Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Thyge
Bruger
Oprettet: 01-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 162
|
Emne: Kontrastværdi, snot fra kanel?! Sendt: 17-December-2008 kl. 23:40 |
Jeg har mange gange undret mig over opgivne kontrastværdier, som bare måned for måned bliver overgået som der kommer nye modeller på markedet.
Hvis jeg tager udgangspunkt i min egen InFocus X9, så har den et opgivent kontrastforhold på 2500:1. Langt fra imponerende tal i sammenligning med hvad man ellers ser. Men jeg synes den har et rigtig flot og skarpt billede, selvom det naturligvis fås bedre.
Nu sad jeg så lige og læste en test af Sonys nye VPL-HW10 som er opgivet til 30.000:1 - sindssyg forskel fra min, men i testen står så: "In measuring our test unit, the HW10 registered 416:1 ANSI contrast"... Øhh???
Lidt længere nede i testen: "By comparison, the Mitsubishi HC7000 measured 409:1, and the Panasonic AE3000 measured 443:1". HC7000 er opgivet til 72.000:1 og AE3000 til 60000:1 af producenterne.
Hvad er det lige man skal bruge tallene til så, og hvad kan man regne med? For der er vel ingen tvivl om, at en høj kontrast er en vigtig forudsætning for et krystalskarpt billede. Er der nogen der kan give en rimelig forklaring?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
mowa
Super bruger
Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
|
Sendt: 18-December-2008 kl. 00:29 |
Thyge skrev:
Jeg har mange gange undret mig over opgivne kontrastværdier, som bare måned for måned bliver overgået som der kommer nye modeller på markedet.
Hvis jeg tager udgangspunkt i min egen InFocus X9, så har den et opgivent kontrastforhold på 2500:1. Langt fra imponerende tal i sammenligning med hvad man ellers ser. Men jeg synes den har et rigtig flot og skarpt billede, selvom det naturligvis fås bedre.
Nu sad jeg så lige og læste en test af Sonys nye VPL-HW10 som er opgivet til 30.000:1 - sindssyg forskel fra min, men i testen står så: "In measuring our test unit, the HW10 registered 416:1 ANSI contrast"... Øhh???
Lidt længere nede i testen: "By comparison, the Mitsubishi HC7000 measured 409:1, and the Panasonic AE3000 measured 443:1". HC7000 er opgivet til 72.000:1 og AE3000 til 60000:1 af producenterne.
Hvad er det lige man skal bruge tallene til så, og hvad kan man regne med? For der er vel ingen tvivl om, at en høj kontrast er en vigtig forudsætning for et krystalskarpt billede. Er der nogen der kan give en rimelig forklaring? |
On:off kontrast er sædvanligvis det der opgives. Det er simpelthen forskellen i lysstyrke på et helt sort billede og et helt hvidt billede. On-off-kontrast kan forbedres markant ved brug af dynamisk iris (benyttes ofte af LCD-projektorer som har en ægte (native) on-off-kontrast uden brug af iris på typisk 2-6000:1), men det giver en ulempe da der bliver pillet ved signalet for at kompensere for det lavere lysniveau - det er desværre lidt synligt. Bedste "rigtige" on-off kontrast blandt digitale projektorer leveres af DiLA (f.eks. JVC) og SXRD (Sony). ANSI-kontrast måles ved et skakternet billede vises - et antal sorte og hvide felter. Man måler så forskellen i lysstyrke mellem sorte og hvide felter. Hér hjælper en dynamisk iris ikke. Årsagen til at ANSI-kontrast er væsentligt lavere end on-off er at der altid kommer noget lys ved siden af det hvide, så det sorte bliver mindre sort. Det skyldes blandt andet panelet/panelerne, "ujævnheder" i hele lysvejen og begrænsninger i objektivet, og ikke mindst rummet - har man hvide vægge, bliver lyset fra lærredet reflekteret til væggene, og fra væggene tilbage til lærredet - og så videre. God on-off-kontrast giver flot sort i mørke scener, god ANSI-kontrast giver god billeddybde i lyse scener. DLP-projektorer er førende på ANSI-kontrast (dog er de nye generationer af LCD og DiLA/SXRD blevet en del bedre på dette punkt), DiLA/SXRD er klart førende på ægte on-off-kontrast.
Redigeret af mowa - 18-December-2008 kl. 00:32
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 18-December-2008 kl. 00:58 |
Thyge skrev:
Hvad er det lige man skal bruge tallene til så, og hvad kan man regne med? |
Hvem har sagt du skal bruge dem?
Thyge skrev:
For der er vel ingen tvivl om, at en høj kontrast er en vigtig forudsætning for et krystalskarpt billede. |
Nej. Eksempelvis ISF har kontrasten som allerøverste punkt på listen over hvor vigtige forskellige faktorer er for billedkvaliteten, over ting som skarphed og farveægthed. Men ved DU hvor meget kontrasten skal være for at være "høj"?
|
Thyge
Bruger
|
Sendt: 18-December-2008 kl. 16:46 |
AV Precision skrev:
Thyge skrev:
Hvad er det lige man skal bruge tallene til så, og hvad kan man regne med? |
Hvem har sagt du skal bruge dem? |
I min tro på at det er vigtigt for at opnå et skarpt billede, samt at producenterne over en bred kam markedsfører deres projektorer på: 1. opløsning, 2. kontrast, 3. lumens. Kig bare på de bannere der kører øverst på siden. Derfor.
AV Precision skrev:
Thyge skrev:
For der er vel ingen tvivl om, at en høj kontrast er en vigtig forudsætning for et krystalskarpt billede. |
Nej. Eksempelvis ISF har kontrasten som allerøverste punkt på listen over hvor vigtige forskellige faktorer er for billedkvaliteten, over ting som skarphed og farveægthed. Men ved DU hvor meget kontrasten skal være for at være "høj"? |
Nej. Jeg spørger fordi jeg er uvidende på feltet, men har en idé om at det er væsentligt. Hvor meget skal den være for at være god nok til at indgå i dit sortiment?
Jeg bliver forvirret over tallene og begreberne på min egen PJ er opgivet til 2500:1 og en anden er opgivet til 72000:1. Ingen tvivl om at der er forskel på det billede de kan levere, men 28 gange...
Yderligere bliver jeg forvirret når snakken falder på brug af filtre til at opnå bedre kontrast og sortniveau, og har derfor også spurgt (i en anden tråd) efter mening/erfaring på dette felt blandt forummets erfarne brugere, som dig selv.
|
Thyge
Bruger
|
Sendt: 18-December-2008 kl. 17:16 |
mowa skrev:
On:off kontrast er sædvanligvis det der opgives. Det er simpelthen forskellen i lysstyrke på et helt sort billede og et helt hvidt billede. On-off-kontrast kan forbedres markant ved brug af dynamisk iris (benyttes ofte af LCD-projektorer som har en ægte (native) on-off-kontrast uden brug af iris på typisk 2-6000:1), men det giver en ulempe da der bliver pillet ved signalet for at kompensere for det lavere lysniveau - det er desværre lidt synligt. Bedste "rigtige" on-off kontrast blandt digitale projektorer leveres af DiLA (f.eks. JVC) og SXRD (Sony).
ANSI-kontrast måles ved et skakternet billede vises - et antal sorte og hvide felter. Man måler så forskellen i lysstyrke mellem sorte og hvide felter. Hér hjælper en dynamisk iris ikke. Årsagen til at ANSI-kontrast er væsentligt lavere end on-off er at der altid kommer noget lys ved siden af det hvide, så det sorte bliver mindre sort. Det skyldes blandt andet panelet/panelerne, "ujævnheder" i hele lysvejen og begrænsninger i objektivet, og ikke mindst rummet - har man hvide vægge, bliver lyset fra lærredet reflekteret til væggene, og fra væggene tilbage til lærredet - og så videre.
God on-off-kontrast giver flot sort i mørke scener, god ANSI-kontrast giver god billeddybde i lyse scener. DLP-projektorer er førende på ANSI-kontrast (dog er de nye generationer af LCD og DiLA/SXRD blevet en del bedre på dette punkt), DiLA/SXRD er klart førende på ægte on-off-kontrast.
|
Tusinde tak for forklaringen, Mowa. Er din erfaring at man kan regne med de opgivne on-off kontrastværdier, eller er det pumpede tal?
Jeg synes ikke jeg kan huske at have set opgivne tal på ANSI-kontrast, udover fra deciderede produkttest, hvor der er foretaget målinger. Det er vel ellers ikke helt uvæsentligt for at skabe dynamiske billeder?
|
mowa
Super bruger
Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
|
Sendt: 19-December-2008 kl. 01:07 |
Thyge skrev:
mowa skrev:
On:off kontrast er sædvanligvis det der opgives. Det er simpelthen forskellen i lysstyrke på et helt sort billede og et helt hvidt billede. On-off-kontrast kan forbedres markant ved brug af dynamisk iris (benyttes ofte af LCD-projektorer som har en ægte (native) on-off-kontrast uden brug af iris på typisk 2-6000:1), men det giver en ulempe da der bliver pillet ved signalet for at kompensere for det lavere lysniveau - det er desværre lidt synligt. Bedste "rigtige" on-off kontrast blandt digitale projektorer leveres af DiLA (f.eks. JVC) og SXRD (Sony).
ANSI-kontrast måles ved et skakternet billede vises - et antal sorte og hvide felter. Man måler så forskellen i lysstyrke mellem sorte og hvide felter. Hér hjælper en dynamisk iris ikke. Årsagen til at ANSI-kontrast er væsentligt lavere end on-off er at der altid kommer noget lys ved siden af det hvide, så det sorte bliver mindre sort. Det skyldes blandt andet panelet/panelerne, "ujævnheder" i hele lysvejen og begrænsninger i objektivet, og ikke mindst rummet - har man hvide vægge, bliver lyset fra lærredet reflekteret til væggene, og fra væggene tilbage til lærredet - og så videre.
God on-off-kontrast giver flot sort i mørke scener, god ANSI-kontrast giver god billeddybde i lyse scener. DLP-projektorer er førende på ANSI-kontrast (dog er de nye generationer af LCD og DiLA/SXRD blevet en del bedre på dette punkt), DiLA/SXRD er klart førende på ægte on-off-kontrast.
|
Tusinde tak for forklaringen, Mowa. Er din erfaring at man kan regne med de opgivne on-off kontrastværdier, eller er det pumpede tal?
Jeg synes ikke jeg kan huske at have set opgivne tal på ANSI-kontrast, udover fra deciderede produkttest, hvor der er foretaget målinger. Det er vel ellers ikke helt uvæsentligt for at skabe dynamiske billeder? |
Tallene er næsten altid pumpede - på den måde, at de er målt på en ukalibreret projektor med de mest hidsige indstillinger, som man aldrig kunne drømme om at bruge i virkeligheden. Jeg vil mene at en god projektor skal have et ægte (native) on-off-kontrastniveau på omkring 1:4-5000 for at give et tilfredsstillende sortniveau (ikke dermed sagt at jeg ikke gerne vil have det bedre), men det er en ret individuel vurdering. Desværre er det også ret individuelt hvilke resultater de forskellige anmeldere får ved on-off kontrastmåling af samme projektor. :) ANSI-kontrasten skal gerne være høj, men jeg tror sagtens jeg kan leve med det en Epson TW2000 kan præstere, hvilket er lidt mindre end de nyeste 1080p LCD-modeller, men jeg må indrømme at en DLP gør det bedre - der er mere dynamik, desværre kan jeg ikke klare regnbueeffekten som en 1-chips DLP laver. Jeg har desværre hvide vægge, men på trods af det er billedet ganske hæderligt - i et ideelt setup med mørke vægge, vil det være klart bedre. ANSI-kontrast er noget svært noget at måle, og det kan kun gøres sammenligneligt, hvis rum og lærred er ens, så jeg tror de fleste er tilbageholdende med at offentliggøre målinger.
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 20-December-2008 kl. 01:11 |
Thyge skrev:
I min tro på at det er vigtigt for at opnå et skarpt billede, samt at producenterne over en bred kam markedsfører deres projektorer på: 1. opløsning, 2. kontrast, 3. lumens. Kig bare på de bannere der kører øverst på siden. Derfor. |
I den forbindelse kan jeg jo ikke gøre mig selv mere hellig end alle andre, jeg har også brug for markedsføring som folk lægger mærke til... Men kontrast er vigtigt. Hvad der står på papiret er derimod ikke vigtigt.
Thyge skrev:
Nej. Jeg spørger fordi jeg er uvidende på feltet, men har en idé om at det er væsentligt. Hvor meget skal den være for at være god nok til at indgå i dit sortiment? |
Høj nok til at levere et godt billede.
Min pointe var at folk vurderer om kontrasten er høj eller lav, ud fra hvilke tal de andre projektorer har, ikke på om kontrasten ER høj eller lav. Meget få ved hvordan de skal oversætte tallene, det er bare nogle intetsigende tal hvor man forventer at mere er bedre. Det gælder iøvrigt ikke kun kontrasten. Det værste eksempel er at man er begyndt at reklamere med farverum som et procent-tal i forhold til NTSC, underforstået at jo højere tal jo bedre. Det er den mest intetsigende og potentielt mest misvisende specifikation overhovedet, som selv HVIS man forstår hvad det går ud på, er komplet ubrugelig. 99,999% af forbrugerne fatter ikke en meter af hvad dén specifikation betyder, men 112% er jo bedre end 92%, ikke?
Thyge skrev:
Jeg bliver forvirret over tallene og begreberne på min egen PJ er opgivet til 2500:1 og en anden er opgivet til 72000:1. Ingen tvivl om at der er forskel på det billede de kan levere, men 28 gange... |
Præcis, der er forskel, men nej ikke 28 gange. Forskelle i kontrast opfører sig logaritmisk. Der er større subjektiv forskel på 1000:1 og 2000:1, end der er på 2000:1 og 4000:1. Men det værste er at du kan opleve situationer hvor kontrasten i praksis opleves bedre på dén der er opgivet til 2500:1, end på den der er opgivet til 72.000:1! Derfor: Glem tallene. Hvis folk spørger mig hvor meget kontrasten er på de forskellige projektorer i mit sortiment, så er jeg som regel nødt til at slå det op, hvis jeg vil være sikker på at give et korrekt svar - det interesserer mig ganske enkelt ikke. Det der interesserer mig er slutresultatet.
Redigeret af AV Precision - 20-December-2008 kl. 01:15
|