

Klaus
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 11:21

Airplate sikrer bare ikke luftflow gennem din forstærker.

Den sørger bare for at der er luftflow gennem dit møbel.

Klaus
Ja, men overvejede om man kunne montere den blæser der suger frisk luft ind, i bunden under receiveren.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2020 kl. 13:14

Ja, men overvejede om man kunne montere den blæser der suger frisk luft ind, i bunden under receiveren.

Det kan man, men husk også at hvis du trykker luft direkte op i receiveren, kommer støvet med samme vej....

Klaus
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu