recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Klipsch vs Arendal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Klipsch vs Arendal

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Klipsch vs Arendal
    Sendt: 09-Juli-2018 kl. 16:39
Hej

Så går med tanken om at købe nogle nye højtalere, som både skal fungere til film men ligeledes til musik.

Jeg har kig på følgende:


eller


Er der nogen herinde som har erfaringer med disse?

mvh

Lars




Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 10:31
Arendal tower spiller kanon godt, absolut de bedste HT jeg har hørt i det prisleje, og et stykke over også. De tæver HT som Dali Rubicon 8 efter min mening, især på dynamisk formåen.
RF-7 kender jeg desværre ikke, men de ser også fede ud!
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 10:47
Jeg læste om en der havde udskiftet en Dali Epicon center med en Arendal 1723 center. Han skrev den var bedre til stemmer og mere dynamisk. Og så til 1/4 af prisen.

Redigeret af Speedloader - 10-Juli-2018 kl. 10:48
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 15:18
Jamen hvis ikke allerede jeg havde et sæt udemærket xtz divine, så kunne jeg sagtens finde og købe Arendal. At de også tæver Epicon på dynamik undrer mig ikke, dog vil jeg sige, at de øvre oktaver er en tak bedre i Epicon 8, de har altså en eller anden magi over deres mellemtone & diskant.
Jeg har en kammerat som har 1723 tower samt deres sub 2, som er ligeså vanvittig imponerende. Så jeg har hørt dem mange gange og iøvrigt også lavet rumkorrektion for ham. Men de lyder rigtig fedt hver gang, tror aldrig jeg ville blive træt af dem. 
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 16:21
Tak for dit svar. Jeg har lyttet til Klipsch RP-450C og RP-280F i dag og må sige jeg er langt fra imponeret. Jeg tvivler på RC-64 III og RF-7 er så meget bedre at jeg bliver tilfreds.
Grunden til jeg overvejer at købe nye højttalere er at min nuværende center (Martin Logan Stage) er svær at integrere.
Men kan være jeg skal prøve med noget MiniDSP DDRC-88A (Dirac) inden jeg afskriver min nuværende center.
Audyssey kan ikke rigtig få has på den så jeg bliver tilfreds.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Tak for dit svar. Jeg har lyttet til Klipsch RP-450C og RP-280F i dag og må sige jeg er langt fra imponeret. Jeg tvivler på RC-64 III og RF-7 er så meget bedre at jeg bliver tilfreds.
Grunden til jeg overvejer at købe nye højttalere er at min nuværende center (Martin Logan Stage) er svær at integrere.
Men kan være jeg skal prøve med noget MiniDSP DDRC-88A (Dirac) inden jeg afskriver min nuværende center.
Audyssey kan ikke rigtig få has på den så jeg bliver tilfreds.

Center HT er tit drilske med og få til og lyde ordentligt hvilket skyldes den typiske placering, for lavt, i tv møbel, og med kraftig 1. refleksion fra tvmøbel eller gulv. Står den ovenpå møbel kan du trække den ud til kanten og evt vinkle den en smule op ad. Derudover er et langhåret tæppe på gulvet også en god idé.
Når det er sagt, er jeg ret sikker på at en Dirac korrektion vil gøre jobbet en del bedre end Audyssey.
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 17:47
Min center står på et møbel så den er i hovedhøjde når jeg sidder i sofaen. Derudover er den vinklet opad og står ca. 40cm fra væggen.

Et tæppe har jeg dog ikke prøvet med endnu. Jeg synes bare at dårligt indspillet materiale hurtigt bliver afsløret, hvor imod da jeg kort havde en miniDSP nanoAVR DL, hjalp det betydeligt på dåse lyden ved dårlige indspilninger.

Er min opfattelse helt hen i vejret?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Min center står på et møbel så den er i hovedhøjde når jeg sidder i sofaen. Derudover er den vinklet opad og står ca. 40cm fra væggen.

Et tæppe har jeg dog ikke prøvet med endnu. Jeg synes bare at dårligt indspillet materiale hurtigt bliver afsløret, hvor imod da jeg kort havde en miniDSP nanoAVR DL, hjalp det betydeligt på dåse lyden ved dårlige indspilninger.

Er min opfattelse helt hen i vejret?
En centerhøjttaler placeret i hovedhøjde, skal da ikke vinkles opad, diskantenheden er jo allerede i bedste lytteposition ( ørehøjde ).
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Min center står på et møbel så den er i hovedhøjde når jeg sidder i sofaen. Derudover er den vinklet opad og står ca. 40cm fra væggen.

Et tæppe har jeg dog ikke prøvet med endnu. Jeg synes bare at dårligt indspillet materiale hurtigt bliver afsløret, hvor imod da jeg kort havde en miniDSP nanoAVR DL, hjalp det betydeligt på dåse lyden ved dårlige indspilninger.

Er min opfattelse helt hen i vejret?

Hehe ja lige nøjagtig "dåselyd" har jeg ofte jeg har oplevet på Center højtalere. Det kan være tidlige refleksioner som der ankommer ude af fase i forhold til den direkte lyd, som du døjer med. Du kan evt prøve med en hulens masse rockwool (stadig i plastik) på gulvet i første refleksions punkt, som du finder med et spejl. Eller i loftet med dobbelt klæpende tape LOL kan også være afstand til bagvæg der skal justeres, eller en højere delefrekvens til sub. Nemmest og finde ud af med Umik & REW. 
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 19:01
Men ja det er også min erfaring at Dirac er god til og fixe den slags. Jeg plejer bare og afprøve alle de andre ting først, da det så ofte resulterer i at der ikke er brug for ret meget korrektion, og evt udgift til Dirac boks kan spares væk + at slutresultatet bliver bedre.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 19:04
Noget andet jeg kom til og tænke på.. sofaborde, lædersofaer og din bagvæg kan også være blandt synderne.
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Min center står på et møbel så den er i hovedhøjde når jeg sidder i sofaen. Derudover er den vinklet opad og står ca. 40cm fra væggen.

Et tæppe har jeg dog ikke prøvet med endnu. Jeg synes bare at dårligt indspillet materiale hurtigt bliver afsløret, hvor imod da jeg kort havde en miniDSP nanoAVR DL, hjalp det betydeligt på dåse lyden ved dårlige indspilninger.

Er min opfattelse helt hen i vejret?
En centerhøjttaler placeret i hovedhøjde, skal da ikke vinkles opad, diskantenheden er jo allerede i bedste lytteposition ( ørehøjde ).

Det er korrekt, men eftersom min center er en elektrostat (dipol) og "kun står 40cm fra væggen, vil reflexionerne være værre hvis jeg ikke vinkler centeren en smule. Det er tydeligt at lyden bliver bedre ved en smule vinkling ift. vinkelret.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu