recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopi og opsætning af Synology NAS tips og triks
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKopi og opsætning af Synology NAS tips og triks

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Emne: Kopi og opsætning af Synology NAS tips og triks
    Sendt: 09-Juni-2010 kl. 18:42
På baggrund af jeg jeg har købt mig en ny NAS Synology ds1010+ laver jeg denne tråd for at udveksle erfaringer mht opsætning kopiering osv af disse NAS.

min eksisterende NAS er en ds409+ med 4stk 2tb diske på i en raid5 opsætning med ca. 5,3tb lager ialt, og nyeste system 2,3etellerandet

min nye NAS er en ds1010+ med 5 stk 2tb diske sat op i standard konfiguration hvilket giver ca. 7,3tb lager ialt.

Jeg vil gerne lave opsætning sådan at min nye ds1010+ overtager rollen for min ds409+ således jeg undgår at ændre opsætning på mine computere nmt osv.

Min NAS blev færdig med at checke pariteten inat og jeg har så slået netbackup funktionen til på ds1010+ og har nu sat min ds409+ til at lave en komplet backup af alle drev + photostation, dernæst har jeg taget en backup af systemsettings på min ds409+

når nu netbackuppen er færdig fjerner jeg ds409+ fra sin faste ipadresse og slår ddns fra i den, herefter vil jeg indlæse sikkerhedskopien af indstillingerne fra min ds409+ over på min ds1010+, herved håber jeg at efter genstart starter den så op med alle mine sædvanlige og tilpassede indstillinger og på den rigtige lokale ipadresse.

Herefter vil jeg gendanne netværkssikkerhedskopien af alle drev og photostation ovre på min ds1010+.
Jeg håber på denne måda at lave en opsætning som i princippet kan tage vare på sig selv, og de derved selv kan sørge for at data og rettigheder ender op som de var.

Men det vil tiden jo vise om det er nemmeste løsning, men jeg vælger denne løsning da jeg starter op med nye raiddiske på min ds1010+, ellers er det faktisk muligt at flytte diskene fra en ældre synology NAS over i en ny uden at skulle flytte dataen det kan man læse mere om her http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_Migrate_between_Synology_Systems

status er at pt står den og netværkskopierer fra ene nas til den anden med ca. 30.000 kb/sec, og min ds1010+ belaster cpu med ca. 20% og ram med 10%, så slider min ds409+ lidt mere.. cpu på 85% og ram på ca. 20%.

ved netværksbackuppen har jeg ikke valgt hverken komprimering eller kryptering da dette ikke synes nødvendigt på lokalnetværket og blot vil æde af resourcerne.

Når det hele kører er min plan at lave en komplet formattering af min gamle, også med raid5 som ændres til standard, også bliver den target for en krypteret netværkskopi hvor den laver det store læs på lokalnetværket, også flytter jeg den til en fysisk anden adresse hvor den kan lave små daglige opdateringer af den store krypterede backupfil, så skulle sikkerheden vist være i den bedre ende.

Mvh

René
Til top
kfcofir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Holbæk
Point: 635
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2010 kl. 09:43
Det er bare et super initiativ her rhsin  Clap
En masse HiFi ( Bip biiiip) jeg ikke har tid til at sætte mig ind i :O(
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2010 kl. 09:48
og kan iøvrigt supplere med at fra kl ca. 19 igår til kl 7 idag havde den fået kopieret ca. 1,6tb data over, så det går altså noget hurtigere end med min gamle qnap ts 409 turbo nas som target for backuppen.. mener den stod og tyggede afsted med ca. 10.000 kb/sec hvor det nu kører ca. 3 gange så hurtigt.. og flaskehalsen er nok nu min ds409+

Men det passer nok med at jeg engang imorgen kan komme igang med at prøve og pakke dataen ud på den nye, og kopiere alle settings ind på den nye
Mvh

René
Til top
kfcofir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2010 kl. 20:02

Det er fra pc'eren ( Raid0 ) til DS 1010+ ( Raid5 ).. just info Wink
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2010 kl. 09:23
Så har jeg fået styr på data og opsætning af min nye NAS.

Desværre kunne man ikke helt gøre som jeg havde planlagt.. men det lykkedes nu alligevel relativt nemt.

Efter at have taget backupindstillingerne fra min ds409+ og indlæst på min ds1010+ var det klart at ikke alle indstillingerne bliver flyttet over, men drevenes rettigheder blev.. men ipadresse samt ddns og en masse opsætning af programmer blev ikke.. men ok det tog ikke 10 minutter lige at klikke dem til så de stod ens.. eneste trælse var alle mine firewall indstillinger kunne ikke kopieres direkte.. så der må jeg igang i weekenden hvis jeg vil skærpe sikkerheden.

Men alle brugere har ikke "opdaget" skiftet hvis man kan sige det sådan.

Mht hoveddataen, denne var kopieret over via netværksbackup og lå derfor i den dedikerede folder til dette.. og sjovt nok vil jeg lave en restore kunne jeg ikke vælge det drev, jeg kunne kun vælge det drev hvor der lå en "localbackup", nå men jeg ændrede rettighederne på folderen til admin og herfter sog jeg dem så via weblogin filestation da man her jo kan flytte rundt på meget store datamængder på NAS uden de fysisk flyttes, det er ihvertfald ikke noget som tog mere end 15-30 minutter lige at flytte alle mine data ind på deres respektive drev igen som de lå... så det var faktisk relativt nemt.

Men hvor er funktionen clone Nas hvor du kan vælge en kilde og et mål også laver den en 100% kopi af alle data samt opsætning osv.. se det havde dælme været smart... (hvis den allerede findes så har jeg ihvertfald overset den).. den er primært møntet på en 100% opgradering hvor såvel NAS som harddiske udskiftes... dem jeg har set indebærer man fysisk flytter diskene fra NAS a til NAS b også kører videre med samme diske. 
Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2010 kl. 22:29
jeg har prøvet at få smb shares op at køre over internettet, og har forwardet port 445 samt 137-139 til min nas, men jeg syntes ikke jeg kan få hul igennem.

jeg har fint hul igennem på mine andre services.. heriblandt afp som har fungeret upåklageligt.

jeg forsøger at tilslutte drevet via "tilslut netværksdrev" og stien \\domæne\share også indtaste brugernavn og kodeord... men får ikke hul igennem fra ekster adresse, prøver jeg det med maskinen på det lokale netværk dog via den eksterne ipadresse så kan jeg godt.. så enten er det noget port halløjsa.. eller identitetskrise... men lytter gerne til ideer Smile 
Mvh

René
Til top
Romer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

jeg har prøvet at få smb shares op at køre over internettet, og har forwardet port 445 samt 137-139 til min nas, men jeg syntes ikke jeg kan få hul igennem.

jeg har fint hul igennem på mine andre services.. heriblandt afp som har fungeret upåklageligt.

jeg forsøger at tilslutte drevet via "tilslut netværksdrev" og stien \\domæne\share også indtaste brugernavn og kodeord... men får ikke hul igennem fra ekster adresse, prøver jeg det med maskinen på det lokale netværk dog via den eksterne ipadresse så kan jeg godt.. så enten er det noget port halløjsa.. eller identitetskrise... men lytter gerne til ideer Smile 

Tror måske du får svaret her:
When Microsoft first awoke to the wide area network (WAN) Internet, its local area network (LAN) NetBIOS file sharing technology was using a "transport protocol" known as NetBEUI. Unlike the Internet Protocol (IP), NetBEUI does not have the concept of "ports". So Microsoft grabbed a trio of three successive Internet ports 137, 138, and 139, to use for the transport of their existing NetBIOS protocol over IP-based LAN and WAN networks. The horrors of insecurity resulting from Microsoft's exposure of their NetBIOS protocol to the Internet are legendary. They were the original impetus for our creation of the ShieldsUP! services, and our ongoing research into personal computer security and privacy.

As a result of the continuing security concerns created by the default global exposure of Windows' NetBIOS file sharing, many ISPs are now blocking this wildly abuse-prone trio of ports on behalf of their users. Many users will find that the various ShieldsUP! probes and scans will report a "stealth" status for these ports without any user-side protection of any kind. After a decade of trouble, ISPs have stepped up and decided that, much as they didn't want to be involved in the need to block specific ports, they are doing their users a security service for which Microsoft has been unwilling to take the necessary responsibility.

/Romer
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 11:12
ok, ja hvis det er tilfældet så kommer smb joda ikke til at køre over internettet... min isp er dk-tv nogle som ved om de blokerer visse porte?, ellers må jeg jo lige høre deres support.

mht porte havde jeg forwardet port 445 samt port 137 til og med 139
Mvh

René
Til top
Solkongen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juni-2007
Sted: Lyngby, Danmark
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 11:31

og kan iøvrigt supplere med at fra kl ca. 19 igår til kl 7 idag havde den fået kopieret ca. 1,6tb data over, så det går altså noget hurtigere end med min gamle qnap ts 409 turbo nas som target for backuppen.. mener den stod og tyggede afsted med ca. 10.000 kb/sec hvor det nu kører ca. 3 gange så hurtigt.. og flaskehalsen er nok nu min ds409+

Men det passer nok med at jeg engang imorgen kan komme igang med at prøve og pakke dataen ud på den nye, og kopiere alle settings ind på den nye
Oprindeligt skrevet af kfcofir kfcofir skrev:

Jeg har "arvet" en DS207+ Er i gang med at flytte alle data fra min gamle DS106j - flytter med ca. 4-5 Mb i sekundet - det tager vel en 2-3 dage inden alle 500Gb er flyttet..... Så er da slet ikke misundelig over jeres 30-80 Mb i sekundet Confused
LG LM760T
LG HR925N
Sony STR-DA2400ES
Dali Blue 6006, R1000 & C1000
Open Hour Chameleon
Synology DS415+
iPad Air 2 128Gb Wifi + 4G
Apple TV2 med Kodi
Nintendo Wii
Til top
Romer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 11:42

ok, ja hvis det er tilfældet så kommer smb joda ikke til at køre over internettet... min isp er dk-tv nogle som ved om de blokerer visse porte?, ellers må jeg jo lige høre deres support.

Kig nederst på siden Wink
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 13:20

Dette er netop grunden til at folk uden kyndig viden ikke bør have nogen mulighed pille ved nogen form for netværk.

Det er fuldstændigt hjernedødt at køre Windows sharing over internettet, da det ukrypteret og ikke velegnet til WAN.

Anskaf en router med VPN eller benyt de gode filesharing funktioner i NAS boksen som kan køre over HTTPS.
Til top
kfcofir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Solkongen Solkongen skrev:

Oprindeligt skrevet af kfcofir kfcofir skrev:

Jeg har "arvet" en DS207+ Er i gang med at flytte alle data fra min gamle DS106j - flytter med ca. 4-5 Mb i sekundet - det tager vel en 2-3 dage inden alle 500Gb er flyttet..... Så er da slet ikke misundelig over jeres 30-80 Mb i sekundet Confused

Her er lige lidt mere til Pralebogen Big smile

Et dvdrip til nas, og brugte dvdfab ..
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu