recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kommer 3D til at kræve 1:1 pixelmapning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKommer 3D til at kræve 1:1 pixelmapning?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 957
Direkte link til dette indlæg Emne: Kommer 3D til at kræve 1:1 pixelmapning?
    Sendt: 16-Juni-2009 kl. 13:27
Der er generelt mange forskellige 3D løsninger på vej til både film og spil,
men er der nogen af dem til hjemmebrug der kommer til at kræve 1:1
pixelmapning?
Jeg spørger, da jeg gerne vil vide om det er et argument for at vælge et
FullHD tv fremfor et med 1024x768 der altid vil skalere signalet fra DVD,
BlueRay og PS3.
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 09:35
Jeg vælger at tolke den larmende tavshed som "Nej, sikkert ikke..."
/Peter

LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live
Til top
brr_dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Februar-2004
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 11:44
Du kunne også tolke den som, ingen af delene - det kræver et helt nyt panel med 3D understøttelse....

Mvh,
Brian
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 11:54

Oprindeligt skrevet af brr_dk brr_dk skrev:

Du kunne også tolke den som, ingen af delene - det kræver et helt nyt panel med 3D understøttelse....

Der findes forskellige teknologier der sælges som "3D", men enhver teknologi der tilnærmelsesvist virker, kræver et nyt panel ja. Så som udgangspunkt skal man forvente at éns tv ikke understøtter nogen form for 3D, hvis det ikke specifikt fremhæves. Godt det samme, da det langtfra er standardiseret hvilke typer 3D man rent faktisk kommer til at bruge (om nogen).

Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2007
Point: 1179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 12:12

Jeg har en kammerat som vil vente med at købe tv, da "3d og 3d skærme er ved at være udbredt på mange film og der ikke vil gå lang tid før 3d er en realitet hjemme i stuerne".

Hvad skal man ligge i det? Er det virkelig lige på trapperne?

LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 12:18
Det er klart at nogle af løsningerne kommer til at basere sig på en ny type paneler, men dem må
jeg indrømme at jeg ikke tror på den store fremtid, bortset fra til diverse messer og lign.
Eksempelvis den her fra LG:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=124 5047892

Jeg tænker mere på de løsninger som bl.a. Sony snakker om der kommer til PS3. Det vil ikke give
meget mening at levere noget der ikke kan bruges med enten alle eller en stor del af de paneler
folk har idag. Derfor tænkte jeg så at det eneste krav der kunne være en fællesnævner for disse
løsninger kunne være forbud mod skalering.

Kan i huske de 3D billeder man ofte så for 8-10 år siden, hvor man ved at holde dem i den rette
afstand for øjnene pludselig så et tydeligt 3d billede. Tænk hvis nogen kunne lave den slags i
spil, under forudsætning af at man sad i den rigtige afstand og vinkel til tv'et! Det ville sgu da
være cool, men ret kedeligt at være tilskuer til
/Peter

Til top
pdj1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af Vistrup Vistrup skrev:

Sikkert forskellige definition af "lige på trapperne", men efter min definition:
"NEJ! Langt fra..." Men teknikker der udnytter eksisterende paneler vil jeg tro vi
ser i løbet af 6-12 måneder til fx PS3.
/Peter

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 15:12

Jeg har en kammerat som vil vente med at købe tv, da "3d og 3d skærme er ved at være udbredt på mange film og der ikke vil gå lang tid før 3d er en realitet hjemme i stuerne".

Nogle forventer per automatik at dét de hører om i en nyhedsudsendelse er blevet fremvist som prototype på en eller anden udstilling, er noget der kommer i næste års modeller. Sådan er verden langtfra - man kan argumentere for at der er blevet skreget "3D!" i større eller mindre grad siden 60'erne, men det er her altså ikke endnu. Den tekniske udvikling har fået 3D i vælten igen, fordi det efterhånden er muligt at lave noget der er rimeligt brugbart, men personligt tror jeg at vi om 20 år griner lige så meget ad nutidens 3D teknologier, som vi griner ad rød/grønne plastic-briller i dag. 3D har en lang og sej udvikling at skulle igennem, ikke så meget på display-siden, men på optagesiden. Og spørgsmålet er om det nogensiden kommer til at blive praktisk muligt at optage i 3D generelt. 3D fungerer godt når der er tale om forskellige grader af animationer, men aldrig særligt godt med real-life optagelser. Derfor betragter jeg personligt 3D som en gimmick, der kan være anvendelig som en særlig underholdning en gang imellem, og derfor meget brugbar i biografen, hvor du går hen for at få en særlig oplevelse. Men som medie til almindelig dagligdags kigning, vil jeg påstå at det simpelthen er for upraktisk. Derfor tror jeg at 3D fortsætter med at være noget der lyder voldsomt tiltalende i teorien, men i virkelighedens verden viser sig ikke at være helt så rosenrødt.

At vente med indkøb af tv specifikt fordi man vil vente på 3D, er i mine øjne helt skudt forbi målet. Hvis du køber et nyt tv nu, er det slidt op før der kommer så meget 3D materiale at du ikke kan få din lyst styret ved at gå i biffen ind imellem.

Så er der naturligvis dem der lægger mere vægt på at have noget at prale med som naboen ikke har, end hvor mange timers glæde man rent faktisk får ud af det. Dén gruppe kunder vil givetvis kunne få meget sjov ud af 3D displays. Jeg tror bare der bliver en meget lang periode hvor man kan sidde foran sit lækre 3D tv og overveje hvilken af de 12 film man allerede har set 5 gange hver, man gider se igen.

Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2007
Point: 1179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2009 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Nogle forventer per automatik at dét de hører om i en nyhedsudsendelse er blevet fremvist som prototype på en eller anden udstilling, er noget der kommer i næste års modeller. Sådan er verden langtfra - man kan argumentere for at der er blevet skreget "3D!" i større eller mindre grad siden 60'erne, men det er her altså ikke endnu. Den tekniske udvikling har fået 3D i vælten igen, fordi det efterhånden er muligt at lave noget der er rimeligt brugbart, men personligt tror jeg at vi om 20 år griner lige så meget ad nutidens 3D teknologier, som vi griner ad rød/grønne plastic-briller i dag. 3D har en lang og sej udvikling at skulle igennem, ikke så meget på display-siden, men på optagesiden. Og spørgsmålet er om det nogensiden kommer til at blive praktisk muligt at optage i 3D generelt. 3D fungerer godt når der er tale om forskellige grader af animationer, men aldrig særligt godt med real-life optagelser. Derfor betragter jeg personligt 3D som en gimmick, der kan være anvendelig som en særlig underholdning en gang imellem, og derfor meget brugbar i biografen, hvor du går hen for at få en særlig oplevelse. Men som medie til almindelig dagligdags kigning, vil jeg påstå at det simpelthen er for upraktisk. Derfor tror jeg at 3D fortsætter med at være noget der lyder voldsomt tiltalende i teorien, men i virkelighedens verden viser sig ikke at være helt så rosenrødt.

At vente med indkøb af tv specifikt fordi man vil vente på 3D, er i mine øjne helt skudt forbi målet. Hvis du køber et nyt tv nu, er det slidt op før der kommer så meget 3D materiale at du ikke kan få din lyst styret ved at gå i biffen ind imellem.

Så er der naturligvis dem der lægger mere vægt på at have noget at prale med som naboen ikke har, end hvor mange timers glæde man rent faktisk får ud af det. Dén gruppe kunder vil givetvis kunne få meget sjov ud af 3D displays. Jeg tror bare der bliver en meget lang periode hvor man kan sidde foran sit lækre 3D tv og overveje hvilken af de 12 film man allerede har set 5 gange hver, man gider se igen.

Tak for svar - Det bekræftigede min mistanke.

Man blir jo helt urolig over, at man knap kan købe noget uden det er forældet dagen efter.

3D VILLE dog være fedt, men kun hvis det fungerer godt og uden briller.
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2009 kl. 18:01

3D VILLE dog være fedt, men kun hvis det fungerer godt og uden briller.

"Fungerer godt" og "uden briller" er per definition fysisk umuligt i 3D sammenhæng. 3D virker ved at vise højre og venstre øje to forskellige billeder. Alt andet er noget pseudo-knald der aldrig vil virke. Det har intet med teknologi at gøre, men noget med hvordan dén fysiske verden vi bevæger os rundt i virker. Ellers skal vi over i decideret 3D i ordets egentlige forstand, med et 3D hologram du kan bevæge dig rundt om - og så har vi stadig spørgsmålet, hvordan vil du optage dét? Så 3D uden briller kan du glemme alt om.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu