recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kompakt receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kompakt receiver

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kompakt receiver
    Sendt: 16-Februar-2014 kl. 09:55
Jeg er igang med at udskifte mit "gamle" surround setup og pt en Harman Kardon Receiver BDS 580, med følgende specs:
http://www.harmankardon.dk/harman-kardon-product-detail_dk/hk-bds-580bq230-b2.html

Continuous average power, stereo model65 watts per channel, 20Hz – 20kHz, @ <1.0% THD, both channels driven into 6 ohms
Input sensitivity/impedance (line inputs)250mV/46k ohms
Signal-to-noise Ratio (IHF-A)-90dB

Mine højttalere er Dali Zensor 1 (4 stk) og tilhørende Center, som kører i 6 ohm.

Jeg har kigget på Marantz NR1604:
http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-surround-receiver-marantz-nr1604-receiver-p-1016.html

6 ohm 1 khz 0.7% 2ch: 70 watt

og ligeledes Yamaha RX-S600D:
http://dk.yamaha.com/da/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx-s600d_g/?mode=model

- 6 ohm 0.09% THD 2ch: 60 watt

Harman Kardon AVR 171:
http://www.harmankardon.dk/tl_files/catalog//harman-kardon/Home/Specsheets/Audio%20Video%20Receivers/AVR%20171/Specification%20Sheet%20-%20AVR%20171%20(English).pdf

6 ohm 0.07% 2ch: 100 watt

Fælles for dem er, at de alle er under 13 cm højde som er max. Jeg vil gerne have en receiver der har lidt flere muskler end min BDS 580.
Dog har BDS 580 wifi, hvilket igen er et must da jeg ikke kan trække kabel. Der ved jeg Marantz ikke har, men syntes at have læst man kan tilkøbe en dongle dertil.

Er der nogen der har hørt nogle af de nævnte, eller blot vil knytte en kommentar

Ellers er jeg åben for andre bud?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19841
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 17:59
Hvis 13cm er max, har du så frit rum over den til at komme af med varmen?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
whazz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Februar-2014
Sted: Aalbor, Danmark
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér whazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 18:07
Har nr1504 som er super lækker, og sagtens kan rykke lidt liv i mine klipsch rf-62..
og varme er ik et problem, heller ikke med småt med luft.. :))
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 18:44
Ja så har jeg 6 cm luft og en usb køler kørende derinde..

Mht Marantz, mon ikke der snart præsenteres en 1605? MED WIFI. Forstår ikke det stadig er en feature der ikke er standard på alt efterhånden
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2014 kl. 08:01
Den Marantz NR1604 her, skal spec indikere at den kan afspille mine Zensor 6ohm´s i 5x70 watt?

Eller hvordan tolkes specs?

Min Harman Kardon angiver 5x65watt med alle 5 kanaler kørende i 6 ohm. Men det er harman kardon og jeg har lært at de skriver fuldstændigt det de vil og dermed ikke er til at regne med.
Til top
JoPe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Februar-2014
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JoPe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2014 kl. 14:09
Sådan som jeg forstår de nævnte specifikationer, så er de 70 watt ved 6 ohm målt ved 2 kanaler i drift. Ved 5 kanaler i drift må man nok forvente at antal watt pr. kanal er mindre, da forstærkerens effekt skal deles mellem flere kanaler. Men i praksis tror jeg ikke det er noget man vil bemærke, jeg tror altså ikke at du får problemer med at afspille dine Zensor højttalere på Marantz nr 1604 - der er vist rigelig med "muskler" i den omtalte Marantz receiver, med mindre du altså har brug for at spille ekstremt højt.

Du skriver ikke noget om en subwoofer - har du en aktiv subwoofer kobler på dit system? Det vil nemlig gøre det lettere for receiveren at drive de andre højttalere da den aktive subwoofer har sin egen forstærker. Hvis højttalerne er sat til 'small' i receiveren kan den nemlig være med til at aflaste de andre højttalere, da subwooferen så vil overtage opgaven med at afspille de dybeste bas toner, som er de mest krævende for både receiveren og mindre højttalere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2014 kl. 14:39
Ah ja:-).
Ja jeg har en b&w asw610 ved siden af og den har jo selv forstærker.
Undrer mig over at min h/k står som den afvikler 65 ved 2 ch, mens der står det samme ved 1 kanal og ved alle 5..
Tænker det er noget Bull shit ift alle 5 kanaler kørende ihvertfald;-)
Til top
JoPe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JoPe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2014 kl. 08:33
Ja det ser godt nok lidt underligt ud med de watt specifikationer på Harman/Kardons receivere. En 
receiver har et vist antal watt til rådighed, som i multi-kanal nødvendigvis må deles mellem flere kanaler. Derfor må der blive mindre watt til rådighed pr. kanal i multi-kanal opsætning, end i to-kanal opsætning. Der står ud for antal watt i multi-kanal, at det er målt som to-kanaler - det er jo lidt underligt at stille det op på den måde. Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan H/K vil have at man skal forstå de watt specifikationer - man skal nok tage det de skriver med et vist forbehold.

Nu da jeg kan se at du har Dalis Zensor højttalerserie, så vil jeg lige spørge dig hvordan lydkvaliteten er på de højttalere - specielt centeren Zensor Vokal - jeg overvejer nemlig selv at købe disse højttalere. Hvordan afspiller centeren eksempelvis stemmer/dialoger og oplever du at der er en god sammenhæng mellem fronthøjttalerne og centeren, eksempelvis ved panorering af lyd.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2014 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af JoPe JoPe skrev:

En 
receiver har et vist antal watt til rådighed, som i multi-kanal nødvendigvis må deles mellem flere kanaler. Derfor må der blive mindre watt til rådighed pr. kanal i multi-kanal opsætning, end i to-kanal opsætning.

Der er 2 begrænsende faktorer for watt afgivelsen. Den ene er strømforsyningens formåen, den anden er det enkelte udgangstrins formåen.

Er der (tænkte tal) en 200W forsyning til en 5 kanals forstærker, er der 40W til hver kanal også selvom hvert udgangstrin er på 100W
Er der en 800W forsyning, og hvert udgangstrin er på 100W, kan den kun give 100W per kanal. (500W i alt).

Klaus
Til top
JoPe Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JoPe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2014 kl. 13:38
KlausDM
Tak for den uddybende forklaring omkring watt.

Dit første eksempel med "en 200W forsyning til en 5 kanals forstærker, er der 40W til hver kanal også selvom hvert udgangstrin er på 100W".
Er det ikke det forhold som nogle receiver producenterne udnytter, når de skriver at receiveren har 100 watt i hver kanal i multi-kanal opsætning, men her hentyder de til udgangstrinnet for hver kanal og ikke den kendsgerning at der reelt kun er tale om 40 watt i hver kanal og i praksis får man ikke 100 watt i multi-kanal, eller har jeg misforstået noget?
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2014 kl. 13:48
Det er helt normalt at man med en multikanalforstærker ikke kan levere den fulde effekt i alle kanaler samtidig, men det betyder ikke at man ikke kan have den fulde effekt i en enkelt kanal selv om der er sat mere end een højttaler til. Det er lavet sådan for at spare på strømforsyningen, som er dyr, og fordi man ikke regner med at der er behov for fuld effekt i alle kanaler samtidig.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2014 kl. 13:50
Der er sådan set frit spil til, hvordan producenterne opgiver det.

De fleste opgiver maximal effekt ved kun 2 kanalers drift, idet langt langt de fleste forstærkere har udgangstrin der til sammen er kraftigere end strømforsyningen.
Grunden til at de har det, er at det er sjældent at man vitterligt har brug for fuld effekt i alle kanaler på en gang og at det dermed vil være (nærmest) omsonst at bygge en så kraftig strømforsyning i apparatet - grundet omkostningerne ved at bygge en så kraftig forsyning.

Men læg også mærke til, hvor stor forvrængning effekten er mål ved. Harman kompakten er opgivet ved 1% forvrængning (her klipper forstærkeren hørbart), hvorimod Harman AVR'en er ved 0,07% forvrængning, hvilket ikke er meget højere end udgangstrinnets normale forvrængning. Måler man AVR'en ved 1% forvrængning vil tallet være en del højere.

Klaus
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu