recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Komprimer film på hdd til dvd størrelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKomprimer film på hdd til dvd størrelse

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bruger Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Komprimer film på hdd til dvd størrelse
    Sendt: 09-Februar-2005 kl. 12:59

Som første step på vejen til en HTPC har jeg anskaffet en Hauppauge Wintv PVR-usb2, da jeg ønsker at HTPC'en skal kunne fungere som en dvd-recorder. Har uden problemer optaget en film fra en af tv-kanalerne.

Nu kommer problemet. Filmen er gemt i .mpg (mpeg2) på harddisken og fylder 5.4 GB, og kan derfor ikke umiddelbart kopieres ned på en dvd. Jeg har ledt efter et program der kan komprimere filmen ned til under 4.7 GB og evt konvertere den til et format således at 'alle' dvd-afspillere kan vise den. Dette uden resutat.

Leder efter et program der er lige så simpelt som det der ligger på dvd-recordere, hvor man optager på harddisken i feks. HQ og derefter komprimere ned til feks SP i forbindelsen med overførslen til DVD. Clonedvd og DVDshrink kan kun konvertere VOB-filer (som jeg ser det).

Er i tvivl om filmen skal konverteres til VOB eller kan direkte kopieres ned i MPEG format.

Er temmelig afgørende for om HTPC'en bliver til noget lige nu.

Til top
erimads Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2005 kl. 13:29

Hej bruger.

Ulead Moviefactorý kan lave et DVD-Video layout af en MPEG fil på op til ca. 8,5GB til HD som derefter kan kryppes med DVDscrink bliver de større er der et problem som jeg heller ikke har kunnet løse jeg har nogle som er på ca. 10GB, 4 timer fra et VHS bånd som jeg gerne ville have ned på en DVD nogle der kan hjælpe der ?

/Erik



Redigeret af erimads
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2005 kl. 14:12

Jeg bruger samme metode som Erimads, dog med Tmpgenc DVD Author i stedet for Ulead Moviefactory.  Begrænsningen er dog den samme, ca. 8,5 GB.  Hvis de f.eks. 10 GB skal krympes til DVD størrelse er man derfor nødt til at konvertere MPEG filen om til en bitrate der svarer til ca. 4,3 GB med en god MPEG encoder og derefter køre den ny fil igennem Moviefactory eller Tmpgenc DVD Author. Hele denne proces er meget tidskrævende. Det bedste vil dog være fra starten kun at optage i et format, så man er sikker på filen ikke bliver over de ca. 8,5 GB. Jeg mener det er at skyde gråspurve med kanoner at optage et 4 timers VHS bånd i en kvalitet der fylder ca. 10 GB. VHS er den dårligste videokilde overhovedet og kræver slet ikke så meget plads for at billedkvaliteten ikke forringes. Brug en opløsning på 352x576 og en bitrate på 2500-3500 Kbit/s. Dette svarer til 1,2 - 1,6 GB pr. time, og du vil med garanti ikke kunne se forskel på original og kopi.

Jeg glemte lige, til Erimads, hvis du vil have de 10 GB over på DVD kan du dele filen i 2 og køre den over på 2 skiver. Delingen kan foretages med ethvert videoredigeringsprogram, jeg selv foretrækker Womble.

Flemming

 



Redigeret af fltk
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2005 kl. 14:16

Hej bruger,

Hvis MPEG optagelsen ér i DVD format, vil et program som TMPGEnc DVD Author kunne danne en DVD struktur med optagelsen - som efterfølgende kan tages gennem DVD Shrink (DVD Author tillader 'uendelig' størrelse af den resulterende DVD Video struktur).

Alternativt findes der freeware programmer der kan klare det samme (men lidt mindre visuelt = mere omstændigt). F.eks. værktøjet dvdauthor der også kan  danne en DVD Video struktur som efterfølgende kan køres gennem DVD Shrink. Alternativt findes ReJig (som iøvrigt ikke er blevet opdateret længe) som burde kunne klare hele processen med både at danne DVD Video struktur og transformere til passende størrelse - evt. ved hjælp af parametre.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
erimads Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2005 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej bruger,

Hvis MPEG optagelsen ér i DVD format, vil et program som TMPGEnc DVD Author kunne danne en DVD struktur med optagelsen - som efterfølgende kan tages gennem DVD Shrink (DVD Author tillader 'uendelig' størrelse af den resulterende DVD Video struktur).

Hej Lars.

TMPGEnc DVDAuthor kan heller ikke behandle større MPEG filer end de ca. 8,5GB men jeg har et COMMAND promt program 'ffmeg.exe' som kan lave bitrate konvertering på en MPEG fil. Ikke specielt hurtig ca. 30MB i minuttet ved konvertering fra 6000kb til 4000kb.

/Erik

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2005 kl. 21:15

Oprindeligt skrevet af erimads erimads skrev:

TMPGEnc DVDAuthor kan heller ikke behandle større MPEG filer end de ca. 8,5GB men jeg har et COMMAND promt program 'ffmeg.exe' som kan lave bitrate konvertering på en MPEG fil. Ikke specielt hurtig ca. 30MB i minuttet ved konvertering fra 6000kb til 4000kb.

Jeg har nu aldrig selv brug så store kilde-filer, men det undrer mig dog at der skulle være denne begrænsning. Jeg har selv skabt DVD Video strukturer der var større end 8.5GB med TMPGEnc DVD Author, så begrænsningen må være i indlæsningen af MPEG optagelsen.

Har du prøvet at opdele MPEG filen i mindre bidder og samle dem i TMPGEnc DVD Author? (f.eks. Cuttermaran, TMPPGEnc MPEG Editor eller Dikumciser kan opdele optagelsen). Alternativt kan freeware programmet dvdauthor måske bruge større filer?!?

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
erimads Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2005 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Jeg har nu aldrig selv brug så store kilde-filer, men det undrer mig dog at der skulle være denne begrænsning. Jeg har selv skabt DVD Video strukturer der var større end 8.5GB med TMPGEnc DVD Author, så begrænsningen må være i indlæsningen af MPEG optagelsen.

Har du prøvet at opdele MPEG filen i mindre bidder og samle dem i TMPGEnc DVD Author? (f.eks. Cuttermaran, TMPPGEnc MPEG Editor eller Dikumciser kan opdele optagelsen). Alternativt kan freeware programmet dvdauthor måske bruge større filer?!?

/Lars

Hej Lars.

Det forstår jeg ikke rigtig. Jeg har prøvet med 2 MPEG filer som hver for sig er mindre end 8.5GB men tilsammen er større. Programmet stopper med en fejl ved 8.5GB den størrelse der kan være på en DUAL layer DVD og skriver at det er for stort til et standard DVD layout, selvom jeg før den starter har svaret at den skal ignore den fejl.

/Erik

 

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2005 kl. 11:05

Oprindeligt skrevet af erimads erimads skrev:

Det forstår jeg ikke rigtig. Jeg har prøvet med 2 MPEG filer som hver for sig er mindre end 8.5GB men tilsammen er større. Programmet stopper med en fejl ved 8.5GB den størrelse der kan være på en DUAL layer DVD og skriver at det er for stort til et standard DVD layout, selvom jeg før den starter har svaret at den skal ignore den fejl.

Hmmm... jeg kan tage fejl. Mener blot at jeg har haft strukturer på mere end de 8.5GB.

Jeg vil prøve at se om jeg får tid til at teste i aften - og lade dig vide resultatet (og versionen af DVD Author).

Jeg får selvfølgelig advarslen om, at resultatet er for stort til DVD mediet, men vælger blot 'ignore' til dialogen.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2005 kl. 11:08

Som jeg skrev i min tidligere tråd er begrænsningen på ca. 8,5 GB også i Tmpgenc DVD Author (version 1.6).

Flemming

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2005 kl. 12:10

Ifølge Pegasys' FAQ burde der ikke være nogen begrænsning - dog nævnes en max. størrelse på 9.4GB til DVD.

Se ITEM 182 i FAQ'en.

Jeg er selvfølgelig slet ikke overbevist eftersom I nu er to der har set samme begrænsning (men jeg vil da prøve alligevel )

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2005 kl. 21:32

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Som jeg skrev i min tidligere tråd er begrænsningen på ca. 8,5 GB også i Tmpgenc DVD Author (version 1.6).

Så fik jeg tid til at teste (nu man alligevel er indespærret pga. vejret).

Jeg må glæde mig over at jeg ikke har opgraderet til DVD Author v.1.6. Har netop dannet en 12.5GB DVD Struktur med v. 1.5.20.62 uden problemer. DVD'en består af 5 titler (tracks - 4 afsnit af Krøniken og en film) og kan afspilles uden problemer (med PowerDVD).

Måske Pegasys under implementationen af Double Layer (8.5GB) understøttelse har måtte indlægge en begrænsning - v 1.5 understøtter jo ikke DVD+R9 medier. Det ser ud til at jeg har fundet en grund til at glæde mig over at jeg (endnu) ikke har en Double Layer brænder

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2005 kl. 23:13
Min version er 1.5.11.37 og jeg glæder mig over at jeg har købt en dl-brænder for så kan jeg bruge v. 1.5.11.37 til at lave store projekter. Jeg får naturligvis en advarsel om at størrelsen er mere end hvad der kan være på en single layer dvd. Den ignorerer jeg - kører projekter igennem og brænder med noget software (Nero) der understøtter dl-brænding. Voila 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu