recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kompensation for DR Digitalisering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kompensation for DR Digitalisering

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2012 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Måske en anelse off-topic men er der nogle der kender argumenter for at dr er en påkrævet licensbaseret "service". Kan ikke se hvordan den adskiller sig fra så mange andre af de services vi får igennem skatten. 

Bare et levn for fortiden?

Det var oprindeligt for at kun de få, der havde en radio og senere de få  havde råd til et  "Krøniken" fjernsyn,  skulle betale for 'Statsradiofonien'.

Når man opretholder licensen, er det bla fordi, man meget nødigt vil have DR ind i kortsigtede politiske slagsmål/afpresninger  om at skaffe  mandat nummer 90 til finansloven.

Hele det cirkus, man havde med det gamle meget politiske radioråd omkring  mel-kvaliteten fra Dybbøl mølle, er der vist bred enighed om, ikke var kønt.   
Men også med licens  er der også nu rigeligt krig omkring radio-tv.  Se blot på 'Radio Møller'.

Der er også 'lidt' problemer omkring andre måder at finde pengene til DR på en finanslov, hvor der  mangler 100 milliarder allerede.

Hvis man opkræver  over skatten, vil der ske en vis omfordeling fra  familier/par til enlige, fordi man nu betaler pr. husstand.  Licensen fra firmaer vil nok også forsvinde.

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2012 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis man lavede licensen til en skattebetalt afgift, kunne man sagtens have et fast beløb alligevel, så det er ens for alle.

Nej, det kan man nok ikke - sådan opkræver man ikke skat i Danmark.  Næsten de eneste man evt. kunne ønske at mindske betalingen for er allerede på overførselsindkomst - SU, bistand, ældre-check ol.   Overfører man således licensen til skattebetaling, vil man indløsende reducere disse overførselsindkomster med den forventede besparelse.

Der er allerede forslag  fra 'omkring regeringen' - men bestemt ikke fra mig - om at skære i SU'en  til højtuddannede.

Lars    Smile 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2012 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Hvis man lavede licensen til en skattebetalt afgift, kunne man sagtens have et fast beløb alligevel, så det er ens for alle.

Nej, det kan man nok ikke - sådan opkræver man ikke skat i Danmark.  Næsten de eneste man evt. kunne ønske at mindske betalingen for er allerede på overførselsindkomst - SU, bistand, ældre-check ol.   Overfører man således licensen til skattebetaling, vil man indløsende reducere disse overførselsindkomster med den forventede besparelse.

Der er allerede forslag  fra 'omkring regeringen' - men bestemt ikke fra mig - om at skære i SU'en  til højtuddannede.

Lars    Smile 

Du har ikke hus kan man se. På mit skatteskema er der et fast beløb for ejendomsværdi-skatten, og det kunne der såmænd også godt være for medielicens.

Og så er licensen i øjeblikket halveret for pensionister, og gratis for SU og lærlinge (de er jo sortseereWink)
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2012 kl. 13:20

Lars    Smile 

Du har ikke hus kan man se. På mit skatteskema er der et fast beløb for ejendomsværdi-skatten, og det kunne der såmænd også godt være for medielicens.

Og så er licensen i øjeblikket halveret for pensionister, og gratis for SU og lærlinge (de er jo sortseereWink)

Hvor er det dog dejligt at høre på fordomsfulde gamle mennesker...  Det er faktisk ikke alle på SU der er sortseere!

Pensionister får ikke automatisk halveret licensen, de skal søge om det ifølge hjemmesiden:

Hvem kan få nedsat licens?

Folkepensionister
Er du 65 år og folkepensionist, har du mulighed for at søge om nedsat licens eller fritagelse, hvis du har en personlig tillægsprocent på 100. For at søge om nedsættelse skal du henvende dig til dit pensionskontor eller borgerservice i din kommune. Din tillægsprocent beregner kommunen ud fra din økonomi og den kan ses på din pensionsmeddelelse.

Førtidspensionister
Er du førtidspensionist og tilkendt pension efter reglerne før01.01.2003 kan du få beregnet en personlig tillægsprocent på 100 og søge om nedsat licens. For at søge om nedsættelse skal du henvende dig til pensionskontoret eller borgerservice i din kommune.

Blinde og stærkt svagtseende
Blinde og stærkt svagtseende, som bor alene eller udelukkende sammen med andre blinde eller svagtseende, kan søge om fritagelse for medielicens mod at betale radiolicens i stedet. 

http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/FAQ_Privat/Hvem%20kan%20faa%20nedsat%20licens.htm

Redigeret af db89 - 13-Marts-2012 kl. 13:20
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2012 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Lars    Smile 

Hvor er det dog dejligt at høre på fordomsfulde gamle mennesker...  Det er faktisk ikke alle på SU der er sortseere!

Pensionister får ikke automatisk halveret licensen, de skal søge om det ifølge hjemmesiden:
Så var det bare i min glade ungdom at vi var sortseere. Men det er jo også 100 år siden, og i dag er alle unge bare så retskafne - gu er de da ej!LOLTongue
Til top
tommy21 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Juni-2011
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tommy21 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2012 kl. 13:29
Hold da kæft en omgang Lort, at sige at unge på su er sortseere, så vidt jeg ved er alle der uddanner sig som i ung stort set på SU så det er måske lidt voldsomt at sætte dem ALLE i bås....
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2012 kl. 13:39
Slap dog af, it's a joke LOL
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2012 kl. 13:54
Ka' godt se, at jeg faldt HELT ved siden af i min tid. Tror jeg var den eneste på kollegiet som ikke fik SU men som til gengæld betalte licens
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Dotman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-November-2007
Point: 194
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dotman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2012 kl. 16:38
Hvordan kan det her lade sig gøre, når DR har 100% dækning ifølge DR KONTANTEN? Big smile

Hvorfor bliver tv-signalet dårligere, når der er højtryk?

Ingeniøren 16. marts 2012, 1. sektion, side 2

SPØRG SCIENTARIET

Nicolaj Wium har skrevet til Scientariet: »Her på toppen af Nordsjælland, i Hornbæk, har vi en almindelig tagantenne, og egentlig skulle vi ikke kunne modtage DR2. Det kan vi, når der ikke er højtryk. Det samme er tilfældet for den trådløse netforbindelse. Ved højtryk bliver jeg smidt af så tit, at jeg må trække kabel. TDC er ét stort spørgsmålstegn.
Hvad sker der med signalet ved højtryk?« Jørgen Bach Andersen, professor emeritus, Aalborg Universitet, svarer: »DER ER TALE OM et atmosfærisk fænomen, idet brydningsindekset, tætheden af luften, varierer med højden. Under normale atmosfæriske forhold giver det en svagt nedadgående krumning af radiobølgerne, der modvirker Jordens krumning.
RADIOBØLGERNE KIGGER længere ud end den optiske og geometriske horisont. Man taler om en effektiv jordradius på 4/ 3 af den sande radius.
DET VAR de gode forhold.
DER ER MANGE anormale muligheder, hvor både temperatur, tæthed og fugtighed spiller ind i en variation af brydningsindekset, så det over et område bøjer bølgerne endnu kraftigere, hvor de rammer Jorden, inden de når til Hornbæk.
Andre stråler kan bøjes opad, så de forsvinder ud i verdensrummet.
HVAD DER EKSAKT SKER i spørgerens tilfælde, kan være svært at sige, men det er i hvert tilfælde et resultat af varierende brydningsindeks i højden. Der er desværre ikke meget at gøre ved det, så nyd DR2, når den er der.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu