recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Konvertere filmfiler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Konvertere filmfiler

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Sannes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2019
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sannes Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Konvertere filmfiler
    Sendt: 28-August-2022 kl. 11:17
Hejsa
Jeg vil gerne konvertere nogle videofiler, så jeg jeg kan afspille dem på mit tv.
Findes der et godt program, som er supernemt (måske endda gratis) til dette formål? Jeg skal konvertere mp4 til mkv.
Til top
S.K Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2015
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 11:47
Jeg bruger Makemkw, kan klart anbefales 
Mvh. Søren
Til top
Sannes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2019
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sannes Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 11:57
Tak, men den vil ikke hente min mp4-filer
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Hejsa
Jeg vil gerne konvertere nogle videofiler, så jeg jeg kan afspille dem på mit tv.
Findes der et godt program, som er supernemt (måske endda gratis) til dette formål? Jeg skal konvertere mp4 til mkv.


Hvorfor konvertere? Dit TV kan højst sandsynligt afspille MP4, og MKV er ikke et format, men blot en container hvor audio og videofilerne beholder deres oprindelige format. Du har sandsynligvis blot brug for at muxe audio, video og eventuelle undertekster til én fil. Her vil jeg anbefale MKVToolNix https://www.videohelp.com/software/MKVToolNix. Det tager blot få sekunder at muxe f.eks. en film.

Flemming




Redigeret af fltk - 28-August-2022 kl. 12:03
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Sannes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2019
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sannes Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 12:14
Jeg har prøvet at lægge mp4-filen på usb og afspille på TVet. Men jeg kan kun høre lyden. Jeg har tidl. konverteret til mkv og det virkede. Derfor valgte jeg dette format. 

Programmet er ikke gratis, så jeg kan ikke lige prøve det af


Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:


Programmet er ikke gratis, så jeg kan ikke lige prøve det af




Hvilket program?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Sannes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2019
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sannes Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 13:00
Makemkv er ikke gratis.
Jeg har prøvet MKVtoolnix. Jeg har fået det til at virke delvist. Min PC kan afspille filene, men TVet vil ikke. Kun lyden kommer med over: Hvad gør jeg mon galt?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 13:04
MakeMKV er gratis så længe det er i beta. Det har det været i en evighed. Der lægges regelmæssigt nye betanøgler i denne tråd.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 13:30
Prøv om det er nok at omdøbe mp4 til m4v.
Venlig hilsen
KB
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Sannes Sannes skrev:

Jeg har prøvet at lægge mp4-filen på usb og afspille på TVet. Men jeg kan kun høre lyden. Jeg har tidl. konverteret til mkv og det virkede. Derfor valgte jeg dette format.

Som udgangspunkt kunne det være rart at vide hvad du har som lydcodec på din originale fil? Er det et codec dit TV ikke kan decode, kan du nøjes med at omkode lyden, det går sindsygt hurtigt og du bevarer så i det mindste den originale videokvalitet.

Der findes sikkert nogle GUI programmer derude der kan det (andre kan sikkert fortælle hvilke)

Men ellers er det også hurtigt gjort med FFMPEG (den metode jeg kender), hvor du f.eks kan angive en kommandolinje ala:

"ffmpeg -hide_banner -hwaccel nvdec -i navn_paa_din_inpufil.mp4 -vcodec copy -rc-lookahead 250 -acodec flac -compression_level 12  "C:\din_mappe\dit_filnavn.dit_tvs_fortrukne_contaioner"

Noter:
Du skal blot downloade FFmpeg og lægge FFMPEG filen i samme folder som den fil du vil konvertere, åbne en kommandoprompt og pege den til mappen med filen der skal konverteres og så skrive kommandoen i kommandoprompt - Er det for overvældende, så må du vente på at nogle kan pege på en GUI hvor man kan nøjes med at reencode lyd men ikke video.

"-hwaccel nvdec" - Er hvis kun hvis man har nvidia GPU og er egentligt ikke så relevant når der slet ikke skal omkodes video

"dit_tvs_fortrukne_contaioner" kan så være alt muligt f.eks ".mkv" eller ".mp4" som de mest brugte (obs ".mp4" container virker ikke med flac). Du angiver lydkodec med kommandoen: "-acodec" som i ovenstående eksempel med FLAC: "-acodec flac -compression level 12" ...forudsat at dit TV altså kan dekode flac. - Så er du sikker på ikke at tabe lydkvalitet.

Andre lydcodec er f.eks. AAC (som dit TV burde kunne dekode) som ville være "-acodec aac -b:a 640k [hvor 640k er bitraten] 
og Dolby Digital som er: "-acodec ac3 -b:a 768k" [hvor 768k er bitraten]
eller LAME MP3: "-acodec libmp3lame -qscale:a 1" (variabel bitrate)

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Prøv om det er nok at omdøbe mp4 til m4v.


Også en god ide at forsøge. I forlængelse af det kan du også se om det hjælper dit TV bare at remuxe filen, hvis det er selve containeren og ikke codecet TV'et har problemer med, hvilket ville være: 

""ffmpeg -hide_banner -hwaccel nvdec -i navn_paa_din_inpufil.mp4 -vcodec copy -rc-lookahead 250 -acodec copy "C:\din_mappe\dit_filnavn.dit_tvs_fortrukne_contaioner"

...Så bevarer du original kvalitet på både lyd og video Smile

Redigeret af TBC1 - 28-August-2022 kl. 16:20
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Sannes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juni-2019
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sannes Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 18:35
Jeg har desværre ikke kunnet bruge jeres gode råd. Det blev lidt for teknisk for mig. Men jeg fandt et program der hedder Handbrake, som kan lave både mp4 og mkv- filer, som jeg kan afspille på mit TV. Jeg ved ikke, hvad der er specielt ved dette program, men det VIRKERT!

Tak igen for hjælpen
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2022 kl. 19:30
Det var så det næste jeg ville have anbefalet Jeg bruger det også engang imellem.

Jo længere mod højre slideren inde under Video-fanen er, jo mindre kvalitet smides der væk i konverteringen. Kommer man for langt over smider den tilsyneladende mere data på
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu