|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Pongman ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 259 |
![]() Sendt: 27-Marts-2008 kl. 21:18 |
Mit mål er at samle en billig, lydløs og strømbesparende (ifht min desktop) fil/ftp-server. Jeg skal bruge den til arkiv/lager og så opbevare min musik på (bruger MM3 til afspilning så den skal egentlig bare dele en mappe på netværket, ingen server del).
Havde tænkt at sætte det her sammen, da det var det billigste jeg kunne finde: (den må godt være grim, skal ligge under min seng) Cooler Master ATC 630-B21 ASRock P4FSB1333-650 Kingston 1 x 1 GB Vil dette kunne opfylde mine krav ? Har ikke den store indsigt i hvor meget en server kræver da jeg ikke er så meget hardware nørd. Har tænkt at installere linux på den. Kunne også godt bruge en anbefaling på en harddisk-model der ikke larmer så meget :) Redigeret af Pongman - 27-Marts-2008 kl. 21:19 |
|
![]() |
|
harmon ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 07-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 36 |
![]() |
"Green Power" Model fra Western Digital, skulle være meget lydløs og strømbesparende "WD Caviar GP WD5000AACS". Fåes også som 1GB. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=407026
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Lydløs er nok så meget sagt. Specs siger vist 25 dbA, og den vil altid larme mere ved læsning og skrivning. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Nu skrev du strømbesparende... Til dit behov kan en almindelig NAS box måske være tilstrækkelig. Hvis du har brug for mere CPU (til formål som du ikke har angivet), og det stadig skal være strømbesparende, kan du overveje en mini-ITX baseret løsning med VIA C7 CPUs. Der har været et par tråde om dette inden for de sidste par uger. Redigeret af JesperLund - 27-Marts-2008 kl. 22:49 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Pongman ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 259 |
![]() |
Tak for inputtet.
Kigger på de VIA mb's. Som du siger (jesperlund) så er det nok for meget til de behov jeg har beskrevet. Men vil gerne selv kunne vælge hvilke klienter jeg bruger og ikke være bundet af hvilken ftp/media//fil/etc-klient/server NAS producenten har bestemt :) Så vidt jeg kan se er der ikke nogen NAS der tillader at du installerer egen software ? måske jeg har overset noget ? |
|
![]() |
|
Zagadka ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 446 |
![]() |
Umiddelbart tror jeg ikke du finder nogle færdige NAS løsninger der tillader egen software, men eftersom en del af dem er baseret på en UNIX variant findes der muligheder for at gøre det alligevel.
Hvis du vil bygge din filserver fra bunden så er mini-itx bundkortene fra VIA et godt sted at starte. Inspiration kan hentes her. |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for info. Læste lidt om de VIA kort og nu er det bestilt. Så må vi se hvordan det går :)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |