recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Knitren fra pladespiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Knitren fra pladespiller

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nitram Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-April-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nitram Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Knitren fra pladespiller
    Sendt: 09-April-2019 kl. 13:06
Hej
Jeg er ny pladespiller-ejer og har et spørgsmål. Når jeg afspiller plader høres der en knitren i den ene højttaler. Hvad kan problemet skyldes? Højttaleren fejler ikke noget og pickuppen er ny. Kan det handle om justering af pladespilleren?
På forhånd tak
Mvh Martin
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 15:22
Ikke helt ren plade måske?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Ikke helt ren plade måske?

Flemming

Burde støjen så ikke forekomme i BEGGE højttalere?Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 17:56
Martin,

Hvis støjen kun er i den ene højttaler, bytter du om på højre og venstre kanal fra pladespilleren og ind i forstærkeren.

Flytter “knitren” over i den anden højttaler, er problemet ikke i forstærkeren.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2019 kl. 07:40
Prøv at rokke forsigtigt ved de tynde ledningers tilkobling til pickup'en.

Prøv også forsigtigt at fjerne støv omkring tilkoblingerne.

Der kan typisk opstå dårlige forbindelser der.


Til top
Nitram Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-April-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nitram Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2019 kl. 22:10
Mange tak for svareneSmile Det tilsyneladende den specifikke plade, der er noget galt med, da jeg med andre plader ikke oplever samme problem. 
Har lige et lille tillægsspørgsmål som nu pladespillerejer: Er det normalt at man kan høre pladetallerkenens rotation i pauserne mellem numrene? Der kommer ingen lyd fra pladetallerkenen, når den kører rundt uden plade.
Mvh Martin
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2019 kl. 06:41
Oprindeligt skrevet af Nitram Nitram skrev:

Mange tak for svareneSmile Det tilsyneladende den specifikke plade, der er noget galt med, da jeg med andre plader ikke oplever samme problem. 
Har lige et lille tillægsspørgsmål som nu pladespillerejer: Er det normalt at man kan høre pladetallerkenens rotation i pauserne mellem numrene? Der kommer ingen lyd fra pladetallerkenen, når den kører rundt uden plade.
Mvh Martin

Er det en svag "buldren", du hører? Hvis ja, så er det nok IKKE pladetallerknen, du hører, men blot fordi pickup'en jo rører pladen. Har du ingen Subsonicfilter-knap på din forstærker? Hvis ja, så prøv at slå den til.

Står anlægget tæt på højttalerne? Hvis ja, så prøv at flytte dem længere væk derfra, hvis muligt - eller måske, står pladespilleren for tæt på forstærkeren. Det kan den OGSÅ brumme over! Eller hvis den står ved siden af, så kan transformeren i forstærkeren også give støj. Så kan det hjælpe at flytte pladespilleren over til den anden side af forstærkeren.

Du HAR vel løsnet evt. transportsikring på pladespilleren? Findes NORMALT under pladetallerknen - se brugsforvildningen...

Bare, så andre bedre kan hjælpe...
Hvilken pladespiller?
Hvilken forstærker?


Redigeret af mnielsen - 11-April-2019 kl. 06:46
Til top
GreedyDK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-September-2011
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GreedyDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2019 kl. 09:17
Afhængig af hvilken pladespiller du har (om den er direkte drevet eller via en rem), kan det også være motorstøj du hører.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2019 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Nitram Nitram skrev:

Hej
Jeg er ny pladespiller-ejer og har et spørgsmål. Når jeg afspiller plader høres der en knitren i den ene højttaler. Hvad kan problemet skyldes? Højttaleren fejler ikke noget og pickuppen er ny. Kan det handle om justering af pladespilleren?
På forhånd tak
Mvh Martin
Kan skyldes statisk elektricitet. Man kan købe sig fattig i antistat midler, antistat børster, og antistat måtter. Vinyl afspilning er ikke bare lige..
Til top
Nitram Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-April-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nitram Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2019 kl. 08:28
Det er en svag buldren/torden, så du har nok ret i at det bare en lyden fra pickuppen. Kan man gøre noget ved det. Du nævner subsonicfilter - det har jeg vist ikke på min forstærker (Onkyo R-n 855). Ville det hjælpe med en filtmåtte? Den nuværende måtte er en gummi/blymåtte.
Mvh Martin
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2019 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Nitram Nitram skrev:

Det er en svag buldren/torden, så du har nok ret i at det bare en lyden fra pickuppen. Kan man gøre noget ved det. Du nævner subsonicfilter - det har jeg vist ikke på min forstærker (Onkyo R-n 855). Ville det hjælpe med en filtmåtte? Den nuværende måtte er en gummi/blymåtte.
Mvh Martin

Så skal du nok se i brugsforvildningen. Måske, der er nogen indstillinger i menuen på receiveren?

Har du også set efter evt. transportsikring på pladespilleren, som jeg skrev tidligere? Og hvordan er pladespilleren placeret, i forhold til forstærker og højttalere?


Redigeret af mnielsen - 14-April-2019 kl. 08:34
Til top
Nitram Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 09-April-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nitram Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2019 kl. 09:37
Det er en gammel thorens 320, så ingen transportsikring. Højttaleren står på separat reol 1,5 meter fra pladespiller. Pladespilleren står på fast underlag med filt under. Jeg må finde brugsvejledningenWink
Mvh Martin
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu