Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
dvidebaek
Bruger
Oprettet: 15-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 127
|
Emne: Koble VHS-maskine til 2 TV via antenne-kabel Sendt: 21-Januar-2011 kl. 23:34 |
Hej alle...
Ved godt at spørgsmål omkring VHS kan virke lidt gammel dags! Så håber at nogle af jer recordere-brugere er gamle nok til at huske hvordan sådan en VHS-maskine virker  Mit problem går på at jeg gerne vil have koblet min VHS-maskine til 2 fjernsyn samtidig via antennestikket, så 1. fjernsyn kan se kabel-tv, mens det 2. fjernsyn kan se video. Det jeg har gjort er, at jeg har taget et antennestik og koblet til video'ens TV-ind, og et antennekabel sat til videomaskinens TV-out. Dernæst har jeg splittet signalet via en 2 vejs-splitter. Alle kanalerne går fint igennem, men problemet er at jeg ikke kan finde videomaskinens signal, når jeg laver en kanal-søgning på mit fjernsyn. Skal jeg evt. ind i VHS-maskinens menu og rode rundt eller hvordan kan dette problem løses??
Kan bare huske i de gode gamle dage (ca. 10-12 år siden) hjemme ved mother, at vi havde en VHS-maskine koblet til 4 TV på samme måde som nævnt ovenover. Det virkede sq rigtig godt. kan huske at det altid var mig som holdte video-aftener for klassen, da vi havde denne smarte fremgangs måde. Folk kunne sidde på forskellige værelser og se den samme film, da VHS-maskinen var koblet på via antennestik, som var det en af kanalerne i kabel-tv pakken.
Har læst noget på nettet omkring at man skal slå RF-modulatoren bag på VHS-maskinen fra/til(???). hvordan gøres dette??
Har også læst at nogle VHS-maskiner ikke har en RF-modulator indbygget kan det passe??
Håber det hele giver mening.
Redigeret af dvidebaek - 22-Januar-2011 kl. 00:39
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 00:45 |
Hvad står der i manualen?
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
dvidebaek
Bruger
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 00:54 |
Jeg har desværre ikke manualen til VHS-maskinen. det er en maskine som er gået i arv(+ca. 600 film) fra ham som boede på mit værelse før mig. Mit spørgsmål er jo om det overhovedet i dag kan lade sig gøre, at sende ens VHS-signal ud via antennestikket sammen med de andre kabel-tv kanaler, som man kunne i de gode gamle dage. har vidst læst mig til at kabel-tv distributørerne har anvendt alle UHF-kanalerne  Men jeg vil lige høre jeres mening inden jeg opgiver denne kamp. Kan bare huske det var så dejligt hjemme ved min mor, at en kunne se video, mens en anden og tredje kunne se kabel-tv samtidig.
Vil lige gøre opmærksom på at jeg bor i Aarhus og har den store kabel-tv pakke fra stofa. jeg kører med analogt signal.
Redigeret af dvidebaek - 22-Januar-2011 kl. 00:55
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 01:17 |
Ja, det kan lade sig gøre hvis videomaskinen har RF modulator og den kan indstilles på en kanal som ikke bruges af dit kabel-TV. Hvis der er konflikt med en Stofa kanal, bør du kunne se det ved at en Stofa kanal ser underlig ud når der sendes RF out fra videoen (to signaler blandes på samme kanal).
Så... et check af samtlige Stofa kanaler mens der afspilles fra videoen er en mulig start.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
clausols1
Guld medlem
Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Point: 791
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 03:56 |
Prøv at google din afspiller & sats på at et rart menneske har scannet sin manual :-) Det er værd at bruge 2 min på
|
 |
nesager
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Point: 1854
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 07:32 |
Hej. Ved ikke om du kender denne side,men der kunne måske være det du har brud for
http://diplodocs.dk/
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4118
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 08:35 |
Du skal først finde ud af om VHS maski´nen har en RF modulator. Det er ikke allle der har det. Så skal du husje at du skal søge analogt for evt. at finde din VHS
|
 |
Theilo
Guld medlem
Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 09:00 |
Først kunne det være rart at vide hvad video du har, det kan være man kan ruske lidt rundt i hukommelsen og komme med den rigtige måde at gøre det på.
Hvis rf skal kunne slåes fra gøres det enten i menu eller bagpå hvor antennestikkene er, med en switch.(kommer an på videoens alder)
Bagpå ved antennestikkene var der på nogle video en knap der sender test signal ud, det var en mulighed.
Andre sender en blå skærm ud som testsignal, det gøres i menu.
Du kan også tage det antennekabel der går ind i video og fjerne det, sætte et bånd i maskinen og afspille det og derefter søge på dine tv, så er der ikke noget der forstyrrer, og du burde kunne finde videokanalen.
Theilo
|
 |
dvidebaek
Bruger
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 12:27 |
Hej alle Tak for de svar som er kommet indtil videre. Jeg kan fortælle at den VHS-maskine som skal bruges hedder en samsung sv-80xk. Er lidt i tvivl om den overhovedet har en rf-modulator indbygget. kan dog konstaterer at den sender videosignal ud på kanal 33 der hvor NRK ligger. Så de 2 kanal konflikter med hinanden når kabel-tv er slået til. Så er der nogen kloge hoveder der ved hvordan, eller om man kan, få VHS'en til at skifte til en anden kanal, så den ikke konflikter med nogle kanaler. Kan sige at jeg bor i Aarhus og har den store kabel-tv pakke fra stofa via Aarhus antenneforening. Håber det kan hjælpe folk med at finde en evt. ledig kanal som jeg kan bruge.
|
|
 |
Theilo
Guld medlem
Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
|
Sendt: 22-Januar-2011 kl. 13:33 |
så vidt jeg kan se på deres hjemmeside er kanal 39 og 40 ledig.
På gamle videoer er der en justere skrue bagpå, samme sted som antennestikkene.
Det du kan gøre er at sætte tv på f.eks kanal 39 og så stille på skruen indtil der kommer billede på.
På nyere videoer kan det gøres i menu, kig efter noget i stil med rf out.
Theilo
|
 |
mhv_omjk
Bruger
Oprettet: 10-November-2010
Sted: Odsherred, DK
Point: 159
|
Sendt: 24-Januar-2011 kl. 08:54 |
- Ja og så er det vigtigt lige at tilføje her at det er et analogt RF-signal du skal søge efter på dit TV, og en VHS RF-out ligger gerne mellem UHF-kanal 31 til 40 som andre også har nævnt.
|
mhv_omjk alias Michael Hvidberg
|
 |
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
|
Sendt: 24-Januar-2011 kl. 12:14 |
Alle eller samtlige Video har eller havde vel RF udgang.
De som idag er byggede sammen med en DVD, jer mener de er Uden RF-ugang.
Stofa, Århus og den store pakke, måske der en ledig kanal imellem TVÅrhus og TV3+
Et hint, nogen (billige udgaver) Samsung kommer i RF indstilling ved holde knappen "On" inde, indtil to cifre begynder blinke på displayet. Ved "on" forståes her fra standby, eller hvad det nu hedder, indstille cifrene med program op/ned. Nyt tryk på on giver vel memory. Jeg har selv anvendt dette når Stofa flytter rundt.
Redigeret af moho - 24-Januar-2011 kl. 12:20
|
 |